Практична робота 3. Інтелектуальний аналіз часових рядів
Практична 3. Інтелектуальний аналіз часових рядів
Практична робота №3. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЧАСОВИХ РЯДІВ
Тема 3. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЧАСОВИХ РЯДІВ
Мета роботи: Провести аналіз часового ряду, зробити прогноз на короткостровову перспективу
Завдання 1. Проаналізувати вихідний часовий ряд
Завдання 2. Побудувати прогноз на короткостровову перспективу
Завдання 3. Одержані результати зобразити графічно
Завдання 4. Зробити висновки
Методичні вказівки.
# зчитуємо дані та приводимо час у формат POSIXlt:
cl_queue <- read.csv("~/Projects/queue/data/queue.csv")
cl_queue$Time <- as.POSIXlt(queue$ts)
# перетворємо в ЧР, інтервал 5 хв (за добу 288 спостережень)
cl_queue.ts <- ts(cl_queue$Clients, freq = 288)# побудуємо графік даного ряду
plot(cl_queue.ts, ylab = 'Клієнти', xlab = 'Дні')
x = m + s + z
, де m - тренд, s - сезонність, z - похибка. R дозволяє легко розкласти ряд на ці компоненти.Для цього можна використати функції decompose()
та stl()
.decompose()
використовує для розкладу ковзаючі середні, a stl()
згладжування loess. Розкладемо ряд та порівняємо результати. В якості прогнозу наступних значень спробуємо використати функцію x = m + s.
Сезонність у нашому випадку - добовість.
Отже, decompose():
dec.cl_queue <- decompose(cl_queue.ts)
cl_queue_trend <- dec.cl_queue$trend # виділяємо тренд
cl_queue_seasonal <- dec.cl_queue$seasonal # виділяємо сезонність
plot(dec.cl_queue)
Побудуємо графік нашої моделі для прогнозування x = m + s.
plot(cl_queue.trend+cl_queue.seasonal, main = "Прогноз для ряду", ylab = "Клієнтів")
ts.plot(cbind(cl_queue.ts, cl_queue.trend+cl_queue.seasonal), col = c("red", "black"), main = "Ряд та прогноз")
Аналогічно для stl()
:
# розклад на компоненти
stl_cl_queue <- stl(queue.ts, "per")
plot(stl_cl_queue)
# будуємо прогноз
pstl_cl_queue <- stl_cl_queue$time.series
pred = (pstl_cl_queue[ ,1] + pstl_cl_queue[ ,2])
plot(pred, main = "Прогноз", ylab = "Клієнтів")
# будуємо графік вихідного ряду та прогноз
pstl_cl_queue <- stl_cl_queue$time.series
pred = (pstl_cl_queue[ ,1] + pstl_cl_queue[ ,2])
plot(pred, main = "Прогноз", ylab = "Клієнтів")
# розміщуємо обидві прогнозні моделі на одному графіку
ts.plot(cbind(cl_queue.trend+cl_queue.seasonal, pred), col = c("red", "black"))
plot(cbind(cl_queue.trend+cl_queue.seasonal, pred))
- очищення даних (відкинути 1 та 4 квартиль)
- застосувати іншу модель для прогнозу
- побудувати прогноз для максимального значення кількості клієнтів, які очікують в кожній годині
Форма подання: виконана робота надсилається на сайт у форматі Word з прикріпленим файлом R.
Критерії оцінювання: за правильно і вчасно виконану роботу максимальна оцінка - 10 балів.
Оцінюються правильність розрахунків і зроблених висновків.
5 балів: Практична робота виконана згідно навчально-методичних вимог за запропонованим завданням у розрізі окремого варіанту.
Матеріал опрацьовано у повному обсязі і викладено правильно і послідовно, немає суттєвих зауважень щодо змісту.
Під час захисту роботи на парі студент формулює висновки за темою дослідження.
4 бали: Практична робота виконана згідно навчально-методичних вимог за запропонованим завданням у розрізі окремого варіанту.
Матеріал опрацьовано у повному обсязі і викладено правильно і послідовно, немає суттєвих зауважень щодо змісту.
Студент формулює висновки з певними неточностями або ті, які не відповідають запропонованій темі.
3 бали: Практична робота виконана згідно навчально-методичних вимог за запропонованим завданням у розрізі окремого варіанту.
Матеріал опрацьовано у повному обсязі і викладено з певними помилками у розрахунках, немає суттєвих зауважень щодо змісту. Неакуратне оформлення.
Студент формулює висновки з певними неточностями або ті, які не відповідають запропонованій темі.
2 бали: Практична робота виконана згідно навчально-методичних вимог за запропонованим завданням у розрізі окремого варіанту.
Матеріал опрацьовано у певному обсязі і викладено з помилками у розрахунках. Неакуратне оформлення.
Студент формулює суперечливі, неправильні висновки або ті, які не відповідають запропонованій темі.
1 бал: Практична робота виконана згідно навчально-методичних вимог за запропонованим завданням у розрізі окремого варіанту.
Матеріал опрацьовано фрагментарно, представлено не у повному обсязі і викладено з помилками у розрахунках. Неакуратне оформлення.
Студент формулює суперечливі, неправильні висновки або ті, які не відповідають запропонованій темі.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла