Практичне заняття 3-4 (4 год.)
- Мета: навчити працювати з дієсловом, аналізувати дієслова за схемою.
- Студент повинен знати:
- граматичні категорії дієслів;
- основні форми дієслів;
- аналізувати дієслова за схемою;
- уміти:
- визначати дієвідміну дієслова за кінцевим голосним основи інфекта;
- визначати основу дієслова за формою інфінітива;
- визначати час, спосіб, стан, особу та число дієслова;
- аналізувати дієслова за схемою.
Питання для самоконтролю
1. Які граматичні категорії мають дієслова?
2. Скільки дієвідмінків у латинській мові? Назвіть їх.
3. Як визначається дієвідміна дієслова?
4. Як визначається основа дієслова?
5. Як записуються дієслова у словниках?
6. Які закінчення мають дієслова у активному стані?
7.Які закінчення мають дієслова у пасиивному стані?
Завдання:
І. Прочитайте дієслова, визначте їх основу та дієвідміну, провідміняйте дієслова у презенс (praesens activi та praesens passivi):
1. damno, avi, atum, āre – 1) звинувачувати; 2) засуджувати;
2. labōro, āvi, ātum, āre – 1) працювати; 2) терпіти; 3) турбуватися, непокоїтися;
3. noceo, cui, іtum, ēre – 1) чинити зло, шкодити, псувати; 2) заважати;
4. moveo, movi, motum, ēre –1) рухати, збуджувати; res moventes рухоме майно; 2) качати, розпускати; 3) рити, розпушувати; 4) пропливати;
5. scribo, scripsi, scriptum, ěre – 1) креслити, писати, записувати; 2) складати; 3) описувати; 4) пропонувати;
6. dico, dixi, dictum, ěre – 1) говорити, казати; 2) називати; 3) призначати; 4) обирати;
7. finio, īvi, ītum, īre – 1) закінчувати, обмежувати; 2) визначати, призначати; 3) пояснювати; 4) припиняти;
8. convenio, vēni, ventum, īre – 1) сходитися, збиратися, 20 зустрічатися;
9. clamo, āvi, ātum, āre – кричати, закликати, оголошувати;
10. corōno, āvi, ātum, āre – 1) увінчувати; 2) оточувати;
11. habeo, ui, ĭtum, ēre – 1) тримати; 2) носити; 3) зберігати; 4) мати, володіти; 5) вважати; 6) засідати; 7) держати, утримувати; se habere почувати себе; ut se res habet якщо тільки справа стоїть так;
12. debeo, ui, ĭtum, ēre – 1) бути повинним, бути боржником, бути зобов’язаним; 2) бути приреченим;
13. lego, legi, lectum, ěre – 1) збирати; 2) виривати, виймати; 3) змотувати, скручувати; 4) красти;5) вибирати; 6) читати, вимовляти, декларувати;
14. mitto, mīsi, missum, ěre – 1) кидати, метати; 2) посилати, відправляти; 3) вводити (у володіння); 4) супроводжувати; 5) писати; 6) доносити; 7) відпускати, розпускати; 8) відпускати на волю, звільняти; servum manu ~ відпускати раба на волю; 9) залишати, кидати; 10) замовчувати;
15. sentio, sensi, sensum, īre – 1) почувати, відчувати, сприймати, помічати; 2) знати, розуміти; 3) думати, вважати; 4) висловлювати свою думку;
16. servio, īvi, ītum, īre – 1) бути рабом, бути поневоленим, перебувати в рабстві; 2) служити, підкорятися; 3) юр. бути обтяженим повинностями; 4) пристосовуватися; 5) присвятити себе; 6) піклуватися, турбуватися.
2. Опрацюйте теоретичний матеріал до теми «Дієслово».
3. Вивчитіть крилаті вислови.
Pericŭlum est in mora – Небезпека в зволіканні.
Perpetuum mobĭle – Вічний двигун.
Persona grata – Бажана особа.
Post scriptum (P. S.) – Після написаного.
Prima facie – З першого погляду.
Primus inter pares – Перший серед рівних.
Pro et contra – За і проти.
Vita brevis, ars longa – Життя коротке, мистецтво вічне.
Vae victis – Горе переможеним.
Tempus vulnĕra sanat – Час лікує рани.
Ubi concordia, ibi victoria. Де згода, там – перемога.
Aurōra Musis amīca est. Аврора – подруга муз.
Experientia est optĭma magistra. Досвід – найкращий вчитель.
Amicitia vitam ornat. Дружба прикрашає життя.
Natūra nihil sine causa gignit. Природа нічого без причини не народжує.
Charta (Epistŭla) non erubescit. Папір не червоніє.
Mala herba cito crescit. Погана трава швидко росте.
Aquĭla non captat muscas. Орел не ловить мух.
Alia commitenda, alia coelanda. Про одне слід говорити, а про інше – мовчати. Про одне хоч сім кіп, а про інше заціп.
Audi, sile. Слухай і мовчи. Мовчи, глуха, менш гріха.
4. Провідміняйте дієслова у презенс (praesens activi та praesens passivi) та проаналізуйте їх за схемою:
Finis corōnat opus. Кінець ‒ справі вінець.
(corono, avi, atum, are 1 – увінчувати, прикрашати вінком, підперізувати).
Mala herba cito crescit. Погана трава швидко росте.
(cresco, crevi, cretum, ĕrе 3 – рости, виникати, додаватись, посилюватись).
Verba movent, ехеmplіа trabunt. Слова спонукають, приклади захоплюють
(moveo, movi, motum, ēге 2 – приводити в рух, спонукати, викликати).
Amicus certus in re incerta cernitur. Справжній друг пізнається в біді.
(cerno, crevi, cretum, ĕrе 3 – розрізняти, розбирати).
Absque labore gravi non venit ulla seges. Без важкої праці жодні (будь-які) посіви не зійдуть.
(venio, veni, ventum, īre 4 – приходити).
Labor improbus omnia vincit. Наполеглива праця все перемагає.
(vinco, vici, victum, ĕre 3 – перемагати, долати).
Labor et patientia omnia vincunt. Праця і терпіння усе перемагають.
vinco, vici, victum , ĕге 3 – перемагати, бути переможцем, перевищувати.
Homo locum ornat. Людина прикрашає місце.
(orno, avi, atum, are 1 – прикрашати, постачати, споряджати).
Animus hominis quidquid sibi imperat obtinet. Людський розум чого б собі не наказав, того й не досягне.
(impero, avi, atum, are 1 – наказувати).
Nemo patriam suam amat, quia magna, sed quia sua est. Ніхто не любить своєї батьківщини за те, що вона велика, а за те, що вона його.
(amo, āvi, ātum, āre – любити).
Qui quaerit, reperit. Хто шукає – знаходить.
(гĕрeгіо, геррĕгі (герĕгі), repertum, ĭге 3 – знаходити, відкривати, знайомитись, отримувати).
Tempora mutantur, et nos mutamur in illis. Часи міняються, і ми міняємося разом з ними.
(muto, avi, atum, āге – змінювати, проміняти, обміняти).
Схема аналізу дієслова
cerno, crevi, cretum, ĕге 3 – розрізняти, розбирати.
1. Verbum.
2. cerno, crevi, cretum, ĕге 3 – розрізняти, розбирати
3. неозначена форма дієслова (infinitivus) – cernĕге.
4. Basis – cern-.
5. Coniugatio – tertia.
6. Numerus – singularis.
7. Persona – tertia.
8. Tempus – praesens.
9. Genus – passivum.
10. Modus – indicativus.Форма подання результатів: Усна відповідь та надісланий документ (вкладеним файлом у Word)
15-14 балів - чітка вимова, уміння дієвідмінювати, грамотне написання дієслів у всіх особах
12-13 балів - при дієвідмінюванні допущено незначні помилки;
9-11 балів - повільне читання, плутання в особах; неправильний український переклад.\
1-5 балів - роботу виконано за допомогою штучного інтелекту.
Термін виконання: під час заняття та вдома.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка