Практичне заняття 7-8 (4 год.)
Мета: навчити працювати із прикметником, аналізувати прикметник за схемою.
Студент повинен знати:
- граматичні категорії прикметника;
- відміни прикметника;
- аналізувати прикметники за схемою;
уміти:
- визначати відміну прикметника за закінченням;
- відмінювати прикметники;
- аналізувати прикметник за схемою.
Питання для самоконтролю
1. Які граматичні категорії мають прикметники?
2. Скільки відмінків у латинській мові? Назвіть їх.
3. Скільки груп прикметників і як вони визначаються?
4. Як записуються прикметники у словниках?
5. Які прикметники належать до першої відміни?
6. Які прикметники належать до другої відміни?
7. Які прикметники належать до третьої відміни?
Завдання:
1. Опрацюйте теоретичний матеріал до теми «Прикметник».
2. Вивчіть крилаті вирази:
Dicěre non est facěre – Говорити не означає робити.
Dies ater – Чорний день.
Dies diem dоcet – День навчає день.
Elephantum ex musca facĕre – Робити з мухи слона.
Ferro et igne – Вогнем і мечем.
Festina lente – Поспішай повільно.
Fiat lux – Нехай буде світло.
Ignorantia non est argumentum – Незнання – не доказ.
Inter nos – Між нами.
Lupus in fabŭlis – Про вовка промовка.
Monies auri роlliceri – Обіцяти золоті гори
Multa paucis – Багато небагатьма словами (сказати).
Nescit vox missa reverti – Сказане не повернеться.
Ne verba pro furina – He (годуй) словами замість хліба.
Nihil opus verbis – Немає потреби у словах.
Nomen est omen – Ім'я – це ознака (знак).
Nominibus mollire licet mala – Неприємне слід пом'якшувати словами.
Non verbis at factis spectari vult Graecia – Греція прагне бути славнозвісною не словами, а ділами.
Pectus est quod disertos facit (et vis mentis) – Саме душа робить людей красномовними (і сила розуму).
Plures occidit gula quam gladius – Язик (горлянка) знищив більше людей, ніж меч.
3. Запам'ятайте такі прислів'я, приказки та крилаті вирази (зверніть увагу на правильність прочитання):
Errāre humānum est. Помилятися властиво людині.
Homo homĭni lupus est. Людина людині вовк (Плавт).
Homo locum ornat, non homĭnem locus. Людина прикрашає місце, а не
місце людину.
Homo novus. Нова людина [незнатна людина, яка недавно досягла високого становища].
In vivo. На живому організмі [про біологічний дослід].
Loсо citāto (l. с.). У згаданому місці.
Malum nullum est sine aliquo bono. Немає лиха без добра (Пліній Старший).
Plenus venter non studet libenter. Повний живіт неохоче вчиться [сите черево до навчання глухо].
Repetitio est mater studiorum. Повторення - мати навчання.
Tabŭla rasa. Чиста дошка.
3. Узгодьте прикметники з іменниками, перекладіть словосполучення українською мовою:
decretum, i n (novus, a, um); lingua, ae f, (Latīnus, a, um); toga, ае f (albus, a, um); templum, і n (antiquus, a, um); vir, viri m (iustus, a, um); collēga, ае m (bonus, a, um); popŭlus, і m (liber, a, um); poëta, ae m (Romānus, a, um).
4. Провідміняйте словосполучення:
bellum iustum – справедлива війна, vir liber – вільний чоловік, nauta Romānus – римський моряк, victoria Romāna – римська перемога.
5. Перекладіть словосполучення українською мовою:
Bella domestĭca, linguae Latīnae, oppidum antiquum, poëtis claris, templum Romānum, togam albam, populōrum antiquōrum, viro iustō.
6. Провідміняйте прикметники та проаналізуйте їх за схемою:
Absque labore gravi non venit ulla seges. Без важкої праці жодні (будь-які) посіви не зійдуть.
gravis, е – важкий, тяжкий, значний, важливий.
Persona non grata. Не бажана особа.
gratus, a, um – бажаний а, е.
Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur. При згоді й малі держави міцніють, при незгоді й великі – занепадають.
parvus, a, um – малий.
Cives boni pro patria moriuntur. Чесні громадяни вмирають за батьківщину.
bonus, a, um – добрий, а, е, славний, а, е.
Magna est verĭtas et praevalēbit.. Велика істина і вона переможе.
magnus, a, um – великий, а, е.
Labor improbus omnia vincit – Наполеглива праця все перемагає.
improbus, a, um – наполегливий.
Схема аналізу прикметника.
gravi ‒
1. Nomen adiectivum.
2. gravis, е – важкий, тяжкий, значний, важливий
3. Genetivus singularis – gravis.
4. Basis – grav-.
5. Nomen adiectivum другої групи – двох закінчення.
6. Declinatio tertia.
7. Genus – masculinum (m).
8. Casus – Ablativus.
9. Numerus – Singularis.
10. Gradus – Gradus positivus.
Форма подання результатів: Усна відповідь та надісланий документ.
14-15 балів - чітка вимова, швидкість читання, уміння правильно і грамотно відмінювати прикметники, розрізнюючи їх за типами відмін.
12-13 балів - при читанні та перекладі трапляються слова з незначними помилками.9-5
9-11 балів - повільне читання, наголос у словах зі значними помилками; відсутність конспекту теми у зошиті, плутання відмінкових закінчень, що належать прикметникам різних відмін.
6-8 балів - у виконанні завдань превалює робота штучного інтелекту.
1-5 балів - роботу виконано за допомогою штучного інтелекту.
Термін виконання: під час заняття та вдома.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка