Практичне заняття до теми 9. Формування механізму інвестиційної привабливості біоекономіки
Практичне заняття 9.
Тема: Формування механізму інвестиційної привабливості біоекономіки
Мета заняття: у процесі вивчення теми здобувач вищої освіти повинен ознайомитися із поняттям інвестиції та інвестиційна політика; знати напрями формування інвестиційної діяльності у сфері розвитку біоекономіки, вміти аналізувати рівень інвестиційної привабливості України; розуміти принципи формування механізмів інвестиційної привабливості розвитку біоекономіки, вміти розраховувати показники інвестиційної привабливості.
План практичного заняття
1 Роль і значення інвестиційної складової розвитку біоекономіки
2. Напрями розвитку інвестиційної діяльності в Україні
3. Механізм інвестиційної привабливості біоекономіки
Основні категорії та поняття необхідні для засвоєння теми.
Інвестиції. Інвестиційна політика. Інвестиційна привабливість. Форми регулювання державою інвестиційної діяльності. Іноземні інвестиції. Вітчизняні інвестиції. Капітальні інвестиції. Індустріальні парки. Показники інвестиційної привабливості.
Питання для обговорення
1. Назвіть суб’єкти та об’єкти інвестицій.
2. Обґрунтуйте необхідність інвестиційного розвитку біоеконономіки на сучасному етапі.
3. Охарактеризуйте значення та необхідність державного регулювання інвестиційного розвитку біоекономіки.
4. Опишіть форми державного регулювання інвестиційної діяльності.
5. Визначте основні завдання державної інвестиційної політики розвитку біоекономіки. Обґрунтуйте їх необхідність.
6. Визначте, в які сектори біоекономіки здійснюються інвестиції закордоном.
7. Назвіть фактори, які стають на заваді здійснення інвестицій в біоекономіку в Україні. Визначте, яким чином можна їх подолати.
8. Охарактеризуйте основні напрями здійснення інвестиційної діяльності в Україні.
9. Порівняйте рівень інвестиційної активності в Україні та інших країнах світу.
10. Визначте основні напрями державної політики у сфері розвитку інвестиційної діяльності в Україні.
11. Обгрунтуйте необхідність взаємодій держави та бізнесу у сфері здійснення інвестиційної політики розвитку біоекономіки.
12. Визначте основні джерела здійснення інвестицій в біоекономіку в Україні.
13. Охарактеризуйте основні економічні та соціальні ефекти від реалізації інвестиційних проектів у біоекономіці.
14. Зазначте основні заходи, котрі потрібно здійснити на рівні різних суб’єктів економічної системи для покращення інвестиційної діяльності, спрямованої на розвиток біоекономіки в Україні.
15. Охарактеризуйте функціонування інвестиційної інфраструктури в Україні.
16. Назвіть показники, які характеризують інвестиційну привабливість секторів біоекономіки.
17. Визначте, які напрями біоекономіки є сьогодні найбільш інвестиційно привабливими. Відповідь обґрунтуйте.
Виконати завдання.
Завдання 1.
Наведіть приклади інвестицій в розвиток біоекономіки в Україні та інших країнах світу. Відповідь запишіть.
Завдання 2.
Визначте основні джерела та обсяги здійснення інвестицій в біоекономіку в Україні.
Відповідь занесіть до таблиці
Галузі біоекономіки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь повинна супроводжуватися статистичним матеріалом.
Завдання 3.
Охарактеризуйте основні економічні та соціальні ефекти від реалізації інвестиційних проектів у біоекономіці. Наведіть конкретні приклади. Відповідь запишіть.
Завдання 4.
Проаналізуйте показники Індексу глобальної конкурентоспроможності в Україні за останні п’ять років. Визначте основні позитивні та негативні тенденції.
Відповідь повинна супроводжуватися статистичним матеріалом, таблицями, діаграмами або графіками.
Завдання 5.
Порівняйте показники Індексу глобальної конкурентоспроможності в Україні та країнах Європи за останній рік. Визначте основні позитивні та негативні тенденції.
Відповідь повинна супроводжуватися статистичним матеріалом, таблицями, діаграмами або графіками.
Хід виконання завдання:
1. Ознайомитися із планом практичного заняття
2. Виконати завдання.
Розв’язок кожного завдання повинен супроводжуватися детальними поясненнями.
3. Виконані завдання перевіряються в аудиторії або надсилаються на перевірку
4. Вказані викладачем після перевірки зауваження повинні бути враховані, помилки виправлені.
Форма виконання та подачі результатів:
Завдання виконується у робочому зошиті, на основі виконаного завдання проводиться усне опитування, коротке письмове опитування або дискусія.
За умови здійснення дистанційної форми навчання подача результатів здійснюється у вигляді файлів типу PDF (Portable Document Format) або документів Microsoft Office у Форматі DOCX (DOC) (тип файлу або робочий зошит, вимоги до оформлення, чи потрібен додатковий захист тощо
максимальна кількість балів – 5 (за кожне завдання – 1 бал).
Оцінка знижується, якщо завдання виконано не у повному обсязі, статистична інформація є застарілою
Терміни подачі результатів – відповідно до графіку навчального процесу.
Орієнтовний приклад виконання завдання
Практичне заняття 9.
Тема: Формування механізму інвестиційної привабливості біоекономіки
Виконав: Бєлик Л.М.
Завдання 4.
Проаналізуйте показники Індексу глобальної конкурентоспроможності в Україні за останні п’ять років. Визначте основні позитивні та негативні тенденції.
Індекс глобальної конкурентоспроможності служить для оцінки продуктивності
країни в цілому і дає можливість визначення нових напрямів розвитку для
забезпечення економічного зростання, одним із яких є інноваційний розвиток.
Тому для визначення перспектив розвитку біоекономіки, як системи, що базується
на знаннях, ми вважаємо за доцільне проаналізувати такі складові Індексу
глобальної конкурентоспроможності, як «Інновації» та «Технологічна готовність».
Рейтинг України за підіндексом «Інновації» у 2015-2016 рр. відповідає 54 місцю, тобто зростання становить 27 позицій порівняно із 2014 р. [1]. За всіма складовими цього підіндексу Україна покращила свої позиції. Найбільше зростання відзначено за критерієм «Інноваційна спроможність», за яким Україна піднялася з 82 позиції рейтингу на 52-у. Також суттєве збільшення рейтингу спостерігається за позиціями «Державні закупівлі новітніх технологій і продукції» та «Якість науково-дослідних інститутів», за якими країна піднялася на 25 та 24 позиції відповідно.
За підіндексом «Технологічна готовність» у звіті за 2015-2016 рр. Україна розташувалася на 86 місці рейтингу порівняно із 85 місцем у 2014 р. За цим показником у 2015-2016 рр. в Україні покращення відбулося за критерієм «Наявність новітніх технологій» на 17 позицій (96 місце) та «Іноземні інвестиції та трансфер технологій» - на 10 позицій (117 місце).
Важливо проаналізувати також інший важливий рейтинг інноваційної діяльності і активності - Глобальний інноваційний індекс (Global Іnnovatіon Іndex), який виступає узагальненим показником виміру рівня інновацій в країні за рівнем ВВП. Він розраховується з 2007 року і на даний момент представляє найбільш повний комплекс показників інноваційного розвитку по різних країнах світу[2]. Доповідь про глобальний розвиток інновацій у 2015 році має назву «Ефективна політика в галузі інновацій для розвитку». У ній визначено, що інноваційне зростання більше не є прерогативою країн з високим рівнем доходу. Країни, що розвиваються, все частіше впроваджують політику, спрямовану на підвищення їх інноваційного потенціалу. Інноваційна політика набуває різних форм в залежності від потреб країни, її вплив на економічний розвиток також варіюється в різних країнах. Автори доповіді вказують на те, що розуміння різниці у впливі інноваційної політики на розвиток країни створює необхідність здійснення аналізу діяльності інноваційних суб’єктів, їх інноваційних стратегій і практик для визначення, що саме приводить до кращого результату. Прикладом для інших країн у сфері поширення інновацій може слугувати досвід країн, котрих ще десять років тому не було на інноваційній карті, і які тепер реалізують ефективну інноваційну політику. Глобальний інноваційний індекс (ГII) у 2015 р. охоплює дослідженням 141 країну і використовує 79 показників по цілому ряду даних. Таким чином, він дає можливість виявити та проаналізувати інноваційні тенденції як в цілому у світі, так і по Україні.
За даними доповіді 2015 р., Україна в рейтингу країн за Глобальним інноваційним індексом посіла 64 місце серед 141 країни світу, набравши 36,45 бали зі 100 можливих. Для порівняння: у 2014 році Україна посідала 63 місце серед 143 досліджуваних країн. Загальна тенденція зміни рейтингу України наведено у табл.1.
Таблиця 1. Значення Глобального інноваційного індексу та його підіндексів в Україні
Показники |
2011 р. |
2012 р. |
2013 р. |
2014 р. |
2015 р. |
Глобальний індекс інновацій |
35,0 |
36,1 |
35,8 |
36,3 |
36,5 |
Інституції |
51,0 |
40,0 |
51,4 |
52,9 |
52,2 |
Людський капітал і наукові дослідження |
44,3 |
42,2 |
37,9 |
36,6 |
40,4 |
Інфраструктура |
21,5 |
27,1 |
26,0 |
27,1 |
26,3 |
Ринкове середовище |
39,6 |
38,7 |
44,0 |
45,1 |
43,9 |
Бізнес середовище |
41,5 |
42,3 |
30,2 |
29,1 |
32,4 |
Знання і технології |
29,9 |
39,2 |
32,0 |
38,2 |
36,4 |
Творчість |
31,0 |
29,2 |
35,3 |
30,6 |
31,3 |
Джерело: розроблено на основі [2].
У 2015 р. за підіндексом “Інституції” Україна посіла 98 місце проти 103 місця у 2014 р. поліпшивши свої позиції за показниками «Стан бізнес-середовища» на 20 позицій, «Регуляторне середовище» - на 1 позицію, та опустилася на 26 позицій за показником «Політичне середовище» (рис. 1)
Рис.1. Місце України за показниками Глобального інноваційного індексу
Джерело: побудовано за даними [2].
За таким під індексом, як «Політичне середовище» Україна у 2015 р. займала найнижче місце за останні 5 років (112). Це свідчить про те, в Україні спостерігається низька якість роботи державних служб, політична нестабільність, нездатність уряду стабілізувати економічну та політичну ситуацію в країні, низький рівень свободи преси в країні. Ситуація в Україні за підіндексом регуляторне середовище в останні роки практично не змінилася, що свідчить про те, що здатність уряду проводити скоординовану політику, яка сприятиме розвитку приватного сектору та поширенню інновацій не поліпшилась. Не поліпшилась ситуація в країні і стосовно позиції верховенства закону в таких аспектах, як якість забезпечення виконання договорів, майнових прав, поліції та судів.
Дещо покращилося становище в Україні за позицією «Бізнес середовище». За оцінками Світового банку, в Україні поліпшилася ситуація по легкості відкриття бізнесу, сплати податків. Покращення саме цих інституційних основ, які сприяють розвитку бізнесу в країні, шляхом забезпечення належного державного управління і організації правового захисту має важливе значення для інновацій та розвитку біоекономіки в Україні.
Людський капітал є одним із найважливіших факторів, що сприяють розвитку інновацій в країні. За цим показником Україна у 2015 р. посіла 36 місце, піднявшись на 9 позицій. Покращення відбулося за всіма критеріями, але найбільше - за такою складовою, як освіта (на 33 позиції). Зазначена ситуація стала можливою за рахунок поліпшення таких показників, як державні витрати на освіту одного учня, тривалість навчання, та співвідношення «учитель-учень».
Найменше змін відбулося за критерієм «Дослідження та розробки». Це свідчить про те, що такі показники, як кількість дослідників та науково-дослідних структур, валові витрати на дослідження та розробки та якість роботи науково-дослідних установ за останні роки не поліпшилась. Зокрема, в Україні частка підприємств, які займаються інноваційною діяльністю у 2015 році становила орієнтовно 16%, тоді як у країнах Європейського Союзу їх частка сягає до 70% . Інноваційна діяльність підприємств в основному полягає у використанні придбаних нових технологій та програмного забезпечення, а частка здійснених власних інноваційних проектів на основі проведення наукових досліджень та розробок дуже низька [3].
Таким чином, ми можемо зробити висновок, що незважаючи на те, що за даним критерієм Україна має найкращі показники, все ж людський ресурс країни залишається порівняно слабким, державні науково-дослідні установи досить часто є єдиними, що зайняті в області досліджень і часто працюють ізольовано від реального сектора економіки, який має низьку здатність впроваджувати інновації у практику.
Використані джерела:
1.The Global Competitiveness Report 2015-2016. Mode of access: http://www3.weforum.org/docs/gcr/2015-2016/Global_Competitiveness_Report_2015-2016.pdf.
2.Global Innovation Index. Report 2015. Mode of access: https://www.globalinnovationindex.org/userfiles/file/reportpdf/gii-full-report-2015-v6.pdf.
3.Бутенко В.М. Біоекономіка як інноваційний шлях розвитку України. Детермінанти соціально-економічного розвитку підприємств: монографія. Вип. 3/ за наук. ред. Строченко Н.І., Пилипенко В.В., Ковальової О.М. Суми, «Сумський національний аграрний університет», 2016. – С. 253263.
Додаткова література
1. 2050 Road map 2050. Investment. URL: http://www.cepi.org/Investment2050Roadmap.
2. Bioeconomy to 2030: Designing a policy agenda. OECD, 2009. C. 4.
3. Commission Communication on the CAP towards 2020 URL: https://ec.europa.eu/agriculture/cap-post-2013/communication_en.
4. Commission Staff Working Document Impact Assessment Accompanying the document Proposal for a Council Regulation on the Bio-Based Industries Joint Undertaking, 2013. URL: http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:7959e353-eaf4–11e2-a22e-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1&format=PDF (Last accessed 15/11/2016.
5. DOING BUSINESS. Оцiнка бiзнес регулювання URL: http://www.doingbusiness.org.
6. Finpro. Invest in Finland. URL:http://www.stat.fi/til/ssij/2015/ssij_2015_2016-10-27_kat_001_fi.html.
7. Iндустрiальнi парки в Українi. URL: http://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=6463d3ba-aa13-4e54-8db9-0f36642c43d9&tag=IndustrialniParkiVUkraini/.
8. Mengal Ph, E. Zika, M. Wubbolts, A. Rúiz, D. Brigitta, et al.Bio-based Industries Joint Undertaking ‒ the catalyst for the sustainable bio-based economic growth in Europe New Biotechnol, 2017. p. 4.
9. Report on the proposal for a Council regulation on the Bio-Based Industries Joint Undertaking (COM(2013)0496-C7-0257/2013-2013/0241(NLE)), 2017. URL:http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2014-0092&language=EN (Last accessed 15/12/2016.
10. Schwab Klaus The Fourth Industrial Revolution: what it means, how to respond. Foreign Affairs. URL:https://www.foreignaffairs.com/articles/2015-12-12/fourth-industrial-revolution.
11. Talavyria M.P., Baidala V.V., Butenko V.M. Investment attractiveness of bioeconomy: case of Ukraine. Economy versus the environment – competitiveness or complementarity. Institute of Agricultural and Food Economics. Warsaw, Poland. 2016. Р. 205-214.
12. Байдала В.В., Бутенко В.М. Інвестиції в біоекономіку як чинник сталого розвитку АПК України. Основні пріоритети розвитку АПК України у контексті економічної, продовольчої та енергетичної безпеки країни: [монографія]. Під редакцією доктора економічних наук, професора Ю. О. Нестерчук. Умань, 2014. Ч. 1. С.156-160.
13. Длугош И. Предприятия как инвесторы в условиях биоэкономики. Вiсник КНТЕУ. 2014. № 2. С.62-75.
14. Мінсільгосп США очікує зростання "біоекономіки" URL: http://agro2b.ru/ru/news/22515.html.
15. Питання Нацiональної iнвестицiйної ради. Указ Президента України №365/2016 вiд 29 серпня 2016. URL: http://www.president.gov.ua/documents/3652016-20441.
16. Про iнвестицiйну дiяльнiсть: Закон України. Вiдомостi Верховної Ради України. 1991, N 47, ст.646. Редакцiя вiд 18.12.2017. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1560-1279
17. Про внесення змiн до деяких законiв України щодо усунення регуляторних бар’єрiв для розвитку державно-приватного партнерства та стимулювання iнвестицiй в Українi. Закон України вiд 24.11.2015. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show//.
18. Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо скасування обов’язковостi державної реєстрацiї iноземних інвестицій. Закон України № 1390-VIII. URL:http://www..zakon.rada.gov.ua/go/1390-19.
19. Про внесення змiн до порядкiв, затверджених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11 квiтня 2011 р. № 384. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16 листопада 2016 р. № 815 URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/815-2016-%D0%BF/.
20. Про внесення змiн до Порядку надання приватним партнером державному партнеру iнформацiї про виконання договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 02.09.2015 № 746. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show//.
21. Про внесення змiн до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 квiтня 2000 р. № 639. Постанова Кабiнет Мiнiстрiв України вiд 4 лютого 2016 р. № 130 URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/130-2016-%D0%BF.
22. Про внесення змiн до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16 лютого 2011 р. № 232. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.09.2015 № 713 URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/.
23. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення бар’єрів для залучення іноземних інвестицій. Закон України № 2058-VIII від 23.05.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2058-19.
24. Про утворення Офiсу iз залучення та пiдтримки iнвестицiй. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 19 жовтня 2016 р. № 740. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249425329.
25. Розвиток бiоекономiки в Фiнляндiї. URL:http://www.upm.com/ru/media / news / Pages / UPM.
26. Стан реалiзацiї ключових завдань Державним агентством з енергоефективностi та енергозбереження України URL: http://saee.gov.ua/uk/activity/plany-ta-zvity.
27. Украина – Нидерланды: бизнес-возможности биоориентированной экономики. URL: http://biomass.kiev.ua/images/conference/pdf/biobased-seminar.pdf.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка