Завдання 3. Початкові налаштування інформаційної системи для ведення бухгалтерського обліку
РОБОТА З ДОВІДНИКАМИ «НОМЕНКЛАТУРА» ТА «ОСНОВНІ ЗАСОБИ»
Для узагальнення витрат та доходів по однорідним видам продукції в програму створюються відповідні Номенклатурні групи. В нашому випадку їх буде три: Борошно, Крупи та Корми.
1. Створення елементів довідника Номенклатурні групи
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники →Доходи і витрати → Номенклатурні групи.
2. Виконати Ще → Додати, або натиснути першу піктограму чи клавішу Insert на клавіатурі.
3. У вікні, що відкрилося у полі Найменування ввести Борошно, у полі Под. призн. (ПДВ) у виробництві вибрати Опод. ПДВ та натиснути кнопку ОК.
4. Аналогічно створити номенклатурні групи Крупи та Корми.
Для відображення місць зберігання в програмі створюються відповідні склади та інші місця зберігання. В нашому випадку їх буде два: Склад ТМЦ та Склад ОЗ.
2. Створення елементів довідника Склади
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники → Товари і послуги → Склади.
2. Натиснути кнопку Створити, або Ще → Створити.
3. У вікні, що відкрилося у полі Найменування ввести Склад ТМЦ, у полі Відповідальна особа вибрати Окунь Марія Іванівна, у полі Вид складу вибрати Оптовий та натиснути кнопку ОК.
4. Створити місце зберігання Склад ОЗ, з відповідальною особою Білий Іван Богданович, та видом Оптовий.
Для відображення будь-яких операцій з товарно-матеріальними цінностями чи одержанням чи наданням послуг в програмі нам необхідно вносити дані про конкретні ТМЦ чи послуги. Дані про ТМЦ чи послуги зберігаються у довіднику Номенклатура.
3. Створення елемента довідника Номенклатура типу Послуга
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники → Товари і послуги → Номенклатура.
2. Створити у папці Послуги елемент Доставка ТМЦ (тип – Послуга, одиниця виміру – грн, Код класифікатора 2454, ставка ПДВ – 20 %)
4. Створення елемента довідника Номенклатура типу ТМЦ
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники → Товари і послуги → Номенклатура.
2. Відкрити групу Матеріали.
3. Для створення нового елемента у групі виконати Ще → Створити, або натиснути першу піктограму чи клавішу Insert на клавіатурі.
4. Заповнити поля новоствореного елементу наступними параметрами:
- Коротке та повне найменування – Гречка (3 кл);
- Не відмічати поле Послуга;
- Одиниця виміру – кг (при відсутності потрібно створити, натиснувши кнопку Підбір із класифікатора, та вибрати відповідну одиницю виміру);
- Ставка ПДВ – 20 %;
Номенклатурна група створюється додаванням нового елементу у випадаючий список.
Після внесення даних натиснути кнопку Записати;
5. Перейти на закладку Одиниці виміру, та створити наступні додаткові одиниці виміру:
- т (при відсутності потрібно створити, натиснувши кнопку Підбір із класифікатора, та вибрати відповідну одиницю виміру, Код класифікатора 0306), коефіцієнт – 1000,00;
- ц (при відсутності потрібно створити, натиснувши кнопку Підбір із класифікатора, та вибрати відповідну одиницю виміру, Код класифікатора 0311), коефіцієнт – 100,00;
6. Записати зміни в елементі, натиснувши кнопку Записати і закрити.
7. Створити наступні елементи довідника Номенклатура:
Дані для заповнення довідника Номенклатура
Розміщення (папка) |
Найменування |
Одиниця виміру |
Номенклатурна група |
Ставка ПДВ |
Додаткові одиниці виміру (закладка Одиниці виміру) |
|||
одиниця |
коефіцієнт |
одиниця |
коефіцієнт |
|||||
Матеріали |
Жито (3 кл.) |
кг |
|
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
Жито (4 кл.) |
кг |
|
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Пшениця (3 кл.) |
кг |
|
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Пшениця (4 кл.) |
кг |
|
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Кукурудза (3 кл) |
кг |
|
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Висівки житні |
кг |
|
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Висівки пшеничні |
кг |
|
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Продукція |
Дерть кукурудзяна |
кг |
Корми |
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
Кормова суміш |
кг |
Корми |
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Борошно пшеничне (вищ. гат.) |
кг |
Борошно |
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Борошно пшеничне (1 гат.) |
кг |
Борошно |
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Борошно житнє (вищ. гат.) |
кг |
Борошно |
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Борошно житнє (1 гат.) |
кг |
Борошно |
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
|
Крупа гречана |
кг |
Крупи |
20 % |
т |
1000,00 |
ц |
100,00 |
5. Створення груп та елементів довідника Основні засоби
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники → ОЗ і НМА → Основні засоби.
2. Для створення нової групи у вікні, що з’явилося виконати Ще → Створити нову групу. У полі Найменування ввести Будівлі та записати створену групу.
3. Аналогічно створити наступні групи: Обладнання, Офісна техніка, Транспортні засоби, МНМА.
4. Зайти в групу Транспортні засоби.
5. Для створення нового елемента у групі виконати Ще → Створити, або натиснути кнопку Створити чи клавішу Insert на клавіатурі. Заповнити поля новоствореного елементу наступними параметрами:
- Найменування та повне найменування – ВАЗ-2104;
- Відмітити поле Автотранспорт;
Після внесення даних елемент записати;
6. Аналогічно створити такі елементи у відповідних папках довідника (поле Автотранспорт відмічати не потрібно):
- папка Будівлі: Офіс та Виробниче приміщення;
- папка Обладнання: Борошномельне устаткування та Крупорушка;
- папка Офісна техніка: Системний блок, Монітор 22 та БФП HP Color;
- папка МНМА: Телефонна станція.
6. Створення елементів довідника Нематеріальні активи
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники → ОЗ і НМА → Нематеріальні активи.
2. Для створення нового елемента виконати Ще → Створити, або натиснути кнопку Створити чи клавішу Insert на клавіатурі. Заповнити поля новоствореного елементу наступними параметрами:
- найменування та повне найменування – Бухгалтерія 8 (редакція 2.0);
- у полі Податкове призначення вибрати Опод. ПДВ;
Після внесення даних елемент записати;
3. Аналогічно створити елемент MS Office.
7. Створення елементів довідника Банківські рахунки методом копіювання
Технологія роботи:
1. Виконати Головне → Настройки → Організації.
2. У вікні, що відкрилося, відкрити наше підприємство та переходимо за гіперпосиланням «Всі банківські рахунки».
3. У вікні, що відкрилося, виділити рахунок Приватбанк-поточний (грн.) та скопіювати його (натиснути кнопку Додати копіюванням чи клавішу F9 на клавіатурі).
4. У вікні, що відкрилося, потрібно внести зміни в наступні поля:
- у полі Валюта – EUR;
- у полі Найменування – Приватбанк-поточний (євро).
Після внесення даних елемент записати.
5. Аналогічно створити елемент Приватбанк-поточний (долар) із валютою USD.
8. Видалення елементів з програми
У програмі будь-які елементи довідників чи створені документи можна видаляти. Але для видалення елемента необхідно, щоб цей елемент ніде в програмі не використовувався. Тобто на елемент не було посилань інших елементів програми.
Технологія роботи:
1. Помітити елемент, який хочемо вилучили, позначкою на видалення, встановивши на ньому курсор та виконати Ще → Встановити позначку видалення, або натиснути на відповідну піктограму чи клавішу Delete на клавіатурі.
2. Виконати Операції → Сервіс → Видалення позначених об’єктів.
3. У вікно, що з’явиться, обрати Автоматичне вилучення всіх відмічених об’єктів або Вибіркове вилучення, в залежності від потреб, і натиснути кнопку Вилучити.
4. Якщо відмічений об’єкт десь використовується, то відкриється вікно із посиланнями на документ, пов’язаний з відміченим об’єктом.
У випадку, коли відмітка про видалення на об’єкт була встановлена помилково, зняти її можна таким самим способом, як і встановити, тобто встановивши на об’єкті курсор та виконати Ще → Відмітити для вилучення/зняти позначку. При цьому потрібно пам’ятати, що елементи довідників не зміняться, а документи стануть не проведеними.
ВНЕСЕННЯ ПОЧАТКОВИХ ЗАЛИШКІВ
Для внесення залишків у програмі існує спеціальна функція для введення залишків в розділі програми Головне → Початкові залишки → Помічник введення залишків.
У верхній частині форми слід обрати організацію та за гіперпосиланням встановити Дату введення залишків. Зазвичай, використовують останню дату місяця, що передує першому робочому місяцю ведення обліку в ІБ.
Для внесення даних виділяємо необхідний рахунок обліку й тиснемо кнопку Ввести залишки по рахунку. При цьому відкривається форма документу Введення залишків, склад колонок якого залежить від обраного рахунку. Крім того, для рахунків обліку запасів та необоротних активів передбачені додаткові налаштування, що дозволяють під час введення залишків реєструвати не лише кількісно-сумові показники, а й додатково постачальників та дати оприбуткування.
Розглянемо внесення залишків по основних засобах, малоцінних необоротних матеріальних активах (МНМА), нематеріальних активах(НМА).
Перед внесенням залишків по об’єктах, які амортизуються, потрібно спочатку заповнити довідник Способи відображення витрат по амортизації та Номенклатурні групи.
1. Заповнення довідника Способи відображення витрат по амортизації
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники → ОЗ і НМА →Способи відображення витрат.
2. У вікні, що відкриється, є вже один заповнений документ. Для створення нового елемента виконати команду Створити або натиснути клавішу Insert на клавіатурі.
3. Створити елементи довідника із параметрами, вказаними нижче параментрами.
Також перед початком внесення залишків потрібно встановити дату внесення початкових залишків.
Способи відображення витрат по амортизації
Найменування |
Рахунок |
Подат-кове призначення |
Стаття затрат на поліпшення ОЗ |
Аналітика |
||
Основні засоби та МНМА адміністративні |
92 |
(не вик.) Госп. д-сть |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Адміністративні витрати → Ремонт ОЗ загальногосподарського використання |
Адміністрація |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Адміністративні витрати → Амортизація ОЗ загальногосподарського використання |
|
Нематеріальні активи адміністративні |
92 |
(не вик.) Госп. д-сть |
|
Адміністрація |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Адміністративні витрати → Амортизація нематеріальних активів загальногосподарського використання |
|
Основні засоби та МНМА загальновироб-ничі |
91 |
(не вик.) Госп. д-сть |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Загальновиробничі витрати → Ремонт ОЗ загальновиробничого призначення (ЗВЗ) |
Виробництво |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Загальновиробничі витрати → Амортизація ОЗ загальновиробничого призначення |
|
Основні засоби та МНМА борошномельне вир-во |
231 |
|
|
Виробництво |
Борошно |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Прямі виробничі витрати по елементах (враховуються при заповненні СВ) → Прямі виробничі витрати: амортизація ОЗ виробничого устаткування |
Основні засоби та МНМА круп’яне вир-во |
231 |
|
|
Виробництво |
Крупи |
|
Основні засоби та МНМА кормове вир-во |
231 |
|
|
Виробництво |
Корми |
|
Основні засоби та МНМА (збут) |
93 |
(не вик.) Госп. д-сть |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Витрати на збут → Поліпшення й ремонт ОЗ, пов'язаних зі збутом продукції, виконанням робіт, наданням послуг (збут) |
Статті витрат по П(С)БО 16 → Витрати на збут → Амортизація ОЗ, пов'язаних зі збутом продукції, виконанням робіт, наданням послуг |
2. Встановлення дати введення початкових залишків
Технологія роботи:
1. Виконати: Головне → Персональні настройки → Робоча дата. Установити дату введення початкових залишків, ввести дату 31.12.__ (попередній рік). Також дату внесення початкових залишків можна встановити в документі Помічник введення залишків.
Після цього можна починати вносити залишки по основних засобах.
3. Введення залишків по Основним засобам
Технологія роботи:
1. У відкритому вікні Помічник введення залишків потрібно вибрати команду Ввести залишки по рахунку або за допомогою клавіши Insert на клавіатурі
2. У вікні, що відкрилося, у полі Розділ обліку потрібно вибрати пункт Основні засоби та натиснути кнопку Створити.
3. У вікні, що відкрилося, натиснути Додати.
4. У вікні, що відкрилося, потрібно заповнити відповідні поля, дані для чого взяти із Таблиці.
5. Після внесення даних по основному засобу потрібно записувати внесені дані та створювати новий запис.
6. Після внесення даних по всіх основних засобах потрібно провести документ.
Вихідні дані по основних засобах підприємства
Назва |
Виробниче приміщення |
Борошномельне устаткування |
ВАЗ-2104 |
Крупорушка |
Офіс |
Системний блок |
Монітор TFT 22 |
БФП HP Color |
Закладка Облікові дані |
||||||||
Рахунок обліку |
103 |
104 |
105 |
104 |
103 |
104 |
104 |
104 |
Податкове призначення |
Опод. ПДВ |
|||||||
Поточна вартість, Первісна вартість (БО) |
550 000 |
150 000 |
120 000 |
120 000 |
500 000 |
12 000 |
15 000 |
17 500 |
Амортизуєма вартість |
550 000 |
150 000 |
120 000 |
120 000 |
500 000 |
12 000 |
15 000 |
17 500 |
Сума накопиченої амортизації (БО) і (ПО) |
100 000 |
76 790,17 |
114 803,33 |
50 910,67 |
29 250,00 |
5140,29 |
3030,57 |
1870,5 |
Рахунок нарахування амортизації |
131 |
131 |
131 |
131 |
131 |
131 |
131 |
131 |
Спосіб нарахування амортизації |
Прямолінійний |
|||||||
Податкова група ОЗ |
Група 3 |
Група 4 |
Група 5 |
Група 4 |
Група 3 |
Група 4 |
||
Спосіб відображення витрат по амортизації |
Основні засоби та МНМА |
Основні засоби та МНМА (адміністративні) |
||||||
(загальновиробничі) |
(борошномельне вир-во) |
(адміністративні) |
(круп’яне |
|||||
Підрозділ |
Виробництво |
Адміністрація |
Виробництво |
Адміністрація |
||||
Строк корисного використання, міс. |
600 |
180 |
180 |
180 |
600 |
84 |
84 |
84 |
Ліквідаційна вартість (БО) |
5 000,00 |
7500,00 |
1 0000,00 |
5000,00 |
5 0000,00 |
- |
- |
- |
Закладка Загальні відомості (інше) |
||||||||
Матеріально-відповідальна особа |
Карась М.І. |
Карпенко П.С. |
Карпенко П.С. |
Карпенко П.С. |
Карпенко П.С. |
Карпенко П.С. |
Карпенко П.С. |
Карпенко П.С. |
Подія: введення в експлуатацію |
||||||||
Дата |
25.09.2016 |
12.11.2016 |
28.03.2017 |
15.09.2017 |
25.04.2012 |
08.08.2015 |
12.01.2015 |
14.03.2018 |
Подія |
Введення в експлуатацію |
Введення в експлуатацію |
||||||
Назва документа |
Акт вводу в експлуатацію |
Акт вводу в експлуатацію |
||||||
Номер документа |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
9 |
4. Введення залишків по МНМА
Технологія роботи:
1. У відкритому вікні Введення початкових залишків у полі Розділ обліку потрібно вибрати пункт Основні засоби та натиснути кнопку Вибрати.
2. У вікні, що відкрилося, натиснути кнопку Створити.
3. У вікні, що відкрилося, потрібно заповнити відповідні поля взяті з таблиці.
4. Після внесення даних по МНМА потрібно записувати внесені дані та створювати новий запис.
5. Після внесення даних по МНМА потрібно провести документ.
Подібним чином вносяться залишки по нематеріальних активах.
Облікові дані по МНМА
Назва |
Телефонна станція |
Закладка Облікові дані |
|
Рахунок обліку |
1121 |
Податкове призначення |
Опод. ПДВ |
Поточна та амортизуєма вартість |
2800,00 |
Сума накопиченого зносу |
1400,00 |
Рахунок нарахування амортизації |
1321 |
Спосіб нарахування амортизації |
50% - 50% |
Нарахувати амортизацію |
Так |
Податкова група ОЗ |
Група 11 |
Спосіб відображення витрат по амортизації |
Основні засоби та МНМА (адмін-ні) |
Підрозділ |
Адміністрація |
Закладка Загальні відомості (інше) |
|
Матеріально-відповідальна особа |
Окунь М.І. |
Подія: введення в експлуатацію |
|
Дата |
14.07.15 |
Подія |
Введення в експлуатацію |
Назва документа |
Акт вводу в експлуатацію |
Номер документа |
8 |
Первинна вартість (БО) |
2800,00 |
5. Введення залишків по Нематеріальним активам
Технологія роботи:
1. У відкритому вікні Введення початкових залишків у полі Розділ обліку потрібно вибрати пункт Нематеріальні активи та натиснути піктограму Створити.
Облікові дані по нематеріальних активах
Назва |
1С: Підприємство |
MS Office |
Закладка Облікові дані |
||
Рахунок обліку |
127 |
127 |
Податкове призначення |
Опод. ПДВ |
Опод. ПДВ |
Поточна та амортизуєма вартість |
4 400,00 |
5 200,00 |
Сума накопиченого зносу |
2000,00 |
1200,00 |
Рахунок нарахування амортизації |
133 |
133 |
Підрозділ |
Адміністрація |
Адміністрація |
Спосіб відображення витрат по амортизації |
Нематеріальні активи (адміністративні) |
|
Нарахувати амортизацію |
Так |
Так |
Спосіб нарахування амортизації |
Прямолінійний |
Прямолінійний |
Податкова група ОЗ |
Група 6 |
Група 6 |
Строк корисного використання, міс. |
60 |
48 |
Ліквідаційна вартість (БО) |
- |
- |
Закладка Загальні відомості (інше) |
||
МВО |
|
|
Дата |
30.03.18 |
30.05.17 |
2. У вікні, що відкрилося, натиснути піктограму Додати та заповнити відповідні поля, дані для чого взяти із таблиці.
3. Після внесення даних по Нематеріальних активах потрібно записувати внесені дані та створювати новий запис.
4. Після внесення даних по Нематеріальних активах потрібно провести документ.
6. Введення залишків по ТМЦ
Технологія роботи:
1. Головне → Початкові залишки → Помічник введення залишків
2. У вікні, що відкрилося, виділити відповідний рахунок бухгалтерського обліку та натиснути кнопку «Ввести залишки по рахунку». Дані взяти із таблиці.
3. Після внесення даних по ТМЦ потрібно провести документ.
Облікові дані по ТМЦ
Рахунок обліку |
Номенклатура |
Склад |
Кількість, кг |
Ціна, грн. |
Податкове призначення |
201 |
Гречка (3 кл.) |
Склад ТМЦ |
4 500,000 |
27,50 |
Опод. ПДВ |
201 |
Жито (3 кл.) |
1 500,000 |
12,00 |
||
201 |
Жито (4 кл.) |
1 500,000 |
10,75 |
||
201 |
Пшениця (3 кл.) |
2 500,000 |
13,50 |
||
201 |
Пшениця (4 кл.) |
3 000,000 |
12,00 |
||
201 |
Кукурудза |
4 000,000 |
10,50 |
||
201 |
Висівки пшеничні |
1 000,000 |
10,00 |
||
201 |
Висівки житні |
1 000,000 |
10,00 |
||
26 |
Дерть кукурудзяна |
2 500,000 |
12,00 |
||
26 |
Кормова суміш |
1 500,000 |
24,00 |
||
26 |
Борошно пшеничне (вищий ґатунок) |
2 000,000 |
17,00 |
||
26 |
Борошно пшеничне (1-й ґатунок) |
2 500,000 |
16,00 |
||
26 |
Борошно житнє (вищий ґатунок) |
1 000,000 |
16,50 |
||
26 |
Борошно житнє (1-й ґатунок) |
1 000,000 |
16,00 |
||
26 |
Крупа гречана |
2 000,000 |
30,00 |
4. Після внесення даних по конкретному ТМЦ потрібно записувати внесені дані та створювати новий запис.
5. Після внесення даних по ТМЦ потрібно провести документ.
Далі вносимо залишки по грошових коштах. У випадку, якщо є залишки грошових коштів у іноземній валюті, потрібно внести курси валют на дату внесення залишків.
7. Введення курсів валют на дату внесення залишків
Технологія роботи:
1. Виконати Довідники → в розділі Купівлі та продажі вибрати Валюти.
2. У вікні, що відкрилося вже є три валюти – Гривня, Долар США та Євро, але не задано курси для Долара та Євро.
3. Відкрити валюту Євро, за гіперпосиланням «Курси валют» натиснути кнопку Створити та ввести курс валюти та її кратність на відповідну дату. Встановити на 31.12._ (попередній рік) відповідні курси валют згідно таблиці.
4. Аналогічно ввести дані про валюту Долар США.
Довідник валюти
Валюта |
Курс |
Кратність |
Євро |
3900,0000 |
100 |
Долар США |
3700,0000 |
100 |
Після внесення курсів валют можна вносити початкові залишки по грошовим коштам.
3. Введення залишків по грошовим коштам
Технологія роботи:
1. Виконати Головне → Початкові залишки → Помічник введення залишків.
2. У вікні, що відкрилося, виділити відповідний рахунок бухгалтерського обліку та натиснути кнопку «Ввести залишки по рахунку».
3. У вікні, що відкрилося, натиснути піктограму Додати.
4. У вікні, що відкрилося, потрібно заповнити відповідні поля, дані для чого взяти із таблиці.
Введення початкових залишків по рахунках підприємства
Рахунок |
Субконто рахунка |
Валюта |
Курс |
Кратність |
Сума у валюті ГК |
301 |
|
грн. |
|
1 |
3000 |
311 |
Приватбанк-гривня |
грн. |
|
1 |
120000 |
312 |
Приватбанк-долар |
USD |
|
100 |
5 000,00 |
312 |
Приватбанк-євро |
EUR |
|
100 |
2 500,00 |
5. Після внесення даних по конкретному рахунку грошових коштів потрібно записувати внесені дані та створювати новий запис.
6. Після внесення даних по грошових коштах потрібно провести документ.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла