Практичне заняття 3.1.
Тема 3.2. Особистість та її мотиваційна сфера. Здібності, темперамент, характер.
Мета: знання сутності та психологічної структури особистості; розуміння особливостей розвитку і формування особистості. Уміння оперувати поняттями: «особистість», «індивід», «індивідуальність», «субʼєкт діяльності», «спрямованість особистості». Уміння добирати й застосовувати методи дослідження особистості та мотиваційної сфери особистості, а також методи розвитку необхідних особистісних якостей.
Методичні рекомендації. Для успішного виконання завдань слід ознайомтесь: із матеріалом, поданим у підручнику «Психологія» (№7 С. 100-103, 134-170, 386-407) у списку «Література для вивчення курсу (основна)»; із матеріалом лекції 3.1 та презентацією 3.1.
- Характеристика основних теорій особистості.
- Співвідношення понять „людина”, „індивід”, „особистість”, „індивідуальність”. Структура особистості.
- „Я– образ” і „Я–концепція”. Самооцінка особистості.
- Мотиваційна сфера особистості. Класифікація потреб. Потреби і мотиви.
- Поняття про здібності. Структура здібностей. Різновиди здібностей.
- Поняття про темперамент. Типи темпераментів.
-
Поняття про характер.
Завдання.
1. Дайте письмову відповідь на одне теоретичне питання або підготуйте до нього презентацію. Виконується до початку заняття.
2. Здійснити самодіагностику за Тестом на мотивацію (Реана). Виконується під час заняття. Фотозвіт виконання надіслати на Елерн. https://www.eztests.xyz/tests/personality_rean/
3. Здійсніть самодіагностику за Тестом Хейманса на визначення темпераменту та соціотипів. Виконується під час зання. Фотозвіт виконання надіслати на Елерн. https://www.eztests.xyz/tests/personality_heymans/
4. Підібрати методику на дослідження особливостей характеру особистості та провести в групі. Виконується під час заняття.
Приклад методики. Методика визначення типу характеру
К. Юнг
Дана методика призначена для визначення типу характеру.
Опис методики: Дана методика визначає такі типи характеру: - інтровертний тип – якому властиві замкненість труднощі при спілкуванні та налагодженні контактів з оточуючими; - екстравертний тип – якому притаманні жага спілкування та діяльності, балакучість, іноді – поверховість; - амбіверт - людина, що поєднує в собі деякі характеристики екстраверта і інтроверта.
Інструкція методики: Тест включає в себе 20 питань, Вiдповiдай на всі питання підряд, нічого не пропускай. Точно i правильно вивчити свій характер ти можеш при умові, що вiдповiдi будуть щирі.
1. Чому Ви надаєте перевагу?
а) трохи близьких друзів;
б) велику товариську компанію.
2. Які книги Ви переважно читаєте?
а) із цікавим сюжетом;
б) з розкриттям переживань іншого.
3. Що Ви швидше можете допустити в роботі?
а) запізнення;
б) помилки.
4. Якщо Ви робите дурний вчинок, то:
а) гостро переживаєте;
б) гострих переживань немає.
5. Як Ви сходитесь з людьми?
а) швидко, легко;
б) повільно, обережно.
6. Чи вважаєте Ви себе уразливим?
а) так;
б) ні.
7. Чи схильні Ви сміятися від душі?
а) так;
б) ні.
8. Чи вважаєте Ви себе!
а) мовчазним;
б) говірким.
9. Відверті Ви або потайливі?
а) відвертий;
б) потайливий.
10. Чи любите Ви займатися аналізом своїх переживань?
а) так;
б) ні.
11. Перебуваючи в суспільстві, Ви віддаєте перевагу:
а) говорити;
б) слухати.
12. Чи часто Ви переживаєте невдоволення собою?
а) так;
б) ні.
13. любите Ви що-небудь організовувати?
а) так;
б) ні.
14. Хотілося б Вам вести інтимний щоденник?
а) так;
б) ні.
15. Чи швидко Ви переходите від рішення до виконання?
а) так;
б) ні.
16. Чи легко змінюється Ваш настрій?
а) так;
б) ні.
17. Чи любите Ви переконувати інших, нав'язувати свої погляди?
а) так;
б) ні
18. Ваші рухи
а) швидкі;
б) повільні.
19. Ви турбуєтесь про можливі неприємності?
а) часто;
б) рідко.
20. У скрутних випадках Ви:
а) поспішайте звернутися за допомогою;
б) не звертався.
Обробка результатів: Про Вашу екстраверсію говорять наступні варіанти відповідей: 1б, 2а, 3б, 5а, 6б, 7а, 8б, 9а, 10б, 11а, 12б, 13а, 14б, 15а, 16а, 17а, 18а, 19б, 20а.
Підраховується кількість збіглися відповідей і множиться на 5.
Інтерпретація результатів: Бали 0-35 - інтроверсія: зосереджені на власних переживаннях, малоконтактни, мовчазні, насилу заводять нові знайомства, не люблять ризикувати, переживають розрив старих зв'язків, немає варіантів програшу та виграшу, високий рівень тривожності і регидности; флегматики, меланхоліки.
Інтроверт може бути чудовим ученим, дослідником, спостерігачем, письменником або індивідуальним підприємцем.
Бали 36-65 - амбіверсія: особистості, в яких присутні слабовиражені риси обох типів.
Бали 66-100 - екстраверсія: легкі в спілкуванні, у них високий рівень агресивності, мають тенденцію до лідерства, люблять бути в центрі уваги, легко зав'язують знайомства, імпульсивні, відкриті і товариські, серед їхніх знайомих можуть бути і корисні люди; судять про людей «по зовнішності", не заглядають всередину; холерики, сангвініки.
Екстраверт може бути чудовим тамадою, організатором (часто на громадських засадах), чиновником, керуючим людьми, артистом або конферансьє.
5. Підготуйте 2-3 мотиваційні вправи та проведіть під час заняття у групі.
Приклад вправи.
Вправа 3. «Матриця цілей»
Мета: Навчити учасників ставити цілі та відстежувати їх виконання
щодня.
Час: 10-15 хвилин
Перебіг вправи:
1. Намалюйте на аркуші свою ціль у вигляді великого квадрата.
Наприклад: Мати розмовну англійську, отримати «відмінно» на іспиті,
написати книгу, зібрати кошти на новий комп’ютер, перечитати
українську класику. Також вкажіть бажаний рівень засвоєння навички
або суму, що треба заощадити.
2. Розділіть квадрат на чотири менші квадрати.
3. У правому квадраті пишемо проміжну ціль на місяць. Скільки треба
відкладати щомісячно, аби придбати комп’ютер? Скільки іноземних слів
за місяць треба запам’ятовувати? Чи зможу я читати по 2-3 книги за
місяць?
4. У лівому квадраті пишемо, що треба виконати сьогодні, аби досягти
поставленої мети.
Щоденна ціль не має обтяжувати, на її виконання має вистачити 15 хв.
Наприклад: вивчити 5 нових слів чи повторити старі; записати їх у зошит;
по 3 рази прослухати їх вимову у Google Translate; передивитись один
ролик польською на Ютубі. Відведіть собі фіксований час для цієї справи.
Ефект: Ви не можете почати йти, доки не бачите того, якими будуть ваші
найближчі кроки. Великі цілі лишаються неосяжними, якщо не розбити їх
на послідовність завдань, які можна виконувати і контролювати щодня
Форма подання результатів виконаної роботи: Завдання надіслати через систему Elearn до закінчення заняття. Під час аудиторного заняття: усне обговорення питань теми, демонстрація презентацій, проведення методик, самодіагностики, вправ.
Критерії оцінювання: 50 балів – максимальна оцінка.
0-5 балі – усна відповідь, доповнення у ході обговорення теми.
1-15 бали – доповідь з презентацією.
1-10 - проведення самодіагностики.
1-10 бали – проведення методик дослідження особистості.
1- 10- проведення вправ.
Термін виконання: під час проведення заняття.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання