Практичне завдання 3.
Завдання 1. У таблиці поміщені ключові поняття і їх визначення. Встановіть, якому поняттю ліворуч відповідає наведене праворуч визначення, вказавши потрібний номе
Стратегії самопрезентації
|
1. Зміна уявлень, думок, поведінки індивідів або груп, що відбувається стихійно або цілеспрямовано |
Поступливість |
2. Поступка у відповідь на непрямий, тобто не виражений у формі вимоги, але разом з тим відчутний, індивідом тиск гру[1]пи, який стереотипізує його поведінку, а також переконання й напрям думок |
Конформність |
3. Поведінка, яка здійснюється у відповідь на пряму вимогу або прохання поводитись саме так, а не інакше
|
Соціальний вплив |
4. Виконання директивних приписів: вимог, наказів, розпоря[1]джень
|
Підкорення |
5. Вид соціального впливу, яким впливають люди або органі[1]зації, що володіють спеціальними знаннями, професійними навичками, уміннями, здібностями
|
Експертний вплив |
6. Особливі поведінкові стратегії, ціль яких справити потрібне враження й тим самим впливати на людей
|
Сублімінальний вплив |
7. Сукупність поглядів, що характеризують свободу поглядів і вчинків людини всупереч загальноприйнятим нормам і тради[1]ціям |
Нонконформізм |
8. Замаскована форма опору тиску, коли люди, які очікують, що на них будуть впливати, квапляться погодитися з усім, що їм скажуть |
Конформізм |
9. Соціальна якість, що виражається в беззаперечній згоді із групою
|
Випереджаюча згода |
10. Вплив на рівень несвідомого сприйняття за допомогою підпо[1]рогових стимулів
|
Завдання 2
Відповідайте «так» або «ні» на поставлені запитання
Запитання |
Відповіді |
|
||
так |
ні |
|
||
1 Серед стратегій самопрезентацій не існує такої, як «погрози й залякування» |
|
|
|
|
2 Сили покарання й винагороди працюють за принципом «ба[1]тога й пряника» |
|
|
|
|
3 Вплив, який чинять батьки на дітей, може бути прикладом впливу влади й закону |
|
|
|
|
4 Вплив влади й закону можна розглядати як приклад інформаційного впливу |
|
|
|
|
5 Дослідження аутокінетичного ефекту (експеримент М. Шеріфа) стало початком вивчення інформаційного впливу |
|
|
|
|
6 Автор експерименту з відрізками є С. Мілграм |
|
|
|
|
7 В експерименті С. Мілграма лише невелика частина випробува[1]них ( близько 10 %), виконуючи розпорядження експеримента[1]тора, застосувала всю серію ударів струмом |
|
|
|
|
8 Здатність до опору впливу виникає в людини тільки тоді, ко[1]ли вона усвідомлює, що стала об’єктом впливу |
|
|
|
|
9 Опір впливу й протистояння групі тим виразніше, чим слабкіше груповий тиск |
|
|
|
|
10 Випереджуючу згоду використовують тільки діти
|
|
|
|
|
Завдання 3. СИЛА СОЦІАЛЬНОГО ВПЛИВУ
Багато аспектів нашої соціальної поведінки формуються під впливом ситуативних норм. Ці норми часто виступають у ролі неявних і неписаних законів, але судячи з того, як люди реагують на їхнє порушення, їх вплив може бути дуже сильним.
Ціль – дане завдання призначене для того, щоб допомогти Вам глибше усвідомити, яку владу над людьми мають ці соціальні вимоги.
Ви зробите вчинки, які є порушенням деяких із цих норм, а потім проаналізуєте свої власні реакції й реакції інших людей.
Виконання завдання – спочатку виберіть яку-небудь неявну соціальну норму, що стосується звичайної повсякденної поведінки. Потім виберіть поведінковий акт, який яким-небудь чином порушує цю норму або відхиляється від неї. Деякі можливі варіанти таких дій перераховані нижче, однак Ви можете придумати багато інших прикладів.
1. Зовнішній вигляд. Одягніться в зовсім нехарактерному для себе стилі: наприклад, якщо ви зазвичай носите джинси, то надягніть плаття або костюм. Надягніть такий одяг, який вважається недоречним або невідповідним для певної ситуації (наприклад, прийдіть на урочистий танцювальний вечір у тренувальному костюмі). Можна навести як приклад випадок, коли одна зі студенток прийшла на заняття й лабораторні роботи в бігуді.
2. Міжособистісна взаємодія. Розмовляючи з якою-небудь людиною, стійте або занадто близько (менш ніж за 0,3 метра) або занадто далеко ( близько 2 метрів) від неї. Намагайтеся триматися на обраній вами відстані, навіть якщо ваш співрозмовник буде намагатися відсунутися від вас або наблизитися. Розмовляючи з якою-небудь людиною, намагайтеся не дивитися їй прямо в очі. Замість цього під час розмови дивіться на яку-небудь конкретну точку, наприклад на маківку співрозмовника, на його вухо, на землю під ногами.
3. Соціальний етикет. Коли хто-небудь запитає вас: «Як поживаєте?» або « Як справи?», у всіх подробицях розповідайте про стан свого здоров’я й наявних у вас на даний моменти медичних симптомах, про свої емоційні переживання, про те, що ви робили останнім часом і т.ін. Спробуйте голосно заспівати, перебуваючи разом з іншими людьми в ліфті або в автобусі. Яку б поведінку ви не вибрали, вам потрібно повторити її кілька разів і в різних ситуаціях. В ідеальному випадку краще займатися цим цілий день. Тоді у вас з’явиться багато можливостей оцінити реакції людей ( у тому числі й ваші власні) і помітити будь-які цікаві закономірності. Наприклад, реакції можуть залежати від статі й віку людини, місця дії (в університеті або за його межами), характеру ситуації і так далі. Попередження. Ваше завдання – поводитися так, щоб не виконати якунебудь неявну соціальну норму; ви не повинні порушувати закони або інші правила. Більше того, відповідно до етичних принципів психологічного дослідження ви не повинні робити ніяких вчинків, які могли б заподіяти шкоду іншим людям або вам самим.
Запитання до завдання: 1. Яку неявну соціальну норму ви намагалися порушити? Опишіть свої дії, які були порушенням норми, та обстановку, у якій вони відбувалися. 2. Як люди реагували на порушення цієї конкретної норми? Опишіть їхні вербальні й невербальні реакції, а також усі помічені вами закономірності. 3. Як реагували ви самі, коли порушували дану норму? Опишіть свої думки й почуття і вкажіть, чи змінювалися вони згодом або залежно від ситуації.
Завдання 3.2. Підберіть приклади прояву феноменів підкорення й конформізму в реальному житті: по одному прикладу, що ілюструє негативні й позитивні сторони підкорення авторитету; по одному прикладу, що ілюструє негативні й позитивні сторони конформізму й нонконформізму.
Завдання 3.3. Охарактеризуйте конформізм як соціальне явище. Використовуючи навчальну й наукову літературу, назвіть фактори (диспозиційні й ситуаційні), від яких залежить рівень конформності індивіда. Проаналізуйте, яким чином на схильність до конформізму впливають такі характеристики індивіда як стать, вік, національність, професія, інтелект, рівень тривожності.
Вивчення мотивації схвалення
Даний тест дозволяє оцінити ваше бажання отримати схвалення оточуючих щодо своїх слів і вчинків. Висока мотивація схвалення свідчить про високу потребу в спілкуванні і навпаки.
Інструкція: Уважно прочитайте кожне з наведених нижче тверджень. Якщо ви вважаєте, що воно вірне і відповідає особливостям вашої поведінки, то напишіть поруч з ним «так», якщо ж воно не так, то - «ні».
Я уважно читаю кожну книжку, перш ніж повернути її в бібліотеку.
Я не вагаюся, якщо кому-небудь потрібно допомогти в біді.
Я завжди уважно стежу за своїм одягом.
Удома я поводжуся за столом так само, як у кафе.
Я ніколи ні до кого не відчував антипатії.
Був випадок, коли я кинув щось робити, тому що не був переконаний у своїх силах.
Іноді я люблю попліткувати про відсутніх.
Я завжди уважно слухаю співрозмовника, хто б він не був.
Траплялося, я використовував помилку людини.
Я завжди охоче визнаю свої помилки.
Я завжди охоче визнаю свої помилки.
Іноді замість того, щоб вибачити людині, я намагаюся відплатити їй тим самим.
Був випадок, коли я наполягав на тому, щоб робили по-моєму.
У мене не виникає внутрішнього протесту, коли мене просять зробити послугу.
У мене ніколи не буває роздратування, коли висловлюють думку, протилежну моїй.
Перед тривалою поїздкою я завжди ретельно обмірковую, що із собою взяти.
Були випадки, коли я заздрив успіху інших.
Іноді мене дратують люди, які звертаються до мене з проханням.
Коли в людей неприємності, я іноді думаю, що вони на це заслуговують.
Я ніколи не говорив неприємних речей із посмішкою.
Ключ для обробки результатів опитування
Ви отримуєте по 1 балу за відповідь «так» на запитання: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 11, 14, 15, 16, 20 і за відповідь «ні» на питання: 6, 7, 9, 10 , 12, 13, 17, 18, 19.
Складіть всі отримані за двома позиціями бали. Підсумкова сума балів є показником «мотивації схвалення». Чим вище підсумковий показник, тим вище мотивація схвалення і тим, отже, вище готовність людини прикрасити себе, представити себе перед іншими як повністю відповідного соціальним нормам (тим вище готовність людини в схваленні інших, пов`язана з потребою в спілкуванні). Низькі показники можуть свідчити як про неприйняття традиційних норм, так і про високої вимогливості до себе.
Обговорення:
Чи дізналися про щось нове?
Чи задовольняє це вас?
Які б не були результати тесту – не варто засмучуватися. Тест показує що є важливим для вас – власна думка чи схвалення іншими людьми. Але пам’ятайте, крайнощі завжди небезпечні небажаними наслідками. Результати – не вирок, а привід задуматися про себе.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання