Практична робота 2. Розвиток науки управління. Закони, закономірності та принципи менеджменту.
Мета заняття: поглибити знання та уявлення про сутність менеджменту з позиції вивчення історії розвитку науки управління; з’ясувати логіку розвитку науки управління та формування її сучасних перспектив; критично дослідити ключові ідеї класиків менеджменту, розкрити сутність інтегрованих (синтетичних) підходів до управління як бази для розробки сучасних концепцій та моделей менеджменту.
Обґрунтувати розуміння того, що різні теорії менеджменту не тільки взаємно виключають, але й доповнюють одна одну в межах сучасного уявлення про сутність менеджменту.
Методичні рекомендації до опрацювання теоретичного матеріалу та виконання завдання:
Вивчення теми «Розвиток науки управління» передбачає засвоєння основних питань про сутність менеджменту з позиції історії розвитку науки управління та змісту основних концепцій менеджменту.
Вивчення теми рекомендується почати із з'ясування передумов виникнення науки управління, особливостей і логіки її розвитку. Принципово важливим тут є усвідомлення того, що на відміну від всіх інших наук розвиток управлінської думки не був послідовною еволюцією системи наукових знань. Навпаки, на першому етапі наука менеджменту розвивалася одночасно у кількох відносно самостійних напрямках: класична теорія менеджменту (школа наукового управління та адміністративна школа); неокласична теорія (школа людських стосунків та школа організаційної поведінки); кількісна теорія менеджменту. Наголос робився на дослідженні одного з елементів системи управління: управлінських завдань (школа наукового управління), власне управлінської діяльності (адміністративна школа), людини в організації (школа людських стосунків і школа організаційної поведінки), прийнятті управлінських рішень (кількісна школа). Необхідно підкреслити, що кожна із зазначених ранніх теорій менеджменту намагалися запропонувати свій єдиний “рецепт” підвищення ефективності управління організацією, у чому і проявляється їх обмеженість.
Одномірність ранніх теорій менеджменту долають так звані інтегровані або синтетичні підходи: процесний, системний, ситуаційний. Виникнення інтегрованих підходів до управління слід розглядати як якісно новий етап у розвитку науки управління, в межах якого менеджмент розглядається як комплексне багатомірне явище. Саме ці підходи відкрили простір для розробки нових концепцій менеджменту, орієнтованих на принципові зміни у зовнішньому і внутрішньому середовищі організацій.
Розгляду сучасних напрямків розвитку науки управління має передувати усвідомлення принципових змін у характері функціонування і зовнішньому середовищі сучасних організацій, які пов’язані із процесами глобалізації, застосуванням сучасних інформаційних технологій, прискоренням змін у середовищі організацій, інноваційною спрямованістю та підприємницьким типом управління тощо. Саме ці фактори і обумовлюють сучасні тенденції у розвитку науки управління.
Вивчення теми “Розвиток науки управління” полягає у необхідності розгляду значної кількості різних концепцій і моделей менеджменту, які є на перший погляд суперечливими. Взаємозв’язок між ними не є таким очевидним. Тому на завершення вивчення теми рекомендується розглянути модель “конкуруючих цінностей” Р. Куінна. Згідно цієї моделі різні підходи до менеджменту не тільки взаємно виключають, але й доповнюють одне одного і є однаково важливими в межах сучасного тлумачення менеджменту.
Завдання 1. Виявити особливості та відмінності наукових шкіл (теорій) управління. Відповідь оформити у таблиці:
Таблиця 1
Особливості етапів розвитку управління та менеджменту
Назва наукової школи (теорії), підходів до управління |
Рік заснування |
Основні особливості та відмінності наукових шкіл (теорій) |
1. Наукові школи 1. 2. 3. 4. |
|
|
2. Наукові підходи до управління 1. 2. 3. |
|
|
Завдання 2. Засновник класичної адміністративної школи управління А. Файоль в 1916 р. у праці "Загальне і промислове управління" сформулював 14 принципів управління. Обґрунтуйте розуміння і власну точку зору щодо того в чому сутність даних принципів? Яке їх значення для сучасної практики управління? Відповідь оформіть у вигляді таблиці.
Таблиця 2
Вихідні дані до завдання
№ п/п |
Назва принципу |
Особливості та сфера застосування принципів в сучасних умовах |
1. 2. 3. 4. ... |
|
|
Форма подання результатів виконаної роботи: дана тема та аналіз процесу побудови структури управління розглядається на практичному занятті №2. Завдання виконується в текстовому редакторі Word і надсилається окремим файлом на перевірку в elearn.
Критерії оцінювання: за активну участь в обговоренні методики та вирішенні завдань студент отримує бали, інтервал кількості можливо отриманих балів коливається від 1 до 10 (в т. ч.: за питання 1 - від 1 до 5 балів; за питання 2 - від 1 до 5 балів).
Термін виконання: 2 аудиторних години
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання