Практична робота 10. Управління групами, керівництво та лідерство
Тема: Управління групами, керівництво та лідерство
Мета: Використовуючи лекційний матеріал та рекомендовані інформаційні джерела поглибити і закріпити здобуті знання стосовно керівництва та лідерства. Навчитися діагностувати перевагу адміністраторських або лідерських (організаторських і комунікативних) здібностей у керівника.
Завдання 1. Визначити ступінь відповідності якостей безпосереднього керівника у виконавця завдання, за місцем роботи або навчання, тим якостям, які повинен мати сучасний керівник.
Пройшовши тест «Адміністратор або лідер?», виявити у собі, тобто власній особі, пріоритетність адміністраторських або лідерських (організаторських і комунікативних) здібностей.
Методичні рекомендації:
Ретельно продумавши нижченаведені висловлювання, визначіть за 10-бальною шкалою (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) ступінь вашої згоди з кожним з них. Зафіксуйте результати ваших міркувань у відповідних клітинах реєстраційного бланка. Зауважте, що 10 означає повну згоду з висловлюванням, 0 - повну незгоду, 5 ‑ згода наполовину. Решта ступенів згоди розташовуються по висхідній від 0 до 5 і від 5 до 10 відповідно.
Тест «Адміністратор або лідер?»
Методика призначена для оцінки переваги адміністраторських або лідерських (організаторських і комунікативних) здібностей.
Тестові запитання:
1. Я довіряю людям.
2. Я вважаю, що про вирішення своїх соціально-побутових проблем повинні дбати самі люди, а не їх керівники.
3. Я за те, щоб члени трудових колективів самі вибирали собі керівників.
4. Коли це необхідно, я вмію змусити людей «крутитися» швидко.
5. Люди добре знають, що я вмію зберігати їх особисті таємниці.
6. Всі люди прагнуть влади, і я не виняток.
7. Я схильний і готовий заступитися за членів колективу щоразу, коли з ними поводяться несправедливо.
8. Думаю, що в інтересах справи людям вигідніше мати керівником людину непохитну й жорстку (з низьким ступенем емпатії).
9. Я за повну гласність.
10. Я згоден з тим, що основне для досягнення успіху в управлінні - вміння будь-якими засобами примусити людей виконувати корисну роботу.
11. Я можу спрацьовуватися навіть з тими людьми, які мені не до душі.
12. Я віддаю команди, розпорядження, накази, вказівки всім підлеглим в однаковій формі.
13. Я схильний і здатний притримуватись, використовувати в інтересах справи думки (пропозиції, ідеї), протилежні до моєї власної точки зору.
14. Моє глибоке переконання полягає в тому, що успішним може бути лише той керівник, якого бояться.
15. Мені здається, що я добре знаю загальні потреби і проблеми свого колективу.
16. Мені легше керувати людьми, коли я знаю таку інформацію та факти, що вони не хотіли б афішувати.
17. Я особисто зацікавлений в тому, щоб загальні проблеми і складнощі членів колективу, в якому я працюю, вирішувалися.
18. Я впевнений, що страх покарання - більш сильний стимул для будь-якого працівника, ніж очікування заохочення.
19. Я відчуваю в собі здібності і готовність практично діяти для вирішення спільних справ колективу.
20. Коли потрібно, я вмію проявити себе так, що співробітники погоджуються зі мною з побоювання наразитися на неприємність.
Обробка результатів:
1. Додайте всі бали за шкалою Л (непарні висловлювання) в реєстраційному бланку, результат запишіть.
2. Ту ж операцію виконайте зі шкалою А, підсумок запишіть.
3. Ставлення Л / А відображає співвідношення у вашій манері поведінки (діяльності) рис лідера та адміністратора. Наприклад: Л = 90, А = 60 означає, що ви на 60% лідер і на 40% адміністратор. (90+60=150, 90/150*100%=60%)
Таблиця 1
Реєстраційний бланк до тесту «Адміністратор або лідер?»
Шкала |
Бали |
Результати |
||||||||||
Бали |
% |
|||||||||||
Л (лідер) |
1 |
3 |
5 |
7 |
9 |
11 |
13 |
15 |
17 |
19 |
||
А (адміністратор) |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
Завдання 2. За допомогою нижченаведеного тесту, проаналізувати свої здібності (схильність, готовність) до обраної професії менеджера. Зробити висновок.
Методичні рекомендації:
Потрібно зважити власні відповіді за такою схемою:
5 балів - Я завжди так роблю;
4 бали - Я так часто роблю;
З бали - Я іноді так роблю;
2 бали - Я рідко так роблю;
1 бал - Я ніколи так не роблю.
Необхідно порахувати бали, отримані за відповіді на питання за кожною категорією.
Оцінка управлінських навичок ______________ балів.
Оцінка комунікативних навичок _____________ балів.
Оцінка технічних навичок ___________________ балів.
Ідеальний менеджер повинен отримати високі результати за всіма трьома категоріями, проте результати можуть бути різними в кожній категорії. Якщо Ви отримали низькі оцінки, Вам необхідно приділити увагу поліпшенню відповідних навичок або обрати іншу професію.
Тест «Відповідність індивідуальних здібностей людини професії менеджера»
Усі відповіді необхідно занести в таблицю у відповідний рядок (табл. 2).
Таблиця 2.
Бланк відповідей
Тип здібностей |
Кількість балів за кожне питання |
Загальна кількість балів |
У (управлінські) |
|
|
К (комунікативні) |
|
|
Т (технічні) |
|
|
1. Якщо мені необхідно виконати кілька доручень, я розставляю пріоритети та організую роботу відповідно до терміну виконання - У.
2. Більшість моїх знайомих та друзів кажуть, що вмію добре слухати - К.
3. Коли я обираю конкретне завдання (вивчення іноземної мови, проведення поза аудиторного часу), я, як правило, розглядаю довгострокові (на три та більше років) наслідки та результати - У.
4. Я надаю перевагу технічним або пов'язаним із розрахунками навчальні дисципліни, а не гуманітарні науки - Т.
5. Якщо я з чимось не згоден, я завжди відстоюю свою точку зору - К.
6. Якщо я працюю над великим завданням, то спочатку оцінюю ситуацію в цілому, а тільки потім вникаю в деталі - У.
7. Я надаю перевагу спілкуванню зі знайомим, а не роботі з комп'ютером - Т.
8. Якщо я щось роблю, то я намагаюся залучати до цього процесу інших людей - К.
9. Коли я вивчаю навчальну дисципліну, то я співставляю отриману інформацію з відомими даними й концепціями з інших предметів - У.
10. Якщо хтось допускає помилку, в мене не виникає бажання поправити його або підказати правильну відповідь чи рішення - К.
11. Коли я з кимсь розмовляю, мені шкода мого часу, який може бути використаний більш раціонально - Т.
12. Я маю цілі в кар'єрі, сім'ї та інших галузях. Я довго та ретельно їх обирав -У.
13. Коли я шукаю рішення якоїсь проблеми, то надаю перевагу вивченню літератури (статистичних даних) - Т.
14. Якщо я працюю в команді і хтось із її членів вдається до хитрощів, щоб не працювати, я висловлю свої претензії прямо ввічі, а не буду жалітися іншим членам команди або друзям - К.
15. Я із задоволенням беру участь у дискусіях про нові ідеї - У.
16. Навчальний курс із психології – це лише витрата часу, краще отримати більш детальні знання з економіки підприємства - Т.
17. Я вважаю, що кожна людина (член колективу) повинна поводитися чемно та з повагою, зважаючи на почуття інших - К.
18. Інформація та матеріальні предмети цікавлять мене значно більше, ніж люди - Т.
Підрахунок результатів.
Завдання 3. Аналітична вправа: «Визначення стилю керівництва»
Постановка завдання: Необхідно визначити стиль керівництва одного з керівників вашого факультету (декана, заступника декана, завідувача кафедри, куратор) або закладу вищої освіти. Головне, що це має бути людина, манера поведінки (стиль керівництва), діяльність якої вам відома та ви можете зробити загальну оцінку.
Щоб визначити стиль керівництва, проаналізуйте обраного вами керівника за 20-ма твердженнями, що наведені нижче.
Оцінювання проводиться за 5-бальною шкалою, у межах: 5 балів ‑ завжди так робить, 1 бал – така поведінка йому не властива.
1. Постійно вказує, як потрібно робити.
2. Вислуховує думки інших людей.
3. Дає можливість студентам брати участь у прийнятті управлінських рішень.
4. Дає можливість студентам діяти самостійно.
5. Наполегливо пояснює, як потрібно що-небудь робити.
6. Навчає студентів працювати.
7. Радиться з іншими викладачами та студентським активом.
8. Не заважає іншим працювати.
9. Вказує ,коли потрібно виконати роботу.
10. Враховує успіхи інших.
11. Підтримує ініціативу.
12. Не втручається у виховний процес.
13. Показує, як потрібно робити.
14. Іноді надає студентам можливість брати участь в обговоренні проблем факультету.
15. Уважно вислуховує співрозмовників.
16. Якщо втручається в студентські справи, то коректно, толерантно (по діловому).
17. Думки інших не поділяє.
18. Докладає зусиль для усування конфліктів (між студентами, між студентами та викладачами).
19. Намагається враховувати різні думки.
20. Якщо дає доручення, то не втручається в хід його виконання.
Визначення результатів аналізу.
А. Визначити загальну кількість балів:
Показник у 70-80 балів свідчить про спрямованість до взаємодії з людьми, зокрема зі студентами.
Показник у 30-40 балів свідчить про пасивність людини в колективній діяльності.
Б. Визначити схильність до певного стилю керівництва. Сума балів тверджень 1, 5, 9, 13, 17 свідчить про адміністративний стиль керівництва.
Сума балів тверджень 3, 7, 11, 15, 19 свідчить про демократичний стиль керівництва.
Сума балів тверджень 4, 8, 12, 16, 20 свідчить про ліберальний стиль керівництва.
У кожній групі максимально можна набрати 25 балів.
Якщо особа, яку Ви аналізуєте, набрала 20 балів і більше, то вона схильна до певного стилю керівництва.
Якщо керівник, якого ви аналізуєте, набрав 12-14 балів - то іноді він схильний виявляти саме цей стиль керівництва.
Форма подання результатів виконаної роботи: надіслати word-файл з виконаною роботою через систему Elearn.
Критерії оцінювання:
10 балів - всього.
6 бали - правильність розв’язку і чіткість оформлення.
4 бали – за усний захист практичної роботи.
Термін виконання: 2 аудиторних години.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання