Практична робота 12. Відповідальність та етика у менеджменті
Тема: Відповідальність та етика у менеджменті
Мета: Використовуючи лекційний матеріал та рекомендовані інформаційні джерела поглибити і закріпити здобуті знання стосовно відповідальності та етики у менеджменті.
Завдання 1. Провідні компанії світу займають перші місця у рейтингу соціально відповідальних компаній. «Google» (американська публічна транснаціональна корпорація. Найпопулярніший пошуковий сервіс YouTube і Blogger. Штабквартира корпорації розташована в Кремнієвій долині, представництва компанії також є в Північній Америці, Австралії, Європі та Азії), «The Walt Disney Company» (транснаціональна медіакорпорація. Штаб-квартира знаходиться в комплексі Walt Disney Studios в місті Бербанк (Каліфорнія, США), «Lego» (серії конструкторів, які випускає група компаній The Lego Group заснована в Данії. Спочатку підприємство займалося випуском звичайних дерев'яних іграшок) – були, зокрема, в трійці лідерів.
«Walt Disney» пітримує фонди, які боряться з глобальним потеплінням і захищають дику природу. Концерн BMW є ініціатором масштабних освітніх проєктів, займається проблемами безпеки дорожнього руху, підтримує лікування осіб із ВІЛ/СНІДом. Авіаперевізник «Emirates Airline» є спонсором благодійних проєктів, спрямованих на боротьбу з бідністю, забезпечення житлом, лікуванням та освітою дітей із бідних сімей тих країн, куди здійснюються рейси.
Організації, які здійснюють підприємницьку діяльність в Україні (українські та іноземні), також не відстають за рівнем і масштабами соціальної відповідальності. На основі відкритої інформації з офіційних джерел, популярний діловий всеукраїнський журнал «Влада грошей» у 2020-2022 рр. визначив рейтинг ТОП-25 кращих програм корпоративної соціальної відповідальності організацій, які працюють в Україні. Зокрема, до рейтингу ввійшли такі компанії (в алфавітному порядку).
«Avon». Основними напрямами соціальної відповідальності відомої косметичної компанії є підтримка жінок, які постраждали від домашнього насилля та які боряться з раком грудей. Так, у рамках програми «Місія проти раку молочної залози», яка реалізовується майже 20 років, зібрано понад 19 млн грн на боротьбу з хворобою, придбано 19 одиниць сучасного обладнання для 11 обласних онкоклінік (зокрема мобільні мамографічні комплекси).
BASF, німецький хімічний концерн, стратегічним напрямом корпоративної соціальної відповідальності визначив дбайливе ставлення до довкілля. В Україні організація реалізує проєкт із реставрації історичної пам’ятки української архітектури ХІХ ст. – Шарівського палацово-паркового комплексу в Харківській області. Крім того, компанія має освітній проєкт BASF Kids&Lab, спрямований на навчання школярів хімії та популяризацію цієї науки в учнівському средовищі.
«Carlsberg Ukraine», відоме пивоварне підприємство реалізує програму сталого розвитку «Мета – 4 нулі: разом до майбутнього». Під першим нулем компанія має на увазі зниження шкідливого впливу діяльності пивоварних заводів на довкілля (мінімізацію викидів вуглецю, збільшення частки використання відновлюваних енергетичних ресурсів); другий нуль – «нуль безвідповідального споживання алкоголю» досягається шляхом інформування про шкідливий вплив надмірного споживання алкоголю, боротьбу з вживанням алкоголю неповнолітніми особами; третій «нуль» – нуль нещасних випадків на виробництві через турботу про здоров’я працівників і безпеку праці; четвертий «нуль» – нуль втрат води внаслідок її очищення та повторного використання для технічних потреб. Ще одним екологічним проєктом компанії є проєкт «Green FibreBottle», ціллю якого є розроблення першої у світі біорозкладної на 100% пляшки для пива з деревного волокна.
«L’oreal» – найбільший у світі спеціалізований виробник косметики реалізує соціальні програми, спрямовані на визнання досягнень жінок у суспільстві. Зокрема, компанія відзначає спеціальною премією L’oréal-UNESCO молодих жінок-вчених. Її освітня програма «Краса для всіх» спільно з Фондом ООН у галузі народонаселення (UNFPA) допомагає жінкам, що постраждали від домашнього та гендерного насильства, безкоштовно освоїти професію перукаря. В рамках боротьби з Covid-19 L’oréal в Україні передала лікарням, аптекам та продовольчим мережам понад 100 тис. продуктів, включаючи спиртові гелі для санітарної обробки рук.
«Mary Kay» – світовий косметичний бренд, який підтримує жіноче підприємництво понад 50 років у 40 країнах світу. Місія компанії має яскраве соціальне спрямування: збагачення жінок та їхніх сімей у всьому світі. В рамках благодійної ініціативи «Рожевий змінює життя» компанія щорічно представляє новий продукт в обмеженій кількості, частина коштів від продажу якого спрямовується на благодійництво. В Україні організація понад 15 років підтримує жінок, які борються з раком молочної залози.
«PepsiCo Україна» – усім відомий виробник напоїв реалізує в Україні різні соціальні та благодійні ініціативи, спрямовані на захист екології і допомогу суспільству. Цього року в фокусі компанії виявилася боротьба з коронавірусом: PepsiCo пожертвувала на закупівлю захисних медичних костюмів та обладнання для лікарень понад 30 млн грн. Також PepsiCo Україна допомагає продуктами медпрацівникам і людям у складних життєвих обставинах. За час карантину компанія передала їм понад 450 т продукції, близько 80% з якої − молочна продукція, дитяче харчування, а також соки і нектари.
«АГРО РЕГІОН» – одна з найуспішніших агрокомпаній України пріоритетом своєї соціальної відповідальності визначила освітню діяльність. В рамках організації функціонують «Агрошкола» та «TractorEAST». У «Агрошколі» вивчають агрономічний, технічний курси, стажуються в одному з підрозділів компанії, освоюють нову, затребувану в агропромисловому комплексі спеціальність. «TractorEAST» (яка була започаткована після того, як 14 працівників компанії відслужили в АТО) дає змогу ветеранам АТО за пів року безкоштовно здобути нову професію тракториста. Учні агрошкіл забезпечуються житлом, харчуванням і стипендією.
«Альфа-Банк» (1 грудня 2022 року «Альфа-Банк Україна» змінив назву на «Сенс Банк»). Пріоритетними напрямами корпоративної соціальної відповідальності банку є здоров’я, ліквідація бідності, збереження екосистеми, якісна освіта. Працівники банку долучаються до екологічного проєкту ECODAY: наводять лад у зонах відпочинку, парках, на дитячих майданчиках, ділянках, що межують із річками й озерами, вносять свій вклад в озеленення рідних міст. Освітній напрям соціальної відповідальності банку представлений програмою, спрямованою на підвищення фінансової грамотності населення та благодійною акцією «Повний портфель» (яка полягає у зборі коштів на шкільне приладдя до 1 вересня для окремих категорій дітей). Також банк підтримує благодійною допомогою понад 10 дитячих будинків і шкіл-інтернатів у різних регіонах України, Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М. Амосова.
«Біосфера», великий виробник і дистриб’ютор товарів для догляду за будинком і персональної гігієни, дбає про довкілля та допомагає дітям. Організація є партнером дитячих благодійних фестивалів, ініціює благодійні ярмарки та марафони, підтримує благодійні фонди. Дотримуючись відповідального ставлення до навколишнього природного середовища, сприяючи формуванню екологічної культури, організація переробляє поліетилен і використовує рециклінговий ресурс для виробництва своєї продукції, зокрема пакетів для сміття «Фрекен БОК», «Бонус+» тощо. «Біосфера» пропагує сортування сміття, підтримуючи екоініціативи No Waste Ukraine, let’s Do It Ukraine, EcoHike та ін., є ініціатором плоггінг-руху в Україні.
«Інтерпайп», виробник сталевих труб і залізничних коліс пріоритетом корпоративної соціальної відповідальності визначив популяризацію інженерії і точних наук. Щорічно компанія проводить головне інженерне шоу країни Interpipe TechFest, ініціює навчальні програми зі школами та вишами. В 2019- 2020 рр. компанія відкрила кілька лабораторій мехатроніки в Дніпрі, мета яких − знайомити школярів і студентів з інноваційними промисловими технологіями. «Інтерпайп» оголосив про підвищення окладів працівникам всіх підрозділів, більшість з яких розташовані в містах прифронтового регіону – Дніпрі, Нікополі та Самарі, з 1 березня 2025 року. Про це повідомила пресслужба компанії.
«Київстар» − соціально відповідальний лідер телеком-ринку України вважає своєю місією створювати нові можливості для країни та змінювати життя людей на краще. Основними напрямами стратегії корпоративної соціальної відповідальності компанії є: цифрова інклюзія, розвиток підприємництва, безпека в інтернеті, корпоративне волонтерство та партнерство заради миру. Ключовими проєктами компанії у визначених сферах є: онлайн-школа мобільної грамотності для старшого покоління «Смартфон для батьків», інформаційнопросвітницький портал про безпеку дітей в інтернеті StopSexтинг, ініціатива СМС-благодійності «Дитяча надія», спільна ініціатива з Національною поліцією «Пошук дітей» та програма «Інновації і підприємництво» в освітніх дитячих таборах GoCamp. Також «Київстар» проводить освітні мовні програми та надає своїм абонентам не тарифікований доступ до додатка Prometheus (платформи відкритих онлайн-курсів, яка пропонує безкоштовну добірку освітніх програм від кращих українських і закордонних викладачів).
«Кока-Кола Беверіджиз Україна». Відомий виробник напоїв має три стратегічні пріоритети соціальної відповідальності: сталий розвиток, підтримка та розвиток молоді, а також управління відходами упаковки. Останні проєкти компанії, спрямовані на подолання наслідків пандемії Covid-19: спільно з Товариством Червоного Хреста України вона забезпечує лікарні необхідним життєво важливим обладнанням, надає продукцію для медичних працівників і соціально незахищених груп населення, популяризує донорство крові в Україні. Крім того, два місяці співробітники компанії працювали волонтерами на урядовій гарячій лінії з питань Covid-19. Креді Агріколь Банк. Міжнародний Креді Агріколь Банк приділяє велику увагу своїй програмі КСВ We Care!, запущеній в 2016 р. Під час карантину в березні 2020 р. банк разом із партнерами придбав на мільйони гривень медичне обладнання для лікарень різних регіонів України. «Метінвест». Група «Метінвест» допомагає в боротьбі з пандемією медикаментами та обладнанням у містах присутності своїх підприємств. Наприкінці червня Група оплатила доставку гуманітарної допомоги з Китаю. Організація авіаперельоту з Пекіна в «Бориспіль» обійшлася компанії в 7 млн грн. Його загальні інвестиції в медикаменти й обладнання сягали близько 150 млн грн. Під час карантину група продовжувала виплачувати заробітну плату своїм співробітникам у повному обсязі, а адмінперсонал керуючої компанії і до 95% адмінперсоналу виробничих підприємств переведено на віддалену роботу.
МХП. Агрохолдинг МХП курує різноманітні проєкти соціальної відповідальності, пов’язані зі стійким розвитком регіонів України, екологічними програмами, примноженням людського капіталу. За допомогою благодійного фонду «МХП-Громаді» компанія щорічно збільшує масштаби соціальних та ін фраструктурних інвестицій у 16 регіонах, де працюють її підприємства. Холдинг надає фінансову підтримку місцевим громадам. Зокрема, виділяє кошти для громад на основі всеукраїнського конкурсу мікрогрантів до 50 тис. «Час діяти, Ук раїно!». «Нова пошта». Компанія реалізує чимало соціальних проєктів, зокрема: «Гуманітарна пошта України», «Нова пошта напівмарафон», підтримка ЗСУ (реабілітація) у співпраці з медичними закладами, «Школа бізнесу» (навчання власників малого та середнього бізнесу для розвитку власної справи). Ключовим з них є «Гуманітарна пошта України», в рамках якого підприємство забезпечує безкоштовну доставку вантажів волонтерських організацій. З 2014 р. компанія доставила понад 200 тис. гуманітарних відправлень по всій Україні.
ОККО. Корпоративна соціальна відповідальність мережі автозаправок ОККО концентрується насамперед на безпеці дорожнього руху. Зокрема, за допомогою інформування та тестування водіїв і пішоходів, компанія пропагує відмову від використання гаджетів на дорозі. Спеціальний VR-тест для клієнтів ОККО, відвідувачів сервісних центрів МВС України в обласних центрах за допомогою віртуалізації реальності показував, яку небезпеку становлять такі дії, як листування, зйомки сторіс, серфінг в інтернеті під час дорожнього руху. Вагомим проєктом компанії є встановлення спеціальних контейнерів на АЗК із метою збору використаних речей для малозабезпечених осіб.
ПУМБ. Соціальні інвестиції банку спрямовані на підвищення безпеки праці працівників та їхній розвиток, підвищення якості продукції та послуг банку, розвиток бізнес-середовища і підвищення фінансової грамотності українців. Під час пандемії коронавірусу ПУМБ закупив обладнання першої необхідності для медичних закладів заходу та сходу України, а також засоби персонального захисту для лікарів.
Rozetka. Компанія інтернет-торгівлі Rozetka разом з організацією «Червоний хрест» реалізувала на своїх сторінках у соцмережах проєкт «Торба добра», спрямований на допомогу людям із вразливих верств населення продуктами, засобами гігієни і побутової хімії. Набір «Торба добра» для самотніх літніх людей, неповних сімей, багатодітним родинам, особам з інвалідністю та всім, хто тимчасово опинився у скрутних обставинах, можна було замовити онлайн, а Червоний Хрест України забезпечував безкоштовну адресну доставку.
«Смарт-Холдинг». Інвесткомпанія «Смарт-Холдинг» дотримується принципів сталого розвитку, реалізуючи програми соціального партнерства в тих регіонах, де зосереджені її бізнес-інтереси шляхом розвитку соціальної інфраструктури (участь в ремонтах та обладнанні дитячих садків, шкіл, спортивних об’єктів, поліклінік і лікарень, установ культури). Компанія також інвестує в освітні, гуманітарні проєкти, надає допомогу багатодітним сім’ям і дітям-сиротам. На боротьбу з пандемією Covid-19 бізнеси «Смарт-Холдингу» скерували понад 100 млн грн. Фонд також придбав майже 1 млн захисних масок для медустанов, парафій УПЦ та підприємств України. Щоб підтримати на карантині літніх людей у різних містах України була організована адресна доставка понад 20 тис. продуктових наборів.
«Укргазбанк». Банк керується власною Політикою екологічної та соціальної відповідальності, відповідно до якої оцінюються, відстежуються екологічні та соціальні ризики кредитованих проєктів. Усі програми кредитування перевіряються на відповідність екологічній і соціальній банківській політиці. Серед банківських продуктів є екодепозити, кошти яких спрямовуються на фінансування проєктів із охорони довкілля. Працівники банку дотримуються екологічної поведінки і в офісах: сортують сміття, збирають батарейки та пластикові картки для утилізації, використовують енергозберігаюче освітлення, відмовляються від паперового документообігу, пластику в роботі з клієнтами.
ПАТ «ФАРМАК». Проєкти у сфері сталого розвитку однієї з найстаріших фармацевтичних компаній спрямована поліпшення якості життя, пропаганду здорового способу життя, підвищення рівня екологічної культури, безпеку праці, підтримку соціальної активності та волонтерства серед співробітників. Зокрема, діє «Екошкола» від «Фармак» (до якої в 2020 р. приєдналася «Мала академія наук України»), яка передбачає восьмимісячний курс з екології для учнів 8–11 класів. Кращі проєкти вирішення екологічних проблем отримують мінігранти від підприємства.
«МакДональдз». Щорічно, майже 20 років поспіль, компанія проводить масштабну акцію «Долонька щастя». Протягом місяця у всіх ресторанах мережі відвідувачі можуть придбати благодійні сувеніри. Зібрані кошти скеровуються на відкриття «Сімейних Кімнат» у лікарнях України. З 2016 р. на їхнє утримання виділено 35 млн грн. Сімейні кімнати − це спеціально відведені місця в лікарнях, де батьки можуть знаходитися поруч із дітьми, доки вони проходять лікування, рідні та близькі пацієнтів можуть відпочити, набратися сил, поспати і приготувати їжу. Відкриваючи «сімейні кімнати», Фундація «Будинок Рональда МакДональда» і партнер МакДональдз підтримують розвиток сімейноорієнтованої медицини в Україні.
«Ельдорадо». Мережа магазинів комп’ютерної та побутової техніки «Ельдорадо» декларує трирівневу соціальну відповідальність свого бізнесу: перед споживачами, перед працівниками та перед суспільством. Нещодавно компанія Eldorado завершила програму підтримки українських лікарень у боротьбі з наслідками пандемії Covid-19 шляхом передачі 100 комплектів побутової техніки першої необхідності.
Запитання:
1. Наведіть приклади зовнішньої та внутрішньої соціальної відповідальності, описаної в кейсі.
2. Які види соціальної відповідальності переважають у стратегії корпоративної соціальної відповідальності підприємств, що функціонують в Україні? Чим це можна пояснити? Які чинники мають найбільший вплив на корпоративну соціальну відповідальність бізнесу в Україні?
3. Чи пов’язані форми соціальної відповідальності зі сферою господарської діяльності організації?
4. Які з проєктів, наведені у кейсі, принесуть, на Ваш погляд, найбільші вигоди для підприємства? Які саме і чому?
5. На які Цілі сталого розвитку (див рис. подані нижче) спрямована діяльність зазначених у кейсі компаній?
Завдання 2. Ви прийняли на роботу молодого талановитого юриста, який хоч щойно закінчив юридичну академію, але чудово виконує свою роботу. Він провів уже кілька консультацій, і клієнти дуже задоволені. Разом із тим, юрист різкий і неввічливий у спілкуванні з іншими працівниками, особливо з обслуговуючим персоналом. Ви щодня отримуєте такі сигнали, а сьогодні надійшла письмова заява від вашого секретаря з приводу його брутальності.
Запитання:
1) Як врегулювати ситуацію?
2) Які зауваження потрібно зробити молодому спеціалісту, щоб змінити його стиль спілкування в колективі?
3. Фірма, що займається економічним консалтингом, з одним із клієнтів співпрацює вже близько півтора року. Клієнт займається рієлтерським бізнесом, фірма веде їх баланс і здає звітність. Нещодавно частина співробітників цього клієнта відокремилася і організувала власну рієлтерську фірму. Відокремлення було не зовсім вдалим і стосунки з керівництвом первісної фірми дещо зіпсувалися. Керівництво нової фірми звернулося до цієї ж фірми з пропозицією взяти і їх на бухгалтерське обслуговування. Формально договори не є ексклюзивними. Конфлікту інтересів немає.
Завдання 3. ПАТ «Рудь». Запропонуйте соціальні проекти та ініціативи для забезпечення суспільно позитивного іміджу ПАТ «Рудь», враховуючи специфіку його діяльності. ПАТ «Рудь» є лідером серед українських виробників морозива, який працює на наступних сегментах ринку:
- ринок посередників – дилери, дистриб’ютори, оптові підприємства, збутові мережі;
- ринок комунальних та державних організацій – дитячі інтернати, санаторії, притулки; - ринок підприємств готельного бізнесу, що купують морозиво як основу для власної продукції в промислових брикетах,;
- підприємства роздрібної торгівлі.
На українському ринку морозива ПАТ «Рудь» займає більше 30 %. На відміну від своїх конкурентів ПАТ «Рудь» створила комплексну потужну бренд-платформу у соціальних мережах, яка включає активні спільноти компанії у мережі «Facebook», таргетованими учасниками яких є споживачі від 25 до 34 років. Для дітей були створені спеціальні соціальні спільноти та корпоративний герой Пустунчика. Великою популярністю у споживачів користуються конкурси та акції, які ПАТ «Рудь» проводить на постійній основі та з мінімальним бюджетом. Це дозволяє активно працювати компанії з різними групами стейкхолдерів, враховуючи їх вподобання та інтереси.
Форма подання результатів виконаної роботи: надіслати word-файл з виконаною роботою через систему Elearn.
Критерії оцінювання:
10 балів - всього.
6 бали - правильність розв’язку і чіткість оформлення.
4 бали – за усний захист практичної роботи.
Термін виконання: 2 аудиторних години.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання