Практична робота 11. Конфлікти та стреси як об’єкти управління
Тема: Конфлікти та стреси як об’єкти управління
Мета: Використовуючи лекційний матеріал та рекомендовані інформаційні джерела поглибити і закріпити здобуті знання стосовно конфліктів та стресів як об’єктів управління.
Завдання 1. Обговорення змісту афоризмів, пов’язаних із поняттям «внутрішній конфлікт», «рушійні сили конфлікту».
Слово «конфлікт» (від латинського conflictus – боротися разом) викликає у більшості людей відверті негативні почуття і думки. Разом з тим, конфлікти – невід’ємна складова людського життя і те, що вони час від часу трапляються – це нормально. Всі люди різні, і відмінності сприймати дуже важко. Конфлікт є проявом незгоди між двома чи кількома людьми або ідеями. Він означає, насамперед, взаємодію, діалог. Саме тому конфлікт може стати початком розвитку гармонійних стосунків, можливістю реально щось змінити.
Конфлікт можна залагодити, мінімізувати, але неможливо повністю уникнути. Іноді ми самі провокуємо конфлікти, а іноді стаємо «жертвами обставин». Коли конфлікти стають частими, кожна людина шукає вихід:
- одні починають обмежувати спілкування. У перший момент начебто допомагає. Але це тимчасовий вихід. Потреба в спілкуванні така ж, як потреба у воді;
- другі (в основному це сильні особистості, що займають керівні посади) вимагають беззаперечного підпорядкування як у сім'ї, так і на роботі. Коли вичерпуються можливості для керування, вони іноді з болем, іноді зі здивуванням помічають, що їх всі залишили, і вважають, що їх зрадили;
- треті, не намагаючись налагодити спілкування, змінюють своїх партнерів, розлучаються, звільняються з роботи, переїжають в інше місто і навіть країну. Але від себе, від свого невміння спілкуватися, нікуди не втечеш;
- четверті повністю занурюються в роботу, часто вибираючи таку, яка не вимагає контактів з іншими людьми. Але і це теж тимчасовий вихід.
Стрес - це відчуття тиску, пригніченості або неспроможності впоратися із проблемою. Невелика кількість стресу може бути корисною й мотивувати нас досягати цілей, як-от складання іспиту чи виступ. Але занадто сильний стрес, особливо коли здається, що ситуація вийшла з-під контролю, може негативно вплинути на наш настрій, фізичне та психічне самопочуття, а також стосунки.
«Божевілля - робити те саме знову і знову, і чекати при цьому різних результатів». Альберт Ейнштейн - американський, німецький та швейцарський фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з фізики
«Глибоко в нашій свідомості живе невтамована жага конфлікту. Ви боретеся не стільки зі мною, скільки з людською природою Артур Конан Дойл - англійський письменник ірландського походження, відомий насамперед своїми детективними творами про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс «Гра тіней»
«Конфлікт – це зіткнення цінностей і поглядів, що є абсолютно нормальним, бо всі люди – різні. Розуміння цього факту значно знижує градус вирування пристрастей і частіше веде до порозуміння» Нейт Регієр, автор книги «Конфлікт – це подарунок» (як направити енергію розбіжностей у мирне русло)
«Основні теми для конфлікту – це ті, яким не знайшлося місця у власному мозку» Сабір Омуров – афорист, HR-менеджер
«Якщо є готовність до конфлікту, привід для конфлікту знайдеться завжди» Ілля Шевельов – український громадський і політичний діяч
«Внутрішній світ – початок усіх зовнішніх мирських конфліктів» Нестор Уваров – афорист
«Добре, коли художник знає, що таке конфлікт і стрес. Це багате джерело ідей. Але я впевнений, що творити в стані стресу неможливо. Стрес придушує творчість». Девід Лінч «Спіймати велику рибу»
«Мудра людина завжди знайде спосіб, щоб не розпочати війну». Ісороку Ямамото - японський воєначальник, маршал флоту Японії, Головнокомандувач Об'єднаного флоту Японської імперії під час Другої світової війни
Завдання 2. Ідентифікувати різні способи вирішення конфліктів на прикладі афоризмів, визначити переваги та недоліки цих способів.
Загалом, в психології відомі кілька основних способів поведінки людей у конфліктній ситуації, зміст яких визначається мірою співвідношення в поведінці конкретної людини двох таких показників: «орієнтація на задоволення власних інтересів» та «орієнтація на задоволення інтересів протилежної сторони». Різний ступінь цих показників та їх поєднання дає можливість виділити п'ять основних типів поведінки особи в конфліктній ситуації:
- Уникнення - відсутність прагнення до кооперації, і відсутність тенденції до досягнення власних цілей. «Якщо в житті є можливість зробити крок назад для того, щоб уникнути конфлікту – краще його зробити. (Расім Мусабеков - азербайджанський політичний, державний і громадський діяч).
- Поступка, пристосування. принесення в жертву власних інтересів заради іншого. «Для того, щоб встояти на ногах у цьому житті, іноді доводиться наступати на горло власному «Я» (Аврелій Марк - римський імператор з 161 року).
- Компроміс - угода на основі взаємних поступок; пропозиція варіанту, знімає виникле протиріччя. Стояти на своєму часто означає проявляти впертість. «Здатність до розумних поступок – ознака здорового глузду» (Джейн Остін - англійська письменниця).
- Суперництво (змагання, конкуренція) - прагнення досягти своїх інтересів в збиток іншому. «Слово «конфлікт» зазвичай означає конфлікт між організмами, кожен з яких прагне максимізувати власну виживаність» (Річард Докінз - англійський інтелектуал, еволюційний біолог, знаний як популяризатор науки та атеїстичних поглядів).
- Співпраця. При діловому конфлікті відбувається обговорення проблеми. У психологічному конфлікті обговорюються особистості. Учасники ситуації приходять до альтернативи, що повністю задовольняє інтереси обох сторін. «Психологічний конфлікт призводить до взаємного знищення, а діловий – вирішує проблему й зближує партнерів» (Михайло Литвак - психіатр, психотерапевт, кандидат медичних наук).
3. Заповнити таблицю та обговорити одержані результати (табл. 1).
Пізнавайте себе та дотримуйтесь рекомендацій, для того щоб проявляти повагу та співпрацювати із опонентом, адже це є запорукою розв’язання конфліктів з урахуванням інтересів учасників.
1. Не поспішайте відповідати. Коли нас переповнюють емоції, ми можемо наговорити зайвого. Якщо виникла конфліктна ситуація - візьміть таймаут та добре все обміркуйте.
2. Не підвищуйте голос. Під час сварки ми майже завжди підвищуємо голос. Психологічно нам здається, що нас не чують, і якщо ми скажемо декілька разів і гучніше - то дійдемо розуміння. Насправді ж це не так, в результаті ви будете кричати один на одного. Спробуйте поводити себе навпаки, якщо людина підвищує голос - говоріть тихіше. Тоді вашому опоненту доведеться вслухатись та знижувати накал бесіди.
3. Не переходьте на особистості. Дуже часто, під час конфлікту учасники переходять на особистості. Згадують один одному всі помилки, торкаються особистих стосунків, зовнішнього вигляду, одягу і т.п. Цього потрібно уникати, тому що в результаті ви не дійдете до конструктивно рішення, а наслідки конфлікту довго будуть давати про себе знати у ваших стосунках.
4. Не піддавайтесь на провокації. Вступивши в конфронтацію з людиною, схильною до про вокативної поведінки, ви ризикуєте зіпсувати настрій та стосунки з оточуючими.
5. Погодьтеся, перш ніж заперечити. Використовуйте спосіб: «Погоджуюсь з Вами, і разом з тим…». Людині притаманно заспокоюватися, коли з нею погоджуються.
6. Не рівняйте всіх по собі. Нам притаманно оцінювати всіх по собі: «Те як вмію я - повинні вміти і інші». Але ми всі різні, і те що для нас просто і норма - для іншої людини може бути зовсім не так. Врешті-решт, якщо ми були би однакові - спілкуватися і жити було б нудно і нецікаво.
Завдання 3. Тест опису поведінки в конфліктній ситуації (за К. Томасом)
На ранніх етапах вивчення конфліктів широко використовувався термін «вирішення конфліктів», сутність якого полягає в тому, що конфлікт можна і необхідно розв’язувати або елімінувати. Метою вирішення конфліктів є деякий ідеальний безконфліктний стан, де люди працюють в повній гармонії. Останнім часом ставлення фахівців до цього аспекту дослідження конфліктів істотно змінилося. Це викликано, на думку К. Томаса, двома обставинами: усвідомленням марності зусиль з повної елімінації конфліктів, а також підтвердженням наявності позитивних функцій конфліктів. Акцент повинен бути перенесений з елімінування конфліктів на управління ними. Автор вважає за потрібне сконцентрувати увагу на таких аспектах зміни конфліктів: які форми поведінки в конфліктних ситуаціях характерні для людей; які з них є більш продуктивними або деструктивними; яким чином можна стимулювати продуктивну поведінку.
Для опису типів поведінки людей в конфліктних ситуаціях К. Томас запропонував двовимірну модель регулювання конфліктів, основними вимірами в якій є кооперація (пов'язана з увагою людини до інтересів інших людей, залучених до конфлікту) і наполегливість (для якої характерний акцент на захисті власних інтересів). Відповідно цим двом вимірам, автор виділяє наступні способи регулювання конфліктів:
1) змагання (конкуренція) як прагнення досягти своїх інтересів на шкоду іншому;
2) пристосування – на противагу суперництву, принесення в жертву власних інтересів заради іншого;
3) компроміс;
4) уникнення – відсутність як прагнення до кооперації, так і тенденції до досягнення власних цілей;
5) співпраця, коли учасники ситуації приходять до альтернативи, що повністю задовольняє інтереси обох сторін. При уникненні конфлікту жодна з сторін не досягає успіху. При таких формах поведінки, як конкуренція, пристосування і компроміс, або один з учасників виявляється у виграші, а інший програє, або вони обидва програють, оскільки йдуть на компромісні поступки. І тільки в ситуації співпраці обидві сторони виявляються у виграші.
В опитувальнику з виявлення типових форм поведінки К. Томас описує кожний з п'яти наведених можливих варіантів 12 судженнями про поведінку індивіда в конфліктній ситуації. У різних поєднаннях вони згруповані в 30 пар.
Тест можна використати в груповому варіанті, як в поєднанні з іншими тестами, так і окремо. Пропонується у кожній з поданих пар вибрати те судження, яке є найбільш типовим для вашої поведінки. Відведений час — не більш 15-20 хвилин.
Типова карта методики.
1. А. Іноді я надаю можливість іншим взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання. Б. Замість того, щоб обговорювати те, в чому ми розходимося, я стараюся звернути увагу на те, з чим ми обидва не згодні.
2. А. Я стараюся знайти компромісне рішення. Б. Я намагаюся улагодити справу з урахуванням інтересів іншого і моїх власних.
3. А. Зазвичай я настійливо прагну добитися свого. Б. Я стараюся заспокоїти іншого і, головним чином, зберегти наші відносини.
4. А. Я намагаюся знайти компромісне рішення. Б. Іноді я жертвую своїми власними інтересами заради інтересів іншої людини.
5. А. Улагоджуючи спірну ситуацію, я весь час стараюся знайти підтримку у іншого. Б. Я намагаюся зробити все, щоб уникнути напруженості, від якої немає ніякої користі.
6. А. Я намагаюся уникнути виникнення прикрощів для себе. Б. Я намагаюся добитися свого.
7. А. Я намагаюся відкласти розв’язання спірного питання для того, щоб згодом вирішити його остаточно. Б. Я вважаю за необхідне в чомусь поступитися, щоб домогтися іншого.
8. А. Зазвичай я наполегливо прагну домогтися свого. Б. Я насамперед стараюся ясно визначити те, в чому полягають всі порушені інтереси і питання.
9. А. Думаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь розбіжності, що виникають. Б. Я роблю зусилля, щоб домогтися свого.
10. А. Я твердо прагну досягнути свого. Б. Я намагаюся знайти компромісне рішення.
11. А. Я насамперед стараюся ясно визначити те, в чому полягають всі порушені інтереси і питання. Б. Я стараюся заспокоїти іншого, і головним чином, зберегти наші відносини.
12. А. Часто я намагаюся не займати позицію, яка може викликати суперечки. Б. Я даю можливість іншому в чомусь залишитися при своїй думці, якщо він також іде мені назустріч.
13. А. Я пропоную середню позицію. Б. Я наполягаю, щоб було зроблено по-моєму.
14. А. Я повідомляю іншому свою точку зору і питаю про його погляди. Б. Я намагаюся показати іншому логіку і перевагу моїх поглядів.
15. А. Я стараюся заспокоїти іншого, і головним чином, зберегти наші відносини. Б. Я стараюся зробити все необхідне, щоб уникнути напруженості.
16. А. Я стараюся не зачепити почуттів іншого. Б. Я намагаюся переконати іншого в перевагах моєї позиції.
17. А. Зазвичай я наполегливо стараюся домогтися свого. Б. Я стараюся зробити все, щоб уникнути напруженості, від якої немає ніякої користі.
18. А. Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягти на своєму. Б. Я даю можливість іншому в чомусь залишитися при своїй думці, якщо він також іде мені назустріч.
19. А. Я насамперед, стараюся ясно визначити те, в чому полягають всі порушені інтереси і спірні питання. Б. Я стараюся відкласти розв'язання спірного питання для того, щоб згодом вирішити його остаточно.
20. А. Я намагаюся негайно подолати наші розбіжності. Б. Я стараюся знайти найкраще поєднання виграшів і втрат для нас обох.
21. А. Ведучи переговори, я стараюся бути уважним до бажань іншого. Б. Я завжди схиляюся до прямого обговорення проблеми.
22. А. Я намагаюся знайти позицію, яка знаходиться посередині між моєю позицією і точкою зору іншої людини. Б. Я відстоюю свої бажання.
23. А. Як правило, я заклопотаний тим, щоб задовольнити бажання кожного з нас. Б. Іноді я надаю можливість іншим взяти на себе відповідальність за розв’язання спірного питання.
24. А. Якщо позиція іншого здається йому дуже важливою, я постараюся піти назустріч його бажанням. Б. Я стараюся переконати іншого прийти до компромісу.
25. А. Я намагаюся показати іншому логіку і перевагу моїх поглядів. Б. Ведучи переговори, я стараюся бути уважним до бажань іншого.
26. А. Я пропоную середню позицію. Б. Я майже завжди заклопотаний тим, щоб задовольнити бажання кожного з нас.
27. А. Часто уникаю займати позицію, яка може викликати суперечки. Б. Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягти на своєму.
28. А. Зазвичай я настійно прагну добитися свого. Б. Улагоджуючи ситуацію, я зазвичай стараюся знайти підтримку у іншого.
29. А. Я пропоную середню позицію. Б. Думаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь розбіжності, що виникають.
30. А. Я стараюся не зачепити почуттів іншого. Б. Я завжди займаю таку позицію в спірному питанні, щоб ми спільно з іншою зацікавленою людиною могли досягти успіху. Здійснюється оброблення даних.
Інтерпретація результатів тесту: кількість балів, набраних випробуваним за кожною шкалою, дає уявлення про вираженість у нього тенденції до прояву відповідних форм поведінки в конфліктних ситуаціях.
Форма подання результатів виконаної роботи: надіслати word-файл з виконаною роботою через систему Elearn.
Критерії оцінювання:
10 балів - всього.
6 бали - правильність розв’язку і чіткість оформлення.
4 бали – за усний захист практичної роботи.
Термін виконання: 2 аудиторних години.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання