Глосарій курсу
Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Все
А |
---|
Авторефератнаукове видання у вигляді брошури, що вміщує авторський варіант реферативного викладу проведеного ним наукового дослідження. | |
Академікакадемічне звання дійсних членів НАН та галузевих академій України: найвище вчене звання, яке мають особи, обрані до Академій наук. | |
Аксіомаістинне положення, яке приймається без логічного доказу, в силу безпосередньої переконливості для визначеної групи науковців ‒ наукової школи. | |
Актуальність темисучасність, злободенність, важливість 7 будь-чого на даний момент і в даній ситуації для вирішення даної проблеми. | |
Анотаціякоротка узагальнююча характеристика книжки або її частини, статті, рукопису тощо. Подає стислу інформацію про зміст праці, відомості про автора та читацьке призначення. | |
Б |
---|
База данихсукупність взаємопов’язаних даних, організованих відповідно до загальних єдиних правил описування, зберігання та маніпулювання. | |
Бібліографічне посиланняце сукупність бібліографічних відомостей про цитований або згадуваний у тексті наукової чи навчальної роботи документ. | |
Бібліографічний описінформаційна діяльність з підготовки інформації про витвори друку й письменності. | |
Бібліографічні виданняпоказують, що видано з питання, яке цікавить дослідника. | |
Бібліографіягалузь науково-практичної діяльності, яка полягає в підготовці і поширенні науково-систематизованої інформації про книги та інші видання з метою впливу на їх використання. | |
Бібліотекаустанова культури, що здійснює комплектування, збирання, збереження і суспільне використання творів друку, а також інших носіїв інформації (рукописів, рідкісних речей, мікрофільмів тощо). | |
Брошурадрукований твір обсягом не менше 5 і не більше 48 сторінок. | |
В |
---|
Вербальна інформаціята, що повідомляється усно. | |
Верифікаціяперевірка істинності, емпіричне підтвердження чи спростування теоретичних положень науки шляхом зіставлення їх із досліджуваними об’єктами, даними спостережень та експериментів. | |
Визначеннялогічний закон, що дозволяє відрізняти, знаходити, конструювати певний об’єкт або формулювати нове значення певного знакового вираження або уточнювати значення уже існуюче, зафіксоване в мові. | |
Вимірюванняоперація, в основі якої лежить порівняння об’єктів за певними подібними властивостями чи ознаками з використанням кількісних характеристик. | |
Висновкиположення, що виносяться дослідником на обговорення науковою спільнотою, синтез накопиченої в основній частині наукової інформації, послідовний, логічний, чіткий виклад головних результатів. | |
Відгукце висновки уповноваженої особи (кількох осіб) про наукові роботи, вистави, фільми, представлені на розгляд чи до захисту. | |
Відзив– усна оцінка кого-, чого-небудь. Використовується також в юриспруденції як письмова відповідь на скаргу (скарги), яка (які) були викладені у позовній заяві. | |
Г |
---|
Галузі інформаціїсукупність документованих або публічно оголошених відомостей про відносно самостійні сфери життя і діяльності. | |
Гіпотезаце наукове припущення про сутність явища (процесу), яке проявляє себе зовні або припущення про вигляд кількісного зв’язку між об’єктами, які вивчаються, між їхніми параметрами і характеристиками, що не підтверджені емпірично. | |
З |
---|
Завдання наукипізнання (установлення і пояснення суті) законів та закономірностей об’єктивного світу і розкривання шляхів використання нових знань на практиці. | |
Законце залежність факторів, яка має загальну форму та здатна описувати природні явища і процеси. | |
Закономірністьце зв'язок, який виникає в результаті теоретичних та експериментальних досліджень між факторами. | |
Збірниквидання, яке складається з окремих робіт різних авторів, присвячених одному напряму, але з різних його галузей. | |
І |
---|
Ідеянова комбінація старих елементів | |
Індекс Гіршакількісна характеристика вченого, заснована на кількості його публікацій і кількості цитувань цих публікацій. | |
Інтуїтивне пізнаннясфера людської діяльності стосовна до області як наукового так і позанаукового пізнання. | |
М |
---|
Мета наукипізнання законів розвитку природи та суспільства і використання їх для задоволення потреб людини. | |
Методце система правил та прийомів підходу до вивчення явищ і закономірностей природи, суспільства, мислення це планомірний шлях, спосіб досягнення певних результатів у науковому пізнанні й практичній діяльності; взагалі це прийом, спосіб або спосіб дії. | |
Монографіянаукова праця, присвячена глибокому викладу матеріалу в конкретній, зазвичай вузькій галузі науки. | |
Н |
---|
Навчальна літературапідручники, навчальні посібники, навчально-методична література. | |
Наукаце система знань про закони і закономірності, за якими виконуються механізовані виробничі процеси та функціонують робочі і енергетичні машини та обладнання. | |
Наукова інформаціяце логічна інформація, яка отримується в процесі пізнання, адекватно відображає закономірності об’єктивного світу і використовується в суспільно-історичній практиці. | |
Наукове дослідженняце процес установлення (виробництва) нових наукових знань. | |
Наукометрична база даних (НМБД)це бібліографічна і реферативна база даних з інструментами для відстеження цитованості статей, опублікованих у наукових виданнях. | |
Наукометріянаука, яка займається кількісною оцінкою результатів наукових досліджень. | |
О |
---|
Об’єкт дослідженняє процесом чи технологічною (технічною) системою, які породжують проблемну ситуацію і вибираються дослідником для дослідження. | |
П |
---|
Періодичні виданняжурнали, бюлетені та інші видання з різних галузей науки і техніки. В періодичних виданнях можуть друкуватись праці і їх результати. | |
Постулатце судження чи ствердження, які не відрізняються самостійністю, але які приймаються без доказів. | |
Предмет дослідженняце те, що знаходиться в межах об’єкту дослідження, це той аспект проблеми за яким, ми пізнаємо об’єкт, виділяючи його головні, найбільш суттєві ознаки. | |
Принципце вихідні положення встановлення законів, у відповідності до яких проходять ті чи інші явища, процеси. | |
Проблема наукового дослідженняце сукупність взаємозалежних теоретичних або практичних задач, які необхідно виявити, сформулювати та вирішити. | |
Р |
---|
Роз’ясненняце відомості про довкілля, про процеси, які здійснюються в ньому, про події і стан, що сприймаються людьми, які керують машинами та системами. | |
С |
---|
Стандартинормативно-технічні документи щодо єдиних вимог до продукції, її розробки, виробництву та застосуванню. | |
Т |
---|
Тема наукового дослідженняце розділ проблеми, який в певній мірі може розроблятися на певних етапах розробки проблеми, залежно від стану розробок з других тем проблеми. | |