Урок 4
Елементи мови Maple
Вихідний файл - текстовий файл, який включає або ж всю програму, або ж її частину. Програма може складатися як з одного файла, так із декількох сотень файлів вихідного тексту. Функції, змінні та константи є головними об’єктами, які складають вихідну програму (вихідні файли).
Елементи мови Maple - базові конструкції, які використовуються при написанні програм. До них відносяться: алфавіт, ідентифікатори, ключові слова, коментар і т.п.
Алфавіт - множина символів, які можна набрати на клавіатурі для створення конструкцій мови Maple. Алфавіт використовується для формування лексем - мінімальних лексичних одиниць, які розпізнаються інтерпретатором мови програмування. До них відносяться ключові слова (зарезервовані слова), символи операцій, імена змінних, функцій і команд, рядки, числа, роздільники. Інтерпретатор мови Maple зчитує кожен рядок та розбиває на лексеми, які зразу ж і виконує.
Літери і числа. В програмах використовуються дві множини: множина символів мови Maple і множина символів, які можна набрати на клавіатурі із літер латинського алфавіту (A...Z, a...z, знаку підкреслювання «_») і арабських цифр (0, 1, 2..9).
Мова Maple чутлива до регістру - малі та великі літери алфавіту різняться.
Український алфавіт може бути використаний лише в символьних строках, константах чи в коментарях (в поясненнях до програми).
Символи проміжку є клавіша проміжку, перехід на новий рядок, горизонтальна і вертикальна табуляції, нова сторінка. Ці символи розділяють лексеми одну від іншої. Інтерпретатор ігнорує символи проміжку, що дозволяє їх використовувати для покращання наочності програми.
Роздільники використовуються інтерпретатором для різних цілей - від організації тексту програми до вказівок компілятору виконувати визначені дії:
, кома - при перерахуванні;
; крапка з комою - закінчення оператора;
[] квадратні дужки - означення послідовності (масиву);
{} фігурні дужки - означення множини;
() круглі дужки - означення функції та інші.
Операції - комбінації символів, які задають дії по перетворенню значень.
Символи операцій
|
+ додавання |
|| конкатенація |
побудова функції |
|
- віднімання |
. десяткова точка |
union об’єднання множини |
|
/ ділення |
.. діапазон |
minus різниця множин |
|
* множення |
< менше чим |
intersect перетин множин |
|
^ піднесення до степеню |
<= менше або рівно |
:: оголошення змінної |
|
:= присвоєння |
> більше чим |
and логічне і |
|
@ композиція функцій |
>= більше або рівно |
or логічне або |
|
, роздільник виразів |
<> нерівно |
mod обчислення модуля |
Спеціальні символи (або ж послідовності) використовуються для виконання характерних дій, наприклад, перехід на новий рядок, табуляції, звуку.
Рядок (string) - будь-який набір символів, взяті в подвійні лапки. Довжина рядка в Maple практично не обмежена і може мати 268435439 символів. З'єднання рядків можна за допомогою операції конкатенації ||, або зверненням до функції cat(рядок 1, рядок 2). Рядок є одновимірний масив, тому можна використовувати індекс (або діапазон) для виділення елемента (або підрядка) із заданого рядка.
> ;
Коментар - пояснювальний текст до програми, який можна записати в будь-якій її частині (послідовність символів, які компілятором ігноруються, інтерпретуються як проміжки). Рекомендується використовувати коментар частіше, що дозволить набагато легше зрозуміти програмний код при його модифікації.
Ключові (службові) слова - наперед визначені ідентифікатори, які мають спеціальне значення.
and break by catch description do done elif else end error export fi finally for from global if in intersect local minus mod module next not od option options or proc quit read return save stop then to try union use while
Службові слова не можна використовувати як свої власні ідентифікатори.
Ідентифікатори - назви змінних і функцій, які використовуються (створюються) в програмі. Ідентифікатор представляє собою послідовність із латинських літер, чисел і знаку підкреслювання .
Вимоги до написання ідентифікаторів:
- повинен починатися з букви або ж знаку підкреслювання;
- ідентифікатор (назва змінної чи функції) повинен нести зрозумілий смисл;
- ідентифікатор не повинен співпадати з ключовим словом.
Приклади: temp1, Skip_1, Alfa, Fi, Sum, Ad, aD.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання
Text Alignment