Робоча програма
Предметом вивчення навчальної дисципліни «Теорія та методологія економічного аналізу» є теорії, концепції, методологія, закономірності та тенденції розвитку економічного аналізу як науки та практичної діяльності.
Мета навчальної дисципліни: набуття здобувачами вищої освіти передових концептуальних та методологічних знань з економічного аналізу та вмінь їх застосовувати для досягнення нових наукових результатів.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Теорія і методологія економічного аналізу» є: вивчення теоретичних положень економічного аналізу, систематизація методологічних знань з економічного аналізу; набуття вмінь їх застосовувати для проведення наукових і прикладних досліджень у предметній області.
Результатом вивчення дисципліни є набуття студентами таких компетентностей:
інтегральна компетентність (ІК): Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування із застосуванням методології наукової та педагогічної діяльності, зокрема здійснюючи наукове дослідження, що характеризується науковою новизною, теоретичним та/або практичним значенням.
Спеціальні (фахові) компетентності:
СК03. Здатність вирішувати комплексні завдання функціонування системи обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування для критичного оцінювання результатів досліджень з урахуванням соціальних, етичних, правових та економічних проблем
СК04. Здатність проводити емпіричні дослідження для встановлення тенденцій розвитку об’єктів дослідження у сфері обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування
СК05. Здатність здійснювати апробацію результатів наукових досліджень, висновків і практичних рекомендацій з обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування та сприяти їх впровадженню в науковій та практичній сферах
СК08. Здатність генерувати нові ідеї щодо розвитку теорії та практики обліку, аналізу, аудиту, та оподаткування, аналізувати, оцінювати та прогнозувати відповідні процеси
Програмні результати дослідження:
РН01. Мати концептуальні та методологічні знання з обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування і суміжних галузей, а також навички необхідні для проведення наукових і прикладних досліджень, здійснення інновацій на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму.
РН07. Застосовувати сучасні способи пошуку, оброблення й аналізу інформації, зокрема, статистичні і економіко-математичні методи аналізу даних великого обсягу та/або складної структури, спеціалізовані бази даних, інформаційні системи у сфері обліку, аналізу, контролю, аудиту і оподаткування
РН10. Глибоко розуміти загальні принципи та методи обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері обліку і оподаткування та у викладацькій діяльності.
Модуль 1. Теоретичні засади економічного аналізу
Тема 1. Еволюція розвитку економічного аналізу як науки та виду практичної діяльності
Періодизація розвитку економічного аналізу у науковій літературі. Зародження економічного аналізу в різних країнах світу. Розвиток економічного аналізу в епоху середньовіччя. Початок наукової розробки економічного аналізу. Виникнення і розвиток наукової школи економічного аналізу в Україні. Концептуальні основи еволюції економічного аналізу в умовах глобалізації.
Тема 2. Концепції економічного аналізу та теорії, покладені в його основу
Концепція збереження і нарощування капіталу. Концепція підприємницького ризику. Концепція грошових потоків. Концепція мікроекономічного аналізу виробничого росту. Теорія інформації та її використання у теорії та методології економічного аналізу. Теорія інтересів та її використання у теорії та методології економічного аналізу. Теорія вартості та її використання у теорії та методології економічного аналізу. Теорія корисності та її використання у теорії та методології економічного аналізу. Поведінкова теорія та її використання у теорії та методології економічного аналізу.
Тема 3. Взаємозв’язок концептуальних підходів в управлінні,
економічному аналізі та обліку
Наукові підходи до управління (школи управління): наукове управління; школа людських відносин; біхевіористське вчення; теорія „Х” та теорія „У”; організаційні теорії; концепція управління за цілями; ситуаційні теорії управління; системні концепції менеджменту; теорію „Z”. Модель впливу ранніх теорій управління на концептуальні підходи в обліку та економічному аналізі. Модель впливу сучасних теорій управління на концептуальні підходи в обліку та економічному аналізі.
Тема 4. Предмет, об’єкти, завдання, види економічного аналізу та їх характеристика
Предмет і об’єкти економічного аналізу. Основні завдання економічного аналізу. Види економічного аналізу, їх класифікація та характеристика.
Модуль 2. Методологія економічного аналізу
Тема 5. Категорійно-понятійна база економічного аналізу
Філософське трактування категорій і понять. Суть і характеристика категорій економічного аналізу. Суть і характеристика понять економічного аналізу. Значення категорійно-понятійної бази для методики економічного аналізу.
Тема 6. Метод економічного аналізу як основа його методології
Методологія економічного аналізу. Сутність методу економічного аналізу. Елементи методу економічного аналізу та їх характеристика. Статика та динаміка методу економічного аналізу. Методичні прийоми економічного аналізу. Еволюція методу і методичних прийомів економічного аналізу.
Тема 7. Принципи економічного аналізу
Сутність принципів за філософським трактуванням. Значення принципів у формуванні методик економічного аналізу. Класифікація принципів економічного аналізу та їх характеристика.
Тема 8. Функції економічного аналізу
Сутність функцій за філософським трактуванням. Значення функцій у формуванні методик економічного аналізу. Класифікація функцій економічного аналізу та їх характеристика. Функція економічного аналізу в системі управління.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла