Національний університет біоресурсів

і природокористування україни

 

 

                  

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

 

Проректор з науково-педагогічної

 роботи та розвитку

 

 

 

 

С.М. Кваша

 

 

«

 

»

 

2022 р.

 

 

 

 

РОЗГЛЯНУТО І СХВАЛЕНО:

 

на засіданні вченої ради економічного факультету

Протокол №  7 від  20.05. 2022 р.

 

Декан факультету _____________А. Д. Діброва

 

на засіданні кафедри економіки

Протокол № 15 від 17.05.2022 р.

 

Завідувач кафедри

 

 

                             __________ В. В. Байдала

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ВЛАСНІСТЬ

 

Рівень вищої освіти               Третій (освітньо-науковий) рівень

Галузь знань                           05 «Соціальні та поведінкові науки»

Спеціальність                         051 «Економіка»

Освітньо-наукова програма   Економіка підприємств та галузей національного                  

                                                  господарства 

Гарант ОНП:                             Байдала Вікторія Володимирівна

Розробники:                           д.е.н., професор Єрмаков О.Ю.,                  

                                                   к.с.-г.н., доцент Боярчук С.В.

 

 

Київ – 2022

                        1. Опис навчальної дисципліни

 

Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність

(назва)

 

Галузь знань, спеціальність, освітньо-науковий рівень

Галузь знань

05 Соціальні та поведінкові науки                                            (шифр і назва)

Спеціальність

_051 – Економіка

                              (шифр і назва)

Ступінь вищої освіти

Третій (освітньо-науковий) рівень

Характеристика навчальної дисципліни

Вид

Обовязкова

Загальна кількість годин

120

Кількість кредитів ECTS

4

Форма контролю

Екзамен

Показники навчальної дисципліни для денної та заочної форм навчання

 

Денна (вечірня) форма навчання

Заочна форма навчання

Рік підготовки

1

1

Семестр

1

1

Лекційні заняття

20 год.

8 год.

Практичні, семінарські заняття

30 год.

12 год.

Лабораторні заняття

-

-

Самостійна робота

70 год.

100 год.

Індивідуальні завдання

       -

-

Кількість тижневих годин

для денної форми навчання:

аудиторних 

самостійної роботи аспіранта

 

 

2 год.

        4 год.

 

 

 

 

 

 


2. Актуальність, мета та завдання дисципліни

 

Актуальність дисципліни «Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність» полягає в тому, що зростання вимог до підготовки науково-педагогічних та наукових кадрів, потребує якісно нового теоретичного і методолого-методичного забезпечення науково-дослідницької діяльності в галузі економіки.

Метою даної дисципліни є  формування знань аспірантів з питань методології, методики, технології, організації науково-дослідницької діяльності та інтелектуальної власності в економічній сфері, тобто наукового й практичного підґрунтя для ефективного проведення наукових досліджень для підготовки дисертаційної роботи на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю економіка.  

Предмет дисципліни: методологія та інтелектуальна власність.
        Місце дисципліни в освітньому процесі підготовки аспірантів: навчальна дисципліна
«Методологія наукового дослідження та організація підготовки дисертаційної роботи» є обов’язковою компонентою освітньо-наукової програми і входить до циклу спеціальної (фахової) підготовки здобувачів третього рівня освіти зі спеціальності економіка.

Завданням вивчення дисципліни є теоретико-методологічна підготовка здобувачів третього рівня вищої освіти, формування їх культури та навичок проведення наукових досліджень, інтелектуальної власності, впровадження отриманих наукових результатів у практику діяльності.

Вивчення даної дисципліни базується на діалектичному методі пізнання та  загальноекономічних законах і  має тісний зв’язок з такими дисциплінами, як філософія, економічна теорія, мікро-, макроекономіка 2, аграрна політика в умовах глобалізації економіки, педагогіка вищої школи, економетрика та моделювання економічних процесів, розвиток агропродовольчих ринків в умовах євроінтеграції, економіка праці в аграрних формуваннях, державне регулювання розвитку сільського господарства, інтелектуальна власність тощо.

Основними формами вивчення даної дисципліни є: лекції, практичні заняття, а також самостійна робота аспірантів.

При проведенні практичних занять головна увага приділяється  поглибленню аспірантами теоретичних знань з методології, методики, технології та організації науково-дослідницької діяльності в економіці з широким використанням навчально-методичної  та додаткової  наукової літератури. Закріплення знань забезпечується шляхом виконання передбачених навчальною програмою завдань. В основу практичних занять покладена робота аспірантів по індивідуальних завданнях  під керівництвом  викладача.

За навчальним планом для вивчення дисципліни відводиться 120 аудиторних години робочого часу, в тому числі 20 годин лекційного курсу та 30 годин практичних занять.

До основних питань, які розкривають зміст структури дисципліни «Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність», належать:

1.   Методологія науково-дослідної діяльності і технологія наукової творчості.

2.   Методологія та організація наукового економічного дослідження.

3.   Інформаційне забезпечення наукових економічних досліджень.

4.   Підготовка і оформлення наукових робіт (наукових статей, монографій, наукових доповідей).

5.   Академічна доброчесність.

6.   Інтелектуальна власність.

7.   Дисертаційна робота як кваліфікаційне дослідження (виконання дисертації та її захист).

            Підсумковим видом контролю знань є екзамен відповідно до програми навчальної дисципліни.

         В результаті вивчення даної дисципліни  аспіранти повинні знати:

-  методологію і методи наукового економічного дослідження підприємств та галузей національного господарства; 

- основи організації наукових досліджень в економіці; права та обов’язки власників прав інтелектуальної власності та інших учасників авторсько-правових відносин;

- особливості підготовки і оформлення дисертаційних робіт економічного профілю.

На підставі одержаних знань аспірант повинен вміти:

- володіти     фундаментальною,     загальнонауковою,   конкретно- науковою  методологією та методами  економічного дослідження  з метою  забезпечення  реалізації в дослідницькому  процесі  принципів об'єктивності в оцінці;

- навчитися  розробляти  наукові  проблеми,  писати  наукові  статті, роботи,   застосовуючи  при  цьому  нові  інформаційні  технології, програмні забезпечення тощо;

- сприяти    реалізації    знань,     навичок,     творчого    мислення    в  науково - дослідницькій      діяльності     майбутніх     докторів філософії з економіки;

-  поважати та захищати авторське право;

-  розуміти загальні підходи щодо правової охорони об’єктів інтелектуальної власності, зокрема шляхом державної реєстрації прав на такі об’єкти.

Вивчення дисципліни забезпечує набуття загальних та спеціальних компетентностей, які аспірант буде здатен продемонструвати після опанування її програми (програмовані результати).

Набуття компетентностей:

загальні компетентності:

ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК 2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК 4. Здатність до генерування нових ідей та прийняття обґрунтованих рішень для досягнення поставлених цілей.

спеціальні (фахові) компетентності (СК):

СК 1. Здатність виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання в економіці та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з економіки і суміжних галузей.

СК 5. Здатність формулювати наукову проблему, розробляти робочі гіпотези, визначати актуальність, мету, завдання, які необхідно вирішити для досягнення мети, оцінювати необхідні ресурси та час для реалізації, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та професійної практики.

СК 8. Здатність дотримуватись етики досліджень, а також правил академічної доброчесності в наукових дослідженнях та науково-педагогічній діяльності.


3. Навчальний план дисципліни «Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність»

а) денна (вечірня) форма навчання

з/п

Назва теми

 

Разом годин

Аудиторні години

Самостійна робота з навчально-методичним матеріалом у дистанційній формі, год.

Всього

У тому числі

Лекції

Практичні та семінарські заняття

1         

Методологія науково-дослідної діяльності і технологія наукової творчості

16

6

2

4

10

2         

Методологія та організація наукового економічного дослідження

18

8

4

4

10

3         

Інформаційне забезпечення наукових економічних досліджень

15

5

2

3

10

4         

Підготовка і оформлення наукових публікацій

16

6

2

4

10

5

Академічна доброчесність

17

7

2

5

10

6

Інтелектуальна власність

18

8

2

6

10

7

Дисертаційна робота як кваліфікаційне дослідження

22

12

6

6

10

 

Разом за навчальним планом

120

50

20

30

70

 

Екзамен

1*

Умовні позначення:

* – розрахунково відповідно до норм визначених наказом Міністерства освіти і науки України «Про затвердження норм часу для планування і обліку навчальної роботи та переліків основних видів методичної, наукової й організаційної роботи педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів» від 07.08.2002 № 450.

 

б) заочна форма навчання

з/п

Назва теми

 

Разом годин

Аудиторні години

Самостійна робота з навчально-методичним матеріалом у дистанційній формі, год.

Всього

У тому числі

Лекції

Практичні та семінарські заняття

1

Методологія науково-дослідної діяльності і технологія наукової творчості

12

1

1

2

10

2

Методологія та організація наукового економічного дослідження

23

3

1

2

20

 3

Інформаційне забезпечення наукових економічних досліджень

12

2

1

1

10

 4

Підготовка і оформлення наукових публікацій

13

3

1

2

10

5

Академічна доброчесність

13

3

1

2

10

 6

Інтелектуальна власність

23

3

1

2

20

7

Дисертаційна робота як кваліфікаційне дослідження

24

4

2

2

20

 

Разом за навчальним планом

120

20

8

12

100

 

Екзамен

1*

 

 


4. ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність»

 

4.1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАНЯТТЯ

 

Тема 1. Методологія науково-дослідної діяльності і технологія наукової творчості. Місце теорії в наукових дослідженнях. Сутність теорії та її зв’язок з практикою. Підходи до визначення сутності теорії: гносеологічний, логічний, методологічний. Функція та основні складові теорії: ідеї, наукова ідея, гіпотеза, закон, закономірності, принцип, аксіома, теореми, категорія.

Методологія і методи наукового пізнання. Методологія у широкому і вузькому розумінні. Загальна методологія і часткова методологія. Принципи наукової методології: універсального взаємозв’язку, діалектичного протиріччя, єдності якісного і кількісного, діалектичного заперечення та відбиття. Діалектичний підхід в економічних дослідженнях. Діалектика як цілісна система законів, принципів та категорій. Три групи законів: окремі, особливі та загальні. Загальнонаукові та спеціальні принципи, закони, категорії і методи.

Відмінність між методологією та методикою. Функції методології. Що слід розуміти під методологічною основою дослідження. Які принципи належать до загальнонаукових принципів дослідження?

Роль системного підходу у загальнонауковій методології та його сутність. Поняття системи та її основні ознаки. Методологічні прин­ципи, які забезпечують системну спрямованість наукового дослідження і практичного пізнання об’єкта. Що являють структурно-функціональний, системно-діяльнісний, системно-генетичний та інші підходи? Структуризація об’єкта як необхідна умова його ви­вчення. Сутність синергетичного (синергійного) підходу та його інструментарій. Інформаційний підхід як фундаментальна методологія.

Як здійснюються і за якими напрямами пошуки методологічних основ дослідження? Поняття наукової концепції дослідження.

Мотиви наукової діяльності. Характеристика мотивів, які спонукають людину до наукової діяльності. Передумови наукових успіхів. Якості притаманні науковцю. Місце особистої ініціативи у досягненні наукових результатів. Особливості розумової праці. Роль логічного мислення у науковій діяльності. Основні закони логіки. Характеристика модальних суджень та їх особливості. Сутність безпосередніх умовиводів. Індуктивні та дедуктивні умовиводи, аналогія. Доведення, його структура. Логіка запитань та відповідей. Характеристика логічного мислення. Змішаний тип мислення.

Тема 2. Методологія та  організація наукового економічного дослідження. Методологія економічного дослідження  як конкретнонаукова методологія. Конкретнонаукова (або частковонаукова) методологія як сукупність ідей або специфічних методів певної науки. Наукові концепції провідних учених-економістів як база для розв'язання конкретної дослідницької проблеми.

Поняття “методика” і “робоча методика”. Спеціальні методи: методи збору та узагальнення інформації, аналізу, прогнозування, моделювання, програмно-цільові, евристичні методи.

Методи спостереження та збору даних. Класифікація спостережень у наукових дослідженнях: за повнотою охоплення; за характером врахування факторів; за способом організації.

Методи вибіркового спостереження. Методи відбору інформації: не районованого, випадкового, механічного, типового, багатоетапного, багатофазного, комбінованого, серійного, моментного, малого.

Методи групування. Завдання групування у наукових дослідженнях. Типологічні, структурні та аналітичні групування. Прості, складні, комбіновані та багатомірні групування.

Таблично-графічні методи. Класифікація таблиць: прості (перелікові, хронологічні, територіальні), групові, комбіновані. Вимоги до складання таблиць.

Графічний метод. Прогнозування подій і моделювання ситуації у вигляді графіків, діаграм, картограм, кардіограм, логічних схем. Сутність образу графіка. Види графіків за змістом навантаження (порівняння, структури, динаміки, контролю, просторового розташування, варіаційних рядів, залежностей варіюючи показників); за формою (стовпчасті, полосові, квадратні, кругові, фігурні, секторні, лінійні). Картограми та кардіограми, графічні знаки.

Методи аналізу. Сутність і класифікаційні види економічного аналізу за ознаками: галузевою, часовою, просторовою, функціональною, використання методів, суб’єктів, ступеня охоплення об’єктів, змісту. Групи методів залежно від мети, глибини аналізу та об’єкта дослідження.

Методи інформаційно-логічного аналізу. Метод порівняння. Методи розрахунку відносин та середніх величин.

Методи детермінованого (функціонального) факторного аналізу. Балансовий метод. Індексний метод. Методи визначення тенденцій та показників динаміки. Методи визначення показників варіації. Метод функціонально-вартісного аналізу. Кластерний аналіз, СВОТ-аналіз, SPACE- аналіз.

Сутність та основні етапи організації економічних досліджень. Явища і процеси економічного розвитку, їх пізнання. Етапи наукових досліджень. Реальний робочий план економічного дослідження.

Вибір проблеми та вимоги до теми дослідження. Дослідницька робота як особливий вид діяльності. Етапи вибору проблеми (теми) та його основні вихідні документи. Вимоги, що ставляться до теми дослідження. Визначення мети і завдання наукового дослідження. Формулювання проблеми економічного дослідження.

Розробка структури проблеми – конкретизація проблеми дослідження. Сутність та послідовність конкретизації. Вивчення історичного аспекту проблеми. Виявлення кола вихідних питань дослідження.

Основи методики планування наукового дослідження. Робочий план. План-проспект. Орієнтована структура плану названої роботи. Календарний план-графік та його форма. Схема змістовного обґрунтування теми наукового дослідження.

Застосування системного підходу в наукових дослідженнях. Три базових положеннях, на яких ґрунтується поняття “система”. Принципи системного підходу в наукових дослідженнях: цілісність, всебічність, системоутворюючі відносини, субординація, динамічність, випереджальне відображення.

Правила оформлення результатів наукових досліджень.

Тема 3. Інформаційне забезпечення наукових досліджень. Роль інформації у наукових дослідженнях і класифікація наукових документів. Зв’язок дослідницької та інформаційної діяльності. Критерії визначення якості інформації в науковому дослідженні. Класифікація джерел наукових досліджень. Вихідні джерела наукової інформації. Вторинні (похідні) наукові документи.

Структура та призначення наукових документів. Сигнальна, релевантна, бібліографічна і нова (основна) інформація та їх змістовна характеристика.

Принципи збору інформаційного матеріалу. Робота з літературними джерелами, даним офіційної державної статистики, звітними даним підприємства. Реферативні збірники та бібліографічні покажчики. Правила складання бібліографії.

Інформація про об’єкт дослідження. Складові процесу накопичення та обробки наукової інформації. Пошук вторинної документної інформації з теми.

Аналіз наукової літератури з теми. Науковий факт. Отримання та аналіз первинної інформації. Робоча гіпотеза. Методи і засоби збору даних для перевірки робочої гіпотези.

Тема 4. Підготовка і оформлення наукових публікацій (наукових статей, монографій, наукових доповідей). Наукова публікація: поняття, функції, основні види. Авторський аркуш. Обліково-видавничий аркуш.

Наукова стаття. Структурні елементи статті. Наукова монографія. Тези наукової доповіді (повідомлення).

Методика підготовки та оформлення публікації. Методичні прийоми викладу наукового матеріалу. Техніка написання тексту. Реферат. Доповідь (повідомлення).

Тема 5. Академічна доброчесність. Академічна доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил. Принципи академічної доброчесності. Форми та види академічної відповідальності. Академічний плагіат, самоплагіат та фабрикація. Дотримання академічної доброчесності аспірантами як здобувачами ступеня вищої освіти (самостійне виконання дисертаційного дослідження; посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей; дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права; надання достовірної інформації про результати власної наукової діяльності та використані при підготовці дисертації методики досліджень і джерела інформації).

Тема 6. Основи інтелектуальної власності. Розкривається роль інтелектуальної власності як інтелектуального капіталу в соціально-економічному розвитку суспільства та її місце у гуманітарній та природничій науках. Розглядаються основи національного законодавства у сфері охорони інтелектуальної власності; висвітлюється роль інтелектуальної власності в регулюванні відносин, що виникають у процесі функціонування різних ланок національної економіки, виробництва, авторсько-правової сфери тощо. Визначаються основні права та обов’язки всіх учасників правових відносин, що виникають у зв’язку зі створенням, використанням об’єктів права інтелектуальної власності чи розпорядженням прав на такі об’єкти; особливості правової охорони різних об’єктів інтелектуальної власності; запобігання порушенням прав інтелектуальної власності та захист прав інтелектуальної власності у судовому порядку. Розглядаються основні форми і механізм комерціалізації результатів інтелектуальної діяльності, прикладні засади розпорядження правами інтелектуальної власності, методика їх обліку та оцінки.

Тема 7. Дисертаційна робота як кваліфікаційне дослідження. Дисертаційна робота. Загальна схема наукового дослідження. Вибір і затвердження теми. Формулювання назви роботи. Складання пояснювальної записки до вибору теми. Затвердження теми. Складання індивідуального і робочого планів.

Мова і стиль дисертаційної роботи. Особливості наукової мови. Стилістичні особливості. Стислість.

Загальні вимоги до оформлення дисертаційної роботи. Нумерація. Подання текстового матеріалу. Літерні абревіатури. Ілюстрації. Таблиці. Формули. Посилання. Вимоги до цитування. Список використаних джерел. Додатки. 

  

4.2. ТЕМИ ПРАКТИЧНИХ І СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ

«Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність»

 Тема 1. Методологія науково-дослідної діяльності і технологія наукової творчості

  • 1.     Методологія і методи наукового пізнання. Загальна методологія і часткова методологія.

2.      Принципи наукової методології: універсального взаємозв’язку, діалектичного протиріччя, єдності якісного і кількісного, діалектичного заперечення та відбиття.

3.     Діалектичний підхід в економічних дослідженнях. Діалектика як цілісна система законів, принципів та категорій.

4.     Загальнонаукові та спеціальні принципи, закони, категорії і методи.

5.     Накопичення наукових фактів у процесі дослідження як творчий процес щодо реалізації ідеї.

6.     Ідея як продукт людського мислення, форма відображення дійсності.

7.     Ідея як усвідомлення мети, перспективи пізнання і практичного перетворення дійсності.

8.     Поняття нової ідеї та особливості її отримання.

9.     Схема: парадигма - парадокс - нова парадигма. Розвиток науки як зміна парадигм, методів, стереотипів мислення. Роль інтуїтивних механізмів наукового пошуку.

10. Методологія як вчення про правила мислення при створенні теорії науки.

11. Методологія як теорія методів дослідження, створення концепцій, як система знань про теорію науки або систему методів дослідження.

12. Функції методології. Що слід розуміти під методологічною основою дослідження?

13. Філософська, або фундаментальна, методологія як вищий рівень методології науки. На чому грунтується розвиток методології?

14. Роль системного підходу у загальнонауковій методології та його сутність. Поняття системи та її основні ознаки.

15. Методологічні принципи, які забезпечують системну спрямованість наукового дослідження і практичного пізнання об’єкта.

16. Що являють структурно-функціональний, системно-діяльнісний, системно-генетичний та інші підходи?

17. Структуризація об’єкта як необхідна умова його вивчення. Сутність синергетичного (синергійного) підходу та його інструментарій.

18. Інформаційний підхід як фундаментальна методологія.

19. Мотиви наукової діяльності, їх характеристика та передумови наукових успіхів.

20. Якості притаманні науковцю. Місце особистої ініціативи у досягненні наукових результатів.

21. Особливості розумової праці.

22. Роль логічного мислення у науковій діяльності. Основні закони логіки.

23. Сутність безпосередніх умовиводів. Індуктивні та дедуктивні умовиводи, аналогія.

24. Доведення, його структура. Логіка запитань та відповідей.

25.  Характеристика логічного мислення. Змішаний тип мислення.

  Тема  2. Методологія та організація наукового економічного дослідження 

 1.     Методологія економічного дослідження  як конкретнонаукова методологія.

2.     Як і за якими напрямами здійснюються пошуки методологічних основ дослідження? Поняття наукової концепції дослідження.

3.     Стратегічні методологічні положення і принципи та їх тактичне втілення.

4.     Що являють методи дослідження? Різниця між методом та теорією.

5.     Метод як вихідний пункт та умова майбутніх досліджень.

6.     Методика дослідження як система правил використання методів, прийомів та операцій.

7.     Сутність методу критичного аналізу наукової і методичної літератури, практичного досвіду. Чим диктується вибір конкретних методів дослідження?

8.     Поділ основних типів методів за ознаками: мети і способу реалізації. Де використовуються і за якою ознакою первинні методи?

9.      З якою метою використовуються вторинні методи обробки та аналізу отриманих даних?

10. Методи теоретичних та емпіричних дослі­джень.

11.  Методи спостереження та збору даних. Методи вибіркового спостереження.

12.  Методи групування.

13. Таблично-графічні методи.

14.  Методи аналізу. Кластерний аналіз, СВОТ-аналіз, SPACE- аналіз.

15.  Методи прогнозування та моделювання.

16.  Програмно-цільовий метод. Евристичні методи.  

17.Суть та основні етапи організації досліджень.

18.Реальний робочий план економічного дослідження.

19.Визначення мети і завдання наукового дослідження. Формулювання проблеми економічного дослідження.

20.Вибір проблеми та вимоги до теми дослідження.

21.Конкретизація проблеми дослідження.

22.Основи методики планування наукового дослідження.

23.Робочий план. План-проспект. Орієнтована структура плану названої роботи.

24.Застосування системного підходу в наукових дослідженнях. Три базових положеннях, на яких ґрунтується поняття “система”.

25.Принципи системного підходу в наукових дослідженняхта їх характеристика.

26. Правила оформлення результатів наукових досліджень.

Тема 3. Інформаційне забезпечення наукових досліджень в економіці

 1.     Роль інформації у наукових дослідженнях та класифікація наукових документів.

2.       Структура та призначення наукових документів.

3.       Принципи збору інформаційного матеріалу.

4.     Робота з літературними джерелами, даними офіційної державної статистики, звітними даним підприємства.

5.     Реферативні збірники та бібліографічні покажчики. Правила складання бібліографії.

6.     Інформація про об’єкт дослідження. Складові процесу накопичення та обробки наукової інформації.

7.     Аналіз наукової літератури з теми. Науковий факт. Отримання та аналіз первинної інформації.

8.     Робоча гіпотеза. Методи і засоби збору даних для перевірки робочої гіпотези.

Тема 4. Підготовка і оформлення наукових публікацій

 1. Наукова публікація: поняття, функції, основні види.

2. Наукова монографія як вид наукової праці.

3. Наукова стаття та її структурні елементи.

4.Тези наукової доповіді (повідомлення).

5. Методика підготовки та оформлення публікації.

6. Методичні прийоми викладу наукового матеріалу.

7. Техніка написання тексту. Реферат. Доповідь (повідомлення).

 

Тема 5. Академічна доброчесність

1.     Академічна доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил.

2.     Принципи академічної доброчесності.

3.     Форми та види академічної відповідальності.

4.      Академічний плагіат, самоплагіат та фабрикація.

5.     Дотримання академічної доброчесності аспірантами як здобувачами ступеня вищої освіти.

6.     Дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права.

7.     Надання достовірної інформації про результати власної наукової діяльності та використані при підготовці дисертації методики досліджень і джерела інформації).

 

Тема 6. Інтелектуальна власність

1.     Роль інтелектуальної власності як інтелектуального капіталу в соціально-економічному розвитку суспільства та її місце у гуманітарній та природничій науках.

2.     Основи національного законодавства у сфері охорони інтелектуальної власності.

3.     Роль інтелектуальної власності в регулюванні відносин, що виникають у процесі функціонування різних ланок національної економіки, виробництва, авторсько-правової сфери тощо.

4.     Основні права та обов’язки всіх учасників правових відносин, що виникають у зв’язку зі створенням, використанням об’єктів права інтелектуальної власності чи розпорядженням прав на такі об’єкти.

5.     Особливості правової охорони різних об’єктів інтелектуальної власності запобігання порушенням прав інтелектуальної власності.

6.     Захист прав інтелектуальної власності у судовому порядку.

7.     Основні форми і механізм комерціалізації результатів інтелектуальної діяльності.

8.     Прикладні засади розпорядження правами інтелектуальної власності, методика їх обліку та оцінки.

9. Реєстрація права інтелектуальної власності на науковий твір (статтю).


Тема 7. Дисертаційна робота як кваліфікаційне дослідження

 1.     Дисертаційна робота. Загальна схема наукового дослідження.
2.     Формулювання назви роботи. Складання пояснювальної записки до вибору теми.
3.     Затвердження теми. Складання індивідуального і робочого планів.
4.     Мова і стиль дисертаційної роботи. Особливості наукової мови. Стилістичні особливості. Стислість.
5.     Загальні вимоги до оформлення дисертаційної роботи. Нумерація. Подання текстового матеріалу. Літерні абревіатури.
6.     Ілюстрації. Таблиці. Формули. Посилання. Вимоги до цитування.
7.     Список використаних джерел. Додатки. 


5. Контрольні питання для визначення рівня засвоєння знань аспірантами

 1.Предмет і сутність науки та її головна функція. Класифікація наук.

2. Науково-технічний потенціал та організація науково-дослідної діяльності в Україні.

3.Що являє собою наукове дослідження?

4. Дайте визначення поняттю „Теорія ” та назвіть функції наукових теорій.

5. Що виражають такі поняття: 1) закон; 2) закономірність; 3) парадокс.

6. Як може бути представлена типова логічна структура наукового дослідження?

7. Надайте визначення понять «Системний підхід (системний аналіз і синтез)».

8. Дайте визначення поняттю „Наукова діяльність”

9. На чому базується системний підхід в наукових дослідженнях?

10. Перелічте принципи системного підходу в наукових дослідженнях?

11. Що являє поняття “Системний аналіз”?

12. Що має забезпечити робоча гіпотеза?

13. Основні критерії визначення якості інформації в науковому дослідженні.

14. Назвіть вихідні джерела наукової інформації.

15. Що являє собою робочий інструментарій, який використовується в наукових дослідженнях?

17. Що являє наукова концепція?

18. Що являє поняття “гіпотеза”?

20. Дайте визначення поняття "метологія наукового дослідження":

21. Назвіть принципи наукової методології:

22. Розставити поняття у відповідності до їх характеристик: 1. Теорія. 2. Методологія. 3. Методика.

23. У сучасній методології науки діалектика – це?

24. Які основні групи загальних методів наукових досліджень?

25. Які є групи законів наукових досліджень в економіці?

26. Які закони належать до логічних?

27. Що передбачає  закон виключеного третього?

28. На яких принципах формується наукова теорія в економіці:

29. Які методи належать до методів наукового пізнання?

30. Перелічте загальнонаукові методи наукових досліджень в економіці:

31. Що являють собою методи теоретичного дослідження?

32. Визначте методи теоретичного дослідження?

33. Що являє поняття “робоча методика”?

34. Класифікація спостережень у наукових дослідженнях:

35. Які з груп загальних методів наукового пізнання належать до методів емпіричного дослідження?

36. Які є умовиводи?

37. Наукова ідея як форма відображення у думках нового розуміння об'єктивної реальності.

38. За якими ознаками класифікують види економічного аналізу?

39. Завдання групування у наукових дослідженнях.

40. Які є методи інформаційно-логічного аналізу?

41.Що являє собою балансовий метод?

42. Балансовий метод як метод планування та аналізу господарсько-виробничої діяльності.

43. Що передбачає метод функціонально-системного підходу?

44. Які методи використовують для перевірки робочої гіпотези?

45. Моделювання як метод дослідження об'єктів пізнання на їх моделях.

46. Для чого застосовуються економіко-математичні методи аналізу?

47. Яке призначення мають наступні моделі: А) Статичні; Б) Динамічні; В) Аналітичні?

48. Назвіть ознаки синергетичних систем:

49. Мета і завдання факторного аналізу.

50. Що являють такі складові графічного методу: графік; графічний образ; поле графіка?

51. Що є основними елементами, які формують зміст мети дослідження?

52. Охарактеризуйте структурні елементи наукової статті.

53. Які є складові процесу накопичення та обробки наукової інформації?

54. Що являють наступні публікації: 1)Монографія. 2)Тези. 3.Наукова стаття?

55. Що являє собою конференція?

 

56. Аргументація як сугубо логічний процес.

57. Що являє собою академічна доброчесність?

58. Академічна доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил.

59. Принципи академічної доброчесності.

60. Форми та види академічної відповідальності.

61. Академічний плагіат, самоплагіат та фабрикація.

62. Роль інтелектуальної власності як інтелектуального капіталу в соціально-економічному розвитку суспільства.

63. Основні права та обов’язки всіх учасників правових відносин, що виникають у зв’язку зі створенням, використанням об’єктів права інтелектуальної власності чи розпорядженням прав на такі об’єкти.

64. Особливості правової охорони різних об’єктів інтелектуальної власності.

65. Запобігання порушенням прав інтелектуальної власності та захист прав інтелектуальної власності у судовому порядку.

66. Основні форми і механізм комерціалізації результатів інтелектуальної діяльності.

57. Що являє собою академічна доброчесність?

58. Академічна доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил.

59. Принципи академічної доброчесності.

60. Форми та види академічної відповідальності.

61. Академічний плагіат, самоплагіат та фабрикація.

62. Роль інтелектуальної власності як інтелектуального капіталу в соціально-економічному розвитку суспільства.

63. Основні права та обов’язки всіх учасників правових відносин, що виникають у зв’язку зі створенням, використанням об’єктів права інтелектуальної власності чи розпорядженням прав на такі об’єкти.

64. Особливості правової охорони різних об’єктів інтелектуальної власності.

65. Запобігання порушенням прав інтелектуальної власності та захист прав інтелектуальної власності у судовому порядку.

66. Основні форми і механізм комерціалізації результатів інтелектуальної діяльності.

67. Як відбувається процес реєстрації права інтелектуальної власності на науковий твір (статтю)?

68. Наведіть визначення дисертаційної  роботи.

69. Що являє собою дисертаційна робота?

70. З чого розпочинається дисертаційна робота?

 

6.     Підсумковий контроль

 

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ

Ступінь вищої освіти “Доктор філософії”,

спеціальність 051 “Економіка”

Кафедра економіки,

2022-2023 навч. рік

Екзаменаційний білет № 1 з дисципліни

“Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність ”

Затверджую

Зав. кафедри

________________

(підпис)

Байдала В.В.

 

Екзаменаційні запитання

1. Дайте характеристику поняття «Наукове дослідження».

2. В чому полягають особливості якості інформації в науковому дослідженні?

Тестові завдання різних типів

1. Яка з наведених відповідей найбільше відповідає поняттю „Теорія ”?

1

Система поглядів, теоретичних положень, основних тверджень щодо об'єкта дослідження, які об'єднані пев­ною ідеєю.

2

Духовне, розумове відображення і відтворення об'єктивної реальної дійсності.

3

Структурована система достовірних, глибоких та конкретних знань про дійсність, яка дає цілісне, синтетичне уявлення про закономірності та суттєві характеристики об’єкта пізнання.

4

Думка, виражена в узагальненій формі, яка визна­чає суттєві і необхідні ознаки предметів та явищ і взаємозв'язки.

2. Що виражають такі поняття:

1. Закон.

2. Закономірність.

3. Парадокс.

А. Два протилежні твердження суджень, кожне з яких є переконливим доказом.

В. Певний внутрішній суттєвий зв'язок явищ, про­цесів і особливостей матеріальних об'єктів.

С. Певна впорядкованість подій, відносна постійність головних детермінуючих факторів.

3. Як може бути представлена логічна структура наукового дослідження:

1

Послідовністю «гіпотеза – проблема –теорія».

2

У вигляді послідовності: «ідея – гіпотеза – теорія».

3

У вигляді ланцюга такої послідовності: «проблема – гіпотеза – теорія».

4

Послідовністю «теорія – гіпотеза – проблема».

 

4. Дайте визначення поняттю „наукова діяльність”

..., спрямована на здобуття і використання нових знань.

5. Дайте визначення поняттю „наукова діяльність”

..., спрямована на здобуття і використання нових знань.

6. Перелічте принципи системного підходу в наукових дослідженнях?

Цілісність, всебічність, …, …, динамічність, випереджальне відображення.

7. Які є підходи до класифікації наук?

1

Методичний, гносеологічний, логічний.

2

Класичний, логічний, вибірковий.

3

Методологічний, гносеологічний, логічний.

4

Математичний, психологічний, тактичний.

8. Розставити поняття у відповідності до їх характеристик

1. Теорія.

2. Методологія.

3. Методика.

А. Наука про структуру, логічну організацію, методи та за­соби діяльності.

Б. Система правил і прийомів використання певної сукупності методів дослідження, включаючи техніку й оперування різноманітними операціями під час пізнання.

В. Структурована система достовірних, глибоких та конкретних знань про дійсність, яка дає цілісне, синтетичне уявлення про закономірності та суттєві характеристики об’єкта пізнання.

9. Які методи належать до методів наукового пізнання?

1

Статистико-економічні.

2

Загальнонаукові, конкретно-наукові і спеціальні.

3

Статистико-економічний, розрахунково-конструктивний, монографічний, економіко-математичний, експериментальний, абстрактно-логічний.

4

Монографічний, абстрактно-логічний, графічний, статистичний.

 

10. Метод функціонально-системного підходу– це:

 

У бланку відповідей впишіть правильну відповідь

 

7.     Методи навчання

 

Методами навчання є способи спільної діяльності й спілкування викладача і здобувачів вищої освіти, що забезпечують вироблення позитивної мотивації навчання, оволодіння системою професійних знань, умінь і навичок, формування наукового світогляду, розвиток пізнавальних сил, культури розумової праці майбутніх фахівців.

Під час навчального процесу використовуються наступні методи навчання:

Залежно від джерела знань: словесні (пояснення, бесіда, дискусія, діалог); наочні (демонстрація, ілюстрація); практичні (рішення задач, ділові ігри).

За характером пізнавальної діяльності: пояснювально-наочний проблемний виклад; частково-пошуковий та дослідницький методи.

За місцем в навчальній діяльності:

- методи організації й здійснення навчальної діяльності, що поєднують словесні, наочні і практичні методи; репродуктивні й проблемно-пошукові; методи навчальної роботи під керівництвом викладача й методи самостійної роботи здобувачів вищої освіти;

- методи контролю й самоконтролю за навчальною діяльністю: методи усного, письмового контролю; індивідуального й фронтального, тематичного і систематичного контролю.

У процесі викладання навчальної дисципліни для активізації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти передбачено застосування таких навчальних технологій:

- робота в малих групах дає змогу структурувати практично-семінарські заняття за формою і змістом, створює можливості для участі кожного здобувача вищої освіти в роботі за темою заняття, забезпечує формування особистісних якостей та досвіду соціального спілкування;

- семінари-дискусії передбачають обмін думками і поглядами учасників з приводу даної теми, а також розвивають мислення, допомагають формувати погляди і переконання, вміння формулювати думки й висловлювати їх, вчать оцінювати пропозиції інших людей, критично підходити до власних поглядів;

- мозкові атаки – метод розв’язання невідкладних завдань, сутність якого полягає в тому, щоб висловити як найбільшу кількість ідей за обмежений проміжок часу, обговорити і здійснити їх селекцію;

- кейс-метод – метод аналізу конкретних ситуацій, який дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності фахівців і передбачає розгляд виробничих, управлінських та інших ситуацій, складних конфліктних випадків, проблемних ситуацій, інцидентів у процесі вивчення навчального матеріалу;

- презентації – виступи перед аудиторією, що використовуються для подання певних досягнень, результатів роботи групи, звіту про виконання індивідуальних завдань, інструктажу, демонстрації.

Основними формами вивчення даної дисципліни є: лекції, семінарські і практичні заняття, а також самостійна робота аспірантів.

 

8. Розподіл балів, які отримують аспіранти

 

         Оцінювання знань здобувачів вищої освіти відбувається за 100-бальною шкалою і переводиться в національні оцінки згідно з табл. 1 «Положення про екзамени та заліки у здобувачів вищої освіти ступеня доктор філософії в Національному університеті біоресурсів і природокористування України», затвердженого Вченою радою НУБіП України від 24.05.2017 р., протокол №11 із внесеними змінами Вченою радою НУБіП України  від 29 травня 2020 р., протокол №10.

 

Таблиця 1. Співвідношення між рейтингом здобувача вищої освіти і національними оцінками

 

Рейтинг аспіранта, бали

Оцінка національна за результати складання

екзаменів

заліків

90-100

відмінно

зараховано

74-89

Добре

зараховано

60-73

задовільно

зараховано

0-59

незадовільно

незараховано

 

Для визначення рейтингу здобувача вищої освіти із засвоєння дисципліни RДИС (до 100 балів) одержаний рейтинг з атестації (до 30 балів) додається до рейтингу з навчальної роботи RНР  (до 70 балів):

R ДИС  = R НР  + R АТ                          (2)

9. Методичне забезпечення

1. Єрмаков О.Ю. Методологія наукового дослідження та організація підготовки дисертаційної роботи: Методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів ступеня доктора філософії спеціальності 051 «Економіка». – Київ: ЦП Компринт, 2021. 78 с.

2. Електронний навчальний курс: Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність для здобувачів вищої освіти ступеня доктор філософії. URL: https://elearn.nubip.edu.ua/course/view.php?id=4415

 

10. Рекомендована література з дисципліни

«Методологія наукового дослідження та інтелектуальна власність»

Основна

1.       Закон України “Про вищу освіту” від 01.07.2014 р. №1556-18. Законодавство України. URL:zakon.rada.gov.ua/go/1556-18.

2.       Закон України “Про освіту” (редакція від 24.06.2020, підстава - 725-IX. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39. Ст.380.

3.       Закон України “Про науково-технічну інформацію” від 25.06.93. № 3323-ХІІ. Відомості Верховної Ради (ВВР.. 2016. № 3. Ст.25.

4.       Закон України “ Про наукову і науково-технічну діяльність” від 26.11.2017. №848-VІІІ. Відомості Верховної Ради України. 1999. №2-3. Ст. 20.

5.       Закон України “Про пріоритетні напрями розвитку науки  і техніки”  від 11.07.2002 №2623-ІІІ. Відомості Верховної Ради України. 2001. №48. Ст. 253.

6.     Закон України «Лро авторське право і суміжні права» від 23.12.1993 р. № 3792-ХІІ. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 13. Ст. 64.

7.       Постанова Верховної Ради України “Про концепцію науково-технічного та інноваційного розвитку України” від 13.07.99 №916-ХІV. Відомості Верховної Ради України. 1999. №37. Ст. 336.

8.       Актуальні питання методології та практики науково-технічної політики / За ред. Б.А. Малицького. К.: УкрІНТЕІ, 2001. 201с.

9.       Антошкіна Л.І., Стеченко Д.М. Методологія економічних досліджень: підручник. К.: Знання, 2015. 311с.

10.  Базилевич В.Д. Інтелектуальна власність: підручник. К.: 3нання, 2014. 671 с.

11.   Білуха М.Т. Основи наукових досліджень: Підруч. для студ. екон. спец. вузів. К.: Вища школа, 1997. 271с.

12.    Добров Г.М. Наука о науке/ Отв. ред. Н.В. Новиков. 3-е изд., доп. и пере раб. К.: Наук. думка, 1998. 304с.

13.    Єрмаков О.Ю. Основи наукових досліджень в економіці. Навчальний посібник. Київ: ЦП «Компринт», 2015. 90с.

14.    Єрмаков О.Ю., Погріщук Г.Б., Чорнодон В.І. Основи методології наукових економічних досліджень: Навчальний посібник. Тернопіль: «Підручники і посібники», 2010. 290с.

15.    Економічні дослідження (методологія, інструментарій, організація, апробація): навч. посіб./ за ре. А.А. Мазаракі. 2-ге вид., допов. К.: Київ. нац. торг.-екон. ун.-т, 2011. 296 с.

16.   Інтелектуальна власність: підручник для студентів неюридичних факультетів / В. О. Семків, Р. С. Шандра. – Львів: Галицький друкар,2015. 280 с.

17.    Клименко М.О., Фещенко В.П., Вознюк Н.М. Основи та методологія наукових досліджень: навч.посіб. К.: Аграрна освіта. 2010. 351 с.

18.    Крушельницька О.В. Метологія і організація наукових досліджень: Навчальний посібник. К.: Кондор, 2003. 206с. 

19.    Лудченко А.А., Лудченко Я.А., Примак Т.А. Основы научных исследований: Учеб. пособие / Под ред. А.А. Лудченко. К.: Т-во «Знання», КОО, 2000. 114с.

20.   Мочерний С.В. Методологія економічного дослідження. Л.: Світ, 2001. 415с.

21.   Наукова та інноваційна діяльність в Україні: Стат. зб./ Відп. за випуск Л.Г.Луценко. Держкомстат. К. 2002. 316с.

22.    Наукова та інноваційна діяльність в Україні: Стат. зб./ Держкомстат. К. 2003. 340с.

23.   Нормативно-правові акти про наукову та науково-технічну діяльність у вищих навчальних закладах України: У 2 кн./ За ред. Ю.І. Горобця, М.І. Панова.  Х.: Право, 2001. Кн. 1. 784с.

24.   Основи наукових досліджень: Навч. посібник/ Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. та ін.  Л.: Ромус-Поліграф, 2002. 128 c.

25.   Перспективи інноваційного розвитку України: Зб. наук. ст./ За ред. Я.А. Жаліла. К.: Альтерпрес, 2002. 160с.

26.   Постанова Кабінету Міністрів України від 24 липня 2013 р. № 567 «Порядок присудження наукових ступенів». URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/567-2013-п.

27.   Постанова Кабінету Міністрів України від від 20 листопада 2019 р. № 943 «Про внесення змін до Порядку присудження наукових ступенів». Урядовий портал. go.ua/

28.   Пістунов І.М. Основи наукових досліджень: Курс лекцій.   URL: http://library.donntu.edu.ua/bibl fah/osnnaukdosldnepr.pdf 

29.   Романчиков B.I. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник.  К.: Центр учбової літератури, 2007.  254 с.  М.: Издательство РГПУ им. А.И. Герцена, 2004.  639с.   URL: http://dmeti.dp.ua/file/kdoczn 10892.pdf

30.   Становление научной системы Украины: информационно-аналитические материалы / Под науч. ред. А.П. Шлапака, Я.С. Яцкива. К.: ЦИНТП и ИН им. Г.М. Доброва НАН Украины, 2001. 34с.

31.   Тимчасове положення «Про організування атестації здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії у Національному університеті біоресурсів і природокористування України». К.: НУБіП України, 2020. 61 с.

32.   Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень: Навч. посібник. К.: ВД «Слово», 2003. 240 c.

33.   Цибульов П. М., Бутнік-Сіверський О. Б. Економіка інтелектуальної власності: підручник / П. М. Цибульов, О. Б. Бутнік-Сіверський. К.: ІІВ, 2008. 408 с.

34.   Шейко В.М., Кушнаренко П.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності:  Підручник. Київ: «Знання - Прес», 2002. 293 с.

Допоміжна

35.   Єрмаков О.Ю. Методологічні аспекти дослідження організаційних форм аграрного виробництва.  Науковий вісник НАУ. 2001. №43.

36.   Єрмаков О.Ю. Методологія економічного дослідження організаційних форм виробництва. Економіка АПК. 2003. №1.

37.   Єрмаков О.Ю. Організаційно-економічні засади ефективного господарювання в аграрній сфері в умовах вступу України до СОТ.  Вісник аграрної науки Причорномор’я. Миколаїв. 2007. Вип.4 (42). С.11-19.

38.   Єрмаков О.Ю., Кареба М.І. Методичні аспекти узагальненої економічної оцінки економічної ефективності використання ресурсного потенціалу сільськогосподарських підприємств. Зб. наук. праць ЧДТУ. Серія «Економічні науки». Черкаси: ЧДТУ, 2009. Вип.22. Ч.2. С.12-15.

39.   Єрмаков О.Ю., Харченко Г.А. Методологічні засади формування агропродовольчого потенціалу сільськогосподарських підприємств.  Сталий розвиток економіки. 2012. №5 (15). С.78-82.

40.   Єрмаков О.Ю., Шевелюк О.О. Формування ефективного земельно-ресурсного потенціалу сільськогоподарських підприємств. Монографія.  К.:ЦП «Компринт», 2013. 208с.

41.   Єрмаов О.Ю., Лайко О.О. До методології формування стратегій розвитку сільськогосподарських підприємств.  Науковий вісник НУБіП України. Серія: Економіка, аграрний менеджмент, бізнес. 2014. Вип.200. Ч.2. с.107-114. 

42.   Єрмаков О.Ю.  Методологія економічного дослідження аграрних проблем.  Вісник аграрної науки Причорномор’я, 2014. Вип. 3 (80). Т.2. С.5-12.

43.   Єрмаков О.Ю., Судомир М.Р. The methodology of assessing the competitive stability of enterprisesНауковий вісник НУБіП України. Серія: Економіка, аграрний менеджмент, бізнес. 2015. Вип.231. С.25-33.

44.   Єрмаков О.Ю. та ін. Економічний потенціал сільськогосподарських підприємств: теорія і практика: монографія./ За ред. професора О.Ю. Єрмакова.  К: ЦП «Компринт». 2017. 476 с.

45.   Ermakov O.Yu., Velichko O.V., Bohach L.V., Nahorniy V.V.To question of estimation of production potential of agricultural enterprises// Financial and credit activity: problems of theory and practice. V. 3. № 26. 2018. P. 162-168. Web of Science Core Collection.  Сайт – fcd.org.ua

46.   Єрмаков О.Ю., Гнатенко Є.Ю., Нагорний В.В.  Інноваційне забезпечення розвитку сільськогосподарського виробництва в Україні: Монографія.  К.: ФОП Ямчинський О. В. 2019. 182 с.

47.   Inna M. Novak, Oleksandr Y. Ermakov, Olesia A. Demianyshyna, Alla A. Revytska Digitalization As A Vector Of Technological Changes Of Ukraine (Scopus).  International Journal of Scientific & Technology Research, 2020. January 2020. Volume 9, Issue 01, 3429-3434 pp.

48.   Oleksandr Yu. Yermakov, Vitaliy I. Litvinov. Conceptual principles of effective labor motivation as a premise of competitive functioning of agricultural enterprisesOptimum. economic studies. 2020. Nr 2 (100). 93-104 рр.

 

Інформаційні ресурси

1.  Електронна бібліотека НУБіП України https://nubip.edu.ua/node/17325

2. Законодавство України https://zakon.rada.gov.ua/

3. Верховна Рада України    www.rada.gov.ua
4. Кабінет Міністрів України        www.kmu.gov.ua
5. Міністерство фінансів www.minfin.gov.ua

6. Державна податкова служба України www.tax.gov.ua
7. Державна служба статистики України www.ukrstat.gov.ua
8. Національний інститут стратегічних досліджень  www.niss.gov.ua
9. Центр перспективних соціальних досліджень       www.cpsr.org.ua
10. Антимонопольний комітет України  www.amc.gov.ua

11.http://www.me.gov.ua/Tags/DocumentsByTag?lang=uk- UA&id= bb27fb 37-4305-4686-9ea0-995d1c10f028&tag=DerzhavnaSluzhbaIntelektualnoiVlasnos ti

 

Остання зміна: середа, 3 серпня 2022, 14:44
Accessibility

Шрифти

Розмір шрифта

1

Колір тексту

Колір тла