ОРІЄНТОВНІ ТЕМИ РЕФЕРАТІВ - ФІЛОСОФСЬКИХ ЕССЕ

 1. Феномен нелінійної науки.

2. Проблема незворотності часу в класичній, некласичній та сучасній фізиці.

3. Проблема скінченності і нескінченності простору і часу в контексті класичних, релятивістських і сучасних космологічних уявлень.

4. Проблема причинності в постнекласичній науці (ситуації біфуркації як ситуації формування причини; непередбачуваність причинно визначених процесів в детермінованому хаосі)

5. Складність, темпоральність, цілісність – риси нового світобачення (за І. Пригожиним).

6. Когнітивно-комунікативні стратегії сучасного наукового пізнання.

 7. Вплив філософських програм античності на розвиток науки.

8. Проблема демаркації науки та не-науки.

9. Особливості наукової гіпотези та її роль в пізнанні.

 10. Концепція редукціонізму та принцип редукції.

11. Філософський смисл уявлень про віртуальну реальність та віртуальні світи.

12. Еволюція наукової картини світу.

13. Наукова картина світу та наукова парадигма.

14. Проблема росту наукового знання як одна із центральних проблем філософії науки.

15. Т. Кун. Структура наукових революцій.

16. Онтологічні проблеми сучасної науки

 17. Гносеологічні проблеми сучасної науки.

18. Глобалізація як провідна тенденція розвитку сучасного світу.

19. Математика і природа (програма математизації Г. Галілея).

20. Роль класичної і некласичної фізики у формуванні наукового світогляду.

21. Сучасна фізична картина світу і її особливості.

22. Суперечливість науково-технічного прогресу і його філософські інтерпретації.

23. Наука і цінності сучасної цивілізації.

24. Проблема наукової раціональності у XX ст.

 25. Сучасні антисцієнтистські концепції і проблема наукової раціональності.

26. Ціннісні аспекти сучасної техніки.

 27. Феномен нелінійності і його філософський смисл.

 28. Ідея революції в сучасній науковій картині світу.

29. Філософські погляди А. Ейнштейна.

30. Філософські погляди В. Гейзенберга.

31. Філософські погляди В. Вернадського.

32. Проблема об’єкта і суб’єкта в класичному і сучасному природознавстві.

33. Наукова революція як зміна картини світу.

34. Критичний раціоналізм К. Поппера і його роль у трансформаціях філософії науки.

35. Місце етичних принципів у біологічному пізнанні.

 36. Вплив сучасної біології на формування нового етносу науки.

37. Філософські засади пізнання розвитку живого в біології.

38. Проблема походження і сутності життя як центральна світоглядна проблема біології.

39. Філософські аспекти генної інженерії.

40. Варіанти методологічних моделей в біологічному пізнанні.

41. Еволюціонізм як світоглядна і методологічна концепція біології.

42. Парадигми пізнання сутності живого в історії біології.

 43. Особливості біологічного пізнання в умовах постнекласичної науки.

 44. Філософські аспекти сучасної екології.

 45. Філософські засади біоетики.

46. Характеристика техніки в філософській концепції К. Ясперса.

47. Межі зростання людської експансії на природу в концепції А. Печчеї.

48. Сутність концепції колективного несвідомого К. Юнга.

49. Нігілізм Ф. Ніцше.

50. Логічний аналіз мови як засіб вирішення філософських проблем.

51. Проблема природної та штучної мови.

52. Концепція «мовних ігор» у філософії Л. Вітгенштайна.

53. „Комп’ютерна метафора” і філософські засади теорії штучного інтелекту.

54. Колективна пам’ять й історична наука.

55. Філософія грошей Г. Зіммеля.

56. Вплив інформатизація на розвиток сучасного суспільства.

57. Педагогічні ідеали та виховні принципи Модерну і Постмодерну.

58. Основні тенденції розвитку філософії освіти в другій половині ХХ ст.

59. Педагогічна рецепція постмодерну.

60. Феномен антипедагогіки. 61. Наука як сутнісне явище Нового Часу.

62. Трансформація природи людини під впливом віртуальної реальності: аналіз сучасних концепцій.

63. Природа віртуальної реальності: філософський аналіз.

64. Сцієнтизм та антисцієнтизм як світоглядні орієнтації ХХ ст.

65. Цивілізаційна концепція С. Гантінгтона.

66. Філософські проблеми етнолінгвістики.

67. Наука у індустріальному та постіндустріальному суспільстві

68. Проблема розвитку в сучасній науці. Концепція глобального еволюціонізму.

69. Зміна уявлень про співвідношення суб’єкту і об’єкту пізнання при переході від класичної до некласичної раціональності.

70. Принципи філософського аналізу хімічних процесів.

71. Науковий пошук і відкриття у сучасних хімічних дослідженнях.

72. Філософське розуміння сутності економічних законів.

 73. Загальне та особливе в становленні світової економіки.

74. Інновації управлінської діяльності.

75. Концепція економічного лібералізму.

76. Парадокси і наслідки сучасної технологічної революції.

77. Специфіка сучасного існування техніки за Е. Жаком.

78. Філософське осмислення міфів про машину.

79. Антропологічні засади філософії техніки.

80. Технократичні проекти ХХІ ст.: трансформації та альтернативи.

 81. Інноваційні стратегії розвитку освіти.

82. Людина і наука в інформаційному суспільстві (Д. Белл, Е. Тоффлер).

 83. Механіко-математична фізика Декарта: основні ідеї, значення.

84. Концепція «технотронного суспільства» З. Березинського.

85. Елітарність як концепт філософії освіти.

86. Трансформації ставлення християнства до науки.

87. Наука й релігія: співвіднесення істин Одкровення та істин розуму в християнській традиції.

88. Екзистенціальний потенціал постнекласичної науки. 89. Феномен культурної ідентичності: філософський контекст.

90. Роль інтелігенції в умовах глобалізації.

91. Екологічна парадигма у формуванні світоглядно-моральних цінностей особи.

92. Культуротворча природа екологічної парадигми.

93. Концепт сталого розвитку суспільства та проблеми екологічної безпеки.

94. Есхатологічна лінійна концепція філософії історії. 95. Трансгуманізм та його стратегія перетворення людини.

96. Генна інженерія та її роль в майбутньому перетворенні людини.

97. ДНК як головна молекула життя: наслідки генно-інженерійних перетворень.

98. Глобальні техногенні катастрофи та майбутнє соціовсесвіту.

99. Генетична інформація як стратегічний ресурс постіндустріального суспільства.

100. Принцип додатковості Н. Бора та наукова раціональність.

101. Класичний і некласичний детермінізм.

102. Репресована свідомість і репресивна цивілізація.

103. Проблема розмежування норм і законів у філософсько-правових концепціях.

104. Доктрина природного права: традиція і сучасність.

105. Права людини як легітимаційний ресурс сучасного права.

106. Права людини і демократія.

107. Сутність та критика правового позитивізму.

108. Злочини проти людяності як специфічний вид злочину.

109. Роль ради безпеки ООН у сучасному міжнародному праві.

110. Основні принципи правового позитивізму. Г. Еллінек.

111. Становлення та розвиток комп’ютерної техніки в сучасному світі та викликані ним світоглядно-філософські проблеми буття сьогоденного суспільства.

112. Проблема суспільного ідеалу: історія та сучасність.

113. Світоглядне значення теорії відносності А. Ейнштейна.

114. Агностицизм І. Канта.

115. Соціально-політичні ідеї Просвітництва.

116. Постмодерн у сучасній культурі та філософії.

117. Феномен громадянського суспільства.

118. Основні ідеї фрейдизму та неофрейдизму, їх вплив на духовне життя суспільства у ХХ ст.

119. М. Вебер: природа і передумови розвитку капіталізму. 120. Економічний лібералізм Адама Сміта.

121. Соціальна теорія К. Поппера.

122. Семіотика віртуальності: окреслення постлюдського.

123. Тілесні практики і колективна пам’ять (П. Коннертон).

124. Етика технологічної цивілізації (Г. Йонас).

125. Ідея прогресу в філософії історії епохи Просвітництва.

126. Протестантизм як світоглядно-релігійна парадигми Модерну.

127. Прояви глокалізації в українському соціокультурному та політичному бутті.

128. Кумулятивні та некумулятивні моделі розвитку науки.

129. Лінгвістичний поворот у філософії.

130. Методологічні програми гуманітаризації соціального знання: культурцентризм, аксіологізація, діалогізм.

 131. Соціальні аспекти ринкового господарства.


Остання зміна: вівторок, 20 червня 2023, 14:50
Accessibility

Шрифти

Розмір шрифта

1

Колір тексту

Колір тла