Опис і структура навчальної дисципліни

 

Галузь знань, напрям підготовки, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень

 

Галузь знань

07 Управління та адміністрування                                                     

Освітньо-науковий рівень

Третій

Освітній ступінь

Доктор філософії

Спеціальність

075 «Маркетинг»                                    

Освітньо-наукова програма

Маркетинг

Характеристика навчальної дисципліни

Вид

Вибіркова (за вибором здобувача)

Загальна кількість годин

180

Кількість кредитів ECTS

6

Кількість змістових модулів

Не передбачено

Курсовий проект (робота)

 

Не передбачено

Форма контролю

Залік

 

Показники навчальної дисципліни для денної та заочної форм навчання

 

 

денна форма навчання

заочна форма навчання

Рік підготовки

1

1

Семестр

2

2

Лекційні заняття

20 год

20 год

Практичні, семінарські

заняття

20 год

20 год

Лабораторні заняття

год

год

Самостійна робота

140 год

140 год

Індивідуальні завдання

год

год

Кількість тижневих годин

4 год

4 год

 

Викладачі


Бабічева Олена Іванівна

к.е.н., доцент кафедри

маркетингу та міжнародної торгівлі

корп. 10, кім. 401

ел.пошта - helenmark@ukr.net

Консультації:  чт. 2 пара кім. 401.

2. Мета та завдання навчальної дисципліни Метою опанування навчальної дисципліни “Інфраструктура світового ринку продовольства ” є формування у здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії комплексу знань з принципів організації і механізму функціонування складових елементів світового ринку продовольства (бірж, аукціонів, тендерів, оптової та роздрібної торгівлі, інформаційного та організаційно-комерційного забезпечення учасників аграрного ринку тощо), їх взаємозв’язків, державного регулювання, впливу на розвиток сільського господарства і аграрного ринку, забезпечення їх сталого розвитку. Предметом дисципліни є система загальних принципів і підходів, що пов’язані з науковою та практичною діяльністю в сфері інфраструктури світового ринку продовольства У процесі викладання дисципліни реалізуються такі завдання: − усвідомити роль інфраструктури в розвитку аграрного ринку та сільського господарства; − зрозуміти взаємозв’язок елементів інфраструктури; − з’ясувати критерії оцінки ефективності інфраструктури та фактори, що її визначають; − навчитися здійснювати оцінку основних проблем та можливостей розвитку елементів інфраструктури світового ринку продовольства; − зрозуміти тенденції розвитку світового ринку продовольства та його інфраструктури. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми в результаті вивчення навчальної дисципліни “Інфраструктура світового ринку продовольства” здобувач повинен знати: Знати : − основи та принципи функціонування суб’єктів інфраструктури світового ринку продовольства; − роль і функції елементів інфраструктури світового ринку продовольства; − сферу та специфіку діяльності оптової та роздрібної торгівлі, організованих аграрних ринків, інформаційних та організаційно-комерційних компаній; − методи державного регулювання та сприяння розвитку інфраструктури ринку продовольства; − методи оцінки ефективності комерційної діяльності суб’єктів інфраструктури світового ринку продовольства. По закінченню вивчення дисципліни здобувач повинен вміти застосовувати набуті знання для розв’язання наступних практичних завдань: − здійснювати всебічний аналіз економічних показників інфраструктури із застосуванням сучасного інструментарію; − розробляти заходи підвищення ефективності діяльності суб’єктів інфраструктури аграрного ринку 4 − аналізувати тенденції розвитку інфраструктури світового ринку продовольства; − розробляти на основі маркетингової стратегії компанії оптимальні ланцюги постачання в агропромисловому комплексі, − оптимізувати логістичні схем експорту сільськогосподарської продукції; − використовувати інформаційні ресурси глобальних інституцій для формування маркетингових програм підприємств, ефективної міжнародної взаємодії в сфері дослідження та використання інфраструктури світового ринку продовольства; − проявляти аналітичні здібності, дослідницькі навички, уміння; − здійснювати теоретичний аналіз проблем в сфері інфраструктури ринку продовольства, висувати і обґрунтовувати гіпотези; − проводити критичний аналіз публікацій з різних наукових, професійних та освітніх джерел щодо проблем розвитку інфраструктури світового ринку продовольства, виявляти теоретичні й практичні проблеми, протиріччя і невирішені раніше задачі (проблеми) або їх складові, а також дискусійні питання в цій сфері. Дисципліна “Інфраструктура світового ринку продовольства” забезпечує наступні компетенції освітньо-наукової програми «Маркетинг» підготовки здобувачів третього (освітньо - наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 075 «Маркетинг»: фахові компетентності – СК 06 Здатність розуміти призначення та застосовувати необхідне професійний інструментарій, програмне забезпечення тощо, необхідні для проведення маркетингових досліджень. СК 09 Здатність знаходити шляхи можливого використання отриманих результатів маркетингових досліджень для подальшого розвитку науки, підвищення якості навчального процесу та/або економічної ефективності виробництва. Міждисциплінарні зв’язки (місце у структурно-логічній схемі вивчення компонент освітньо-наукової програми «Маркетинг» третього (освітньонаукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 075 «Маркетинг»). Навчальна дисципліна “Інфраструктура світового ринку продовольства” є вибірковою дисципліною (за вибором здобувача) та розглядає питання, суміжні з проблематикою інших дисциплін освітньо-наукової програми «Маркетинг» (Інноваційний маркетинг, Сучасні методи та організація маркетингових досліджень, Маркетингові стратегії в агробізнесі, Розвиток агропродовольчих ринків в умовах євроінтеграції). Оскільки курс має комплексний характер (включає до свого складу теоретичний підхід формування ринкових відносин на різних рівнях взаємодії в ланцюгах постачання продовольства численних суб’єктів інфраструктури, 5 методичні розробки щодо оцінки маркетингових витрат та ризиків, ефективності діяльності на світовому ринку продовольства, практичні знання щодо сучасних форм та методів міжнародної торгівлі агропромисловою продукцією), отримані знання та навички сформують компетентність здобувача третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти та забезпечать такі основні програмні результати навчання: РН 01 - мати передові концептуальні та методологічні знання з маркетингу та суміжних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, отримання нових знань та/або здійснення інновацій. РН 07- приймати обґрунтовані рішення, саморозвиватися і самовдосконалюватися, нести відповідальність за достовірність і новизну власних наукових досліджень та прийняття рішень, вміти мотивувати співробітників рухатися до спільної мети. Основними організаційними формами вивчення дисципліни “Інфраструктура світового ринку продовольства”: лекції, практичні заняття, самостійна робота та контрольні заходи – презентації, тести, екзамен. Самостійна робота є основним засобом засвоєння аспірантами навчального матеріалу в час, вільний від аудиторних занять. Вона передбачає опрацювання монографій та інших наукових праць, підручників, навчальних і методичних посібників, вивчення та ознайомлення з положеннями законодавчих та інших нормативно-правових актів, матеріалів, отриманих засобами інформаційних технологій тощо. Залік є підсумковою формою контролю засвоєння знань і формування вмінь, передбачених внаслідок вивчення дисципліни. Форма підсумкового контролю – оцінка за результатами поточного та підсумкового контролю


Модуль 1. Теоретичні основи інфраструктури світового ринку продовольства                                                                                                                       

Тема 1. Сутність, складові, закономірності  та тенденції розвитку  інфраструктури світових аграрних ринків.

 Поняття “ринок”,  аграрний ринок, два підходи до розуміння аграрного ринку. Взаємозв’язок національного і глобального аграрних ринків. Суб’єкти аграрного ринку. Функції аграрного ринку. Еволюція поняття продовольча безпека. Аргументи на користь аграрного протекціонізму. Тенденції державної політики щодо аграрного ринку в розвинутих країнах та країнах, що розвиваються. Цілі економічної політики держави при регулюванні аграрного ринку.

Суть інфраструктури економічної діяльності. Матеріальна, інституційна та персональна інфраструктура: роль та складові. Елементи інфраструктури ринку, суть організаційної і матеріальної складових інфраструктури товарного ринку.

Визначення інфраструктури світового ринку продовольства та її  елементи. Взаємозв’язок елементів інфраструктури світового ринку продовольства. Етапи розвитку аграрного ринку та формування його інфраструктури,  закономірності  та тенденції розвитку  інфраструктури світових аграрних ринків .

 Тема 2. Регуляторне середовища в сфері інфраструктури світового ринку продовольства.

 Суть державної політики як чинника створення умов та стимулювання розвитку інфраструктури  ринку продовольства. Роль  більш ефективної інфраструктура в зниженні споживчих цін на продовольство для кінцевих споживачів при незмінності внутрішніх цін виробника,  підвищення цінової стабільності  аграрного ринку, розвитку сільського господарства.

Альтернативні точки зору на державну політику розвитку інфраструктури. Ціль державної політики розвитку інфраструктури ринку. Основні кроки по покращенню регуляторного середовища в сфері інфраструктури світового ринку продовольства.  Форми державного регулювання за способом втручання у економічні процеси,  функції законодавства по відношенню до функціонування аграрного ринку. Три складові державно-приватного партнерства, моделі розподілу ризиків державно-приватного партнерства. Регулювання верхньої цінової межі, норми прибутковості   в рамках державно-приватного партнерства.

 Критерії та  оцінка ефективності державної політики регулювання інфраструктури  ринку продовольства. Напрямки державної політики щодо розвитку ринкової інфраструктури Україні. Досвід розвитку інфраструктури світового ринку продовольства.

 

Тема 3. Маркетингові ланцюги постачання аграрної продукції на світовому ринку, фактори та рівні  їх  формування.

Сутність маркетингових ланцюгів постачання аграрної продукції, понять  логістичного ланцюга (logistical chain), ланцюга постачання (supply chain), логістичної мережі та логістичного каналу (logistical channel). складові елементи маркетингових ланцюгів постачання аграрної продукції. Основні закони, принципи та фактори формування і функціонування агропродовольчих ланцюгів постачання в умовах сталого  розвитку. Еволюція ланцюгів постачання та маркетингу продовольства.

Методичні підходи до побудови та оцінки ефективності функціонування логістичної системи розподілу сільськогосподарської продукції.. Інституційне забезпечення сталого розвитку логістичної системи розподілу продукції сільськогосподарських підприємств та оцінка його стану, стан в Україні на глобальні програми.

Умови формування ланцюгів поставок в агропромисловому комплексі, аналіз існуючих логістичних схем експорту основних видів сільськогосподарської продукції.

Методичні підходи до аналізу втрат в логістичній системі розподілу сільськогосподарської продукції. Організація та планування ланцюгів поставок сільськогосподарської продукції.. оцінка економічної ефективності ланцюга поставок та стратегії мінімізації комерційних ризиків в ланцюзі постачань продовольства.

 

Тема 4.  Методика розрахунку маркетингових витрат, визначення маркетингової (ринкової) маржі в міжнародній торгівлі.

 Сутність і  складові маркетингових витрат на аграрному ринку. Чому втрати продукції відносяться до маркетингових витрат. Методика розрахунку маркетингових витрат, визначення маркетингової (ринкової) маржі. Головні проблеми визначення маркетингових витрат на кожній ланці маркетингового ланцюга, чинники, що  формують загальну тенденцію зростання маркетингових витрат.  Сутність концепції базового (вихідного) продукту в аналізі ефективності інфраструктури ринку.

Суть ефективності інфраструктури ринку. Операційна (технічна) ефективність інфраструктури світового ринку продовольства та  умови її підвищення.  Вплив вартості транспортування на операційну ефективність. Вплив технічних інновацій на рівень маркетингових витрат і операційну ефективність ринкової інфраструктури. Можливий конфлікт та компроміс між операційною ефективністю інфраструктури ринку і задоволенням потреб споживачів.

Цінова ефективність ринкової інфраструктури. Значення конкуренції для досягнення високої цінової ефективності ринку. Суть цінового арбітражу на територіально розрізнених ринках. Чинники, що  заважають повному врівноваженню цін на територіально розрізнених ринках.

 

Тема 5. Розвиток форм і методів торгівлі, сучасні інновації   в світовій торгівлі продовольством.

Сучасні форми оптової  та роздробної торгівлі продовольством. Функції та  форми оптової торгівлі. Взаємодія між оптовою торгівлею і  аграрним виробництвом.  Роль і  функції оптового  ринку в ланцюгу постачання продовольства.

Сучасні тенденції змін світового продовольчого ринку. В2В світова торгівля  на аграрних ринках та  її інфраструктура, напрями розвитку.

Особливості законодавчого регулювання діяльності продовольчих ринків. Контроль якості продовольства в ринкових каналах та його еволюція в діджитал середовищі.  

Методи торгівлі та сучасні інновації  в торгівлі продовольством.

Маркетингові рішення в  роздрібній та оптовій торгівлі продовольством. Маркетингові стратегії в торгівлі продовольством  та їх вплив на вибір глобальних та локальних ланцюгів постачання.

 

Модуль 2. Обслуговуючі елементи інфраструктури світового ринку продовольства 

 

Тема 6. Система міжнародних організацій та їх роль як елементів інфраструктури світового ринку продовольства.

 

Продовольча та сільськогосподарська організація ООН  - ФАО, завдання та сфери діяльності, програми допомоги та досліджень. Інформаційні ресурси ФАО: міжнародна законодавча база та стандарти в сфері забезпечення  продовольством та  його безпечності,  глобальна база даних ФАОЛЕКС національних  законодавчих актів  та політики в сфері виробництва та постачання продовольства, сільського господарства та  управління природних ресурсів, ФАОСТАТ, портал глобального  моніторингу досягнень цілей стійкого розвитку. Інші програми та підрозділи ООН  дотичні до проблем   виробництва та постачання продовольства: Міжнародний фонд сільськогосподарського розвитку, Міжнародна продовольча програма, ЮНКТАД, Міжнародний торговий центр.

СОТ та її вплив на регулювання  міжнародної торгівлі продовольством, угода по сільському господарству, обмеження та бар’єри  в міжнародній торгівлі продовольством, нові можливості електронної  міжнародної торгівлі.

 

 

Тема 7.  Сучасні біржі, механізм хеджування через торгівлю ф’ючерсними контрактами

 

 Ознаки та види організованих ринків,  їх роль в світовій торгівлі продовольством. Види  та функції бірж на аграрних ринках. Види біржових угод та їх  особливості (угод з негайною поставкою, форвардного (строкового), ф’ючерсного контракту). Біржові опціони та які їх особливості. Гарантія виконання контрактів – призначення і механізм дії.

Розвиток біржової торгівля в світі. Основні центри і обсяги біржової торгівлі агропродукцією в світі. Джерела інформації  та аналіз біржової кон’юнктури. Біржова торгівля в Україні, аграрні біржі та обсяги біржової торгівлі аграрною продукцією в Україні. 

 Економічна сутність та види хеджування. Механізм хеджування через торгівлю ф’ючерсними контрактами.  Методика проведення попереднього аналізу хеджування. Основи хеджової стратегії при виробництві, зберіганні та реалізації сільськогосподарської продукції.

 

Тема 8. Аукціони і тендери в світовій торгівлі продовольством: правила, можливості, доступ до торгів, ризики.

 

Аукціони в інфраструктура світового ринку продовольства. Типи аукціонів, види   сільськогосподарської продукції, що  реалізується на  аукціонах. Порядок проведення аукціонних торгів. Документальне оформлення та особливість аукціонних угод.  Світові центри  аукціонної торгівлі.

Тендери  в світовій торгівлі продовольством, стан та  тенденції. Принципи організацій та участі в міжнародних тендерах, джерела інформації про проведення тендерів. Мета, етапи  підготовки та проведення, оцінка ефективності участі підприємства в  міжнародних тендерах.  

 

Тема 9. Система зберігання і транспортування аграрної продукції, тенденції розвитку, вплив на регіональну спеціалізацію сільського господарства.

Значення системи зберігання і транспортування аграрної продукції для функціонування аграрного ринку і  розвитку сільського господарства. Вплив розвитку транспорту на регіональну спеціалізацію сільського господарства. Види транспорту, їх  роль і значення в інфраструктурі аграрного ринку. Міжгалузева конкуренція в транспорті. Види водного транспорту, найбільші українські порти  за обсягами сільськогосподарського товарообігу. Критерії вибору виду транспорту для перевезення вантажів. 

Співвідношення вартості окремих видів транспорту. Порівняння вартості перевезення сільськогосподарської продукції різними видами транспорту. Вплив якості транспортних послуг на загальну вартість транспортування.

Складське та елеваторне господарство в інфраструктурі  аграрного ринку. Види та   витрати  на зберігання сільськогосподарської продукції. Методичні підходи до визначення ефективності зберігання сільськогосподарської продукції.

 

Тема 10. Інформаційне забезпечення і консультаційна діяльність на світових ринках продовольства.

 

Значення доступності інформації про аграрний ринок для сільськогосподарських виробників. Ціновий моніторинг аграрного ринку,  інформація, що  збирається під час цінового моніторингу ринку. Вплив функціонування системи цінового моніторингу на  ефективність аграрного ринку. Джерела ринкової (маркетингової) інформації та шляхи її поширення. Досвід діяльності Служби аграрного маркетингу Міністерства сільського господарства США.

Напрями  консультаційної діяльність (консалтинг) на аграрному ринку. Види консалтингу, основні особливості консультаційних компаній. Зміст на напрями  управлінського консультування.  Відмінності разового і абонементного консультаційного обслуговування.

Сільськогосподарська інформаційно-консультаційна система у сільській місцевості США, Німеччини і Голландії. Структура і функції Датської сільськогосподарської дорадчої служби. Сільськогосподарська дорадча діяльність в Україні.

Роль сучасних інформаційних технологій в розвитку аграрного ринку.  Фіксація і обробка інформації про рух продукції по маркетинговому ланцюгу

 Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     Модуль 1. Теоретичні основи інфраструктури світового ринку продовольства

1

 Сутність, складові, закономірності  та тенденції розвитку  інфраструктури світових аграрних ринків.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

2

Регуляторне середовища в сфері інфраструктури світового ринку продовольства.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

3

 Маркетингові ланцюги постачання аграрної продукції на світовому ринку, фактори та рівні  їх  формування.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

4

 Методика розрахунку маркетингових витрат, визначення маркетингової (ринкової) маржі в міжнародній торгівлі.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

5

 Розвиток форм і методів торгівлі, сучасні інновації   в світовій торгівлі продовольством.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

Разом за змістовим модулем 1

90

10

10

0

0

70

90

10

10

0

0

70

Модуль 2. Обслуговуючі елементи інфраструктури світового ринку продовольства  

6

 Система міжнародних організацій та їх роль як елементів інфраструктури світового ринку продовольства.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

7

Сучасні біржі, механізм хеджування через торгівлю ф’ючерсними контрактами; 

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

8

 Аукціони і тендери в світовій торгівлі продовольством: правила, можливості, доступ до торгів, ризики.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

9

 Система зберігання і транспортування аграрної продукції, тенденції розвитку, вплив на регіональну спеціалізацію сільського господарства.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

10

Інформаційне забезпечення і консультаційна діяльність на світових ринках продовольства.

18

2

2

 

 

14

18

2

2

 

 

14

Разом за змістовим модулем 2

90

10

10

0

0

70

90

10

10

0

0

70

Усього годин

180

20

20

0

0

140

180

20

20

0

0

140




Остання зміна: неділя, 10 жовтня 2021, 18:01