Силабус
Загальна інформація про курс
Галузь знань, спеціальність, освітня програма, освітній ступінь |
||||
Галузь знань |
|
|||
Освітньо-науковий рівень |
Третій |
|||
Освітній ступінь |
доктор філософії (PhD) |
|||
Спеціальність |
033 – Філософія |
|||
Освітньо-наукова програма |
Філософія |
|||
Характеристика навчальної дисципліни |
||||
Вид |
Обов'язкова |
|||
Загальна кількість годин |
120 |
|||
Кількість кредитів ECTS |
4 |
|||
Форма контролю |
Екзамен |
|||
Показники навчальної дисципліни для денної, вечірньої та заочної форм навчання |
||||
|
Денна та вечірня форма навчання |
Заочна форма навчання |
||
Рік підготовки |
1 |
1 |
||
Семестр |
2 |
2 |
||
Лекційні заняття |
20 год. |
20 год. |
||
Практичні, семінарські заняття |
20 год. |
20 год. |
||
Самостійна робота |
80 год. |
80 год. |
||
Індивідуальні |
– |
– |
||
Кількість тижневих аудиторних годин |
4 год. |
– |
ВИКЛАДАЧІ
Матвієнко Ірина Сергіївна, кандидат філософських наук, доцент,
Кафедра філософії та міжнародної комунікації
корпус 3, аудиторія 125
ел.пошта - malushka20@ukr.net
Консультації: середа, 4 пара, ауд. 125
ОПИС ДИСЦИПЛІНИ
Метою дисципліни «Критичне та креативне мислення» є формування та вдосконаленні культури мислення аспірантів шляхом засвоєння ними основних знань з логіки та вироблення навичок критичного та креативного мислення, як несуперечливого, доказового, мислення, яке можна застосовувати в практичних ситуаціях.
Професійна підготовка високоякісного спеціаліста, поряд з іншим, передбачає розвиток культури критичного та креативного мислення, яке допомагає ефективно спілкуватися та вести науковий діалог. Вивчення дисципліни «Критичне та креативне мислення» дає можливість отримати навики критичного та логічного мислення, технік прийняття рішення, доведення та спростування, аргументації, проведення ефективних публічних виступів. Критичне мислення випрацьовується шляхом розвитку самостійного свідомого мислення, вміння чіткого, логічного формувати свої думки, швидко приймати рішення на підставі аналізу та синтезу інформації. Людина, яка критично та креативно мислить, вміє чітко формулювати власні думки, доводити та спростовувати, будувати аргументацію, саме тому основною характеристикою критичного та креативного мислення є самостійність, обґрунтованість та доказовість.
Дисципліна «Критичне та креативне мислення» має міждисциплінарний характер, оскільки ґрунтується на здобутках у царині критичного і творчого мислення, композиції, логіки, риторики, герменевтики, психології та епістемології. Вона має характер практичної системи, що обумовлює спрямованість не стільки на розширення знань, як на тренування критичного та креативного підходу до раніше набутих знань, а також формування нових стійких вмінь успішно мислити й доводити власні думки.
У результаті вивчення дисципліни здобувач вищої освіти повинен:
знати: структуру міркувань, правильні та неправильні міркування; логічні форми та логічні закони; сутність креативного мислення та основи його формування; значення логічного аналізу; особливості судження як форми мислення, види суджень та їх будову; роль запитань і відповідей в процесі пізнання і комунікації, а також особливості їхньої будови;функції основних логічних законів та їх значення для мислительних та комунікативних процесах; сутність умовиводу, його види та правила побудови; особливості аргументації, види її, правила доведення і спростування.
вміти: чітко, послідовно і несуперечливо формулювати
свої думки; дохідливо і переконливо робити висновки; обґрунтовувати свої
міркування засобами логіки; чітко та послідовно визначати зміст понять та
суджень професійної галузі; вести діалог та доводити свою думку; розв’язувати
практичні завдання, які пов’язані із майбутньою науковою та професійною
діяльністю.
Дисципліна «Критичне
та креативне мислення» забезпечує цілий ряд загальних і спеціальних
компетенцій, передбачених освітньо-науковою програмою «Філософія». Серед
них:
ЗК 01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність), поєднана з вмінням працювати за правилами (гнучкість).
ЗК 02. Здатність вчитися та оволодівати сучасними науковими знаннями.
ЗК 04. Здатність планувати та управляти часом, проводити професійну діяльність в умовах обмеження часу і ресурсів.
ЗК 06. Здатність розробляти проекти та управляти ними.
ЗК 10. Вміння відшукувати, обробляти та аналізувативеликі масиви інформації, що подані в різних наукових джерелах.
СК 03. Здатність до інтерпретації та узагальнення текстів.
СК 04. Здатність виконувати оригінальні дослідження та створювати нові знання, що можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з філософії та суміжних галузей.
СК 11. Здатність критично осмислювати події та явища наукового життя, використовувати філософську рефлексію для формування власної світоглядної позиції.
Вивчення дисципліни «Критичне та креативне мислення» забезпечує цілий ряд програмних результатів навчання передбачених освітньо-науковою програмою «Філософія». Серед них:
РН 03. Вміння відслідковувати найновіші досягнення у гуманітарній науці та знаходити наукові джерела, які мають відношення до сфери наукових інтересів аспіранта (здобувача). Вміння та навички аналізувати інформаційні джерела, виявляти протиріччя і не вирішенні раніше проблеми або їх частини, формулювати робочі гіпотези.
РН 06. Вміння та навички створювати нові знання через оригінальні дослідження, якість яких може бути визнана на національному та міжнародному рівнях. Вміння та навички брати участь у наукових дискусіях на міжнародному рівні, відстоювати свою власну позицію на конференціях, семінарах та форумах.
РН 15. Вміння та навички обґрунтовано у письмовій та усній формі викладати результати наукових досліджень та критично оцінювати якість своєї роботи.
РН 21. Вміння та навички критично сприймати та аналізувати чужі думки й ідеї, шукати власні шляхи вирішення проблеми, здійснювати критичний аналіз власних матеріалів.
РН 22. Вміння та навички генерувати власні ідеї та приймати обґрунтовані рішення, проводити критичний аналіз різних інформаційних джерел, конкретних освітніх, наукових та професійних текстів у галузі філософських наук. Вміння та навички формулювати наукові проблеми та розкривати їх філософське значення крізь призму сьогодення.
СТРУКТУРА КУРСУ
Тема |
Години (лекції/ лабораторні,) |
Результати навчання |
Завдання |
Оціню-вання |
Тема 1. Критичне та креативне мислення як логічна рефлексія |
2/2
|
Знати поняття та терміни до теми. Вміти критично, логічно та креативно мислити. Розрізняти поняття, судження та умовиводи. Використовувати логічні засоби та інструменти для обгрунтування висновків.
|
Опрацювання визначених темою питань та підготуватися до професійної проблемної дискусії на задану тему. Тест |
5
2 |
Тема 2. Основні формально-логічні закони та метод формалізації |
2/2 |
Знати поняття логічного закону, а також основні закони логіки. Вміти їх застосовувати на практиці у своїй професійній та повсякденній діяльності. Застосовувати логічні інструменти для власного, як особистого, так і професійного розвитку. |
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його презентацією. Теоретична дискусія. Розв’язання логічних задач, тощо. Тест |
5
2 |
Тема 3. Понятійний апарат міркувань |
2/2 |
Знати що таке поняття, яким чином утворюється та визначається. Розуміти та розрізняти зміст та обсяг поняття. Знати логічні операції утворення понять, розрізняти аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення та обмеження поняття. Вміти застосовувати класифікацію, дихотомічний поділ та поділ за видотвірною ознакою. Застосовувати логічні інструменти для власного, як особистого, так і професійного розвитку |
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його усною чи письмовою презентацією. Тест |
5
2 |
Тема 4. Критичне мислення і логічний характер судження |
2/2 |
Знати та визначати судження як форму абстрактного мислення людини. Вміти формулювати судження, як ствердні та заперечні за умов традиційної логіки. Знати категоричні судження та їх види. Визначати порівнювальні та не порівнювальні судження, розрізняти їх за якістю та кількістю. А також знати складні судження та їх види, вміти їх формулювати та логічно застосовувати на практиці. Розрізняти прості та складні судження, знати їхню структуру та види. |
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його презентацією. Тест |
5
2 |
Тема 5. Теорія умовиводів |
2/2 |
Визначити умовивід, як форму мислення людини. Знати класифікацію умовиводів. Вміти узагальнювати попередній досвід і наукові дослідження, що в подальшому ведуть до обґрунтованих висновків. Розрізняти поняття, судження та умовиводи. Застосовувати логічні інструменти для власного, як особистого, так і професійного розвитку. Визначити дедуктивний умовивід, який є достовірним методом робити висновки. Вміти критично та логічно мислити. Аналізувати подану інформацію та робити власні обґрунтовані висновки. Використовувати логічні засоби та інструменти для обгрунтування висновків. Знати загальну характеристику індуктивного умовиводу. Розрізняти повну та неповну індукцію. Аналізувати подану інформацію та робити власні обґрунтовані висновки. Знати поняття умовиводу за аналогією. |
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його усною чи письмовою презентацією. Інтерактивна методика «Карусель». Тест |
5
2 |
Тема 6. Аргументація як основа сучасної комунікації. |
2/2 |
Знати логічні механізми обґрунтування істинності висловлювання. Визначити поняття аргументації та структуру доведення. Застосовувати правила формально-логічного доведення. Розрізняти поняття доведення та спростування. Знати пряме та непряме доведення, поняття спростування та його види, правила змістового доведення. Вміти критично та логічно мислити. Аналізувати подану інформацію та робити власні обґрунтовані висновки. Застосовувати логічні інструменти для власного, як особистого, так і професійного розвитку. Використовувати логічні засоби та інструменти для обгрунтування висновків. |
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його презентацією.Застосування інтерактивної методики «Континіум». Тест |
5
2 |
Тема 7. Креативність як соціально-психологічний феномен. |
2/2 |
Визначити креативність як соціальний та психологічний феномен. Знати, що таке креативність та інновація. Визначення креативності та її значення в сучасному світі. Креативність та сучасний розвиток науки. Мислити «інакше». Креативне лідерство. Новації, інновації та інноваційний розвиток.
|
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його усною чи письмовою презентацією. Тест |
5
2 |
Тема 8. Креативність, креативне мислення, мислення як комбінаторна гра. |
2/2 |
Визначити сутність евристики (область знань про продуктивність творчого мислення особистості) і креативності (області знання про продуктивний колективне рішення творчих задач). Визначити теорію творчості: науково-технічного, художнього і т.д. Зрозуміти, що креативність - це здатність продукувати нові ідеї, знаходити нестандартні рішення проблемних задач. Визначити структуру креативного процесу. Логіка креативності.
|
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його презентацією. Тест. |
5
2 |
Тема 9. Креативності як процес рішення проблем і нестандартних задач та креатив-методи. |
2/2 |
Знати евристичні прийоми як опис дій і станів, які допомагають наблизитися до рішення задач (прийом інверсії, прийом аналогії, метод вільних асоціацій та інше). Розуміти аналітичний креатив, тобто методи, як розумові дії, які допомагають структурувати задачу, знайти рішення (прийом ментальної провокації, прийом інтелект-карт, та інше). |
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його презентацією. Застосування креатив-методів на практиці. Розв’язання логічних задач та креативних задач, тощо Тест |
5
2 |
Тема 10. Креативне вирішення проблем (від помилок мислення до пошуку рішень). |
2/2 |
Зрозуміти контекст креативного вирішення проблем. Усвідомити проблеми та формулювання розуміння шляхів виходу. Пошук рішень. Якісне та продуктивне мислення. «Мозковий штурм». Правильні стратегії. Від ідеї до її втілення. Інструментарій ідей. Аналіз і синтез ідей і вибір найкращої. Від ідеї до її втілення.
|
Опрацювання визначених темою питань або написання тез доповідей чи авторського есе з подальшою його презентацією. Тест |
5
2 |
Всього |
70 |
|||
Залік |
Теоретичні питання |
30 |
||
Всього за 1 семестр |
100 |
ЛІТЕРАТУРА
Основна:
1. Гріффітс К., Кості М. Посібник із креативного мислення. / К. Гріффітс, М. Кості. – К.: Фабула, 2020. – 288 с.
2. Комаха Л.Г. Логічні засади аргументації у філософському знанні: мон. /Л.Г. Комаха. – К.: Центр навч. літ-ри, 2020. -360 с.
3. Конверський А.Є. Критичне мислення. Підручник для студентів навчальних закладів вищої освіти усіх спеціальностей. – К.: Центр учбової літератури, 2018. – 344 с.
4. О’КонорДж., Макдермотт І. Система мислення. Пошук неординарних творчих рішень. / Дж.О’Конор, І.Макдермотт. – К.: Наш формат, 2018. – 240 с.
Допоміжна
1. Авершин, А.О., Яковенко, Т.В. Формування критичного мислення у студентів інженерно-педагогічних ВНЗ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. праць, 2009№24-25, 134−145.
2. Глазкова
І.Я. Навчальний діалог як засіб формування навичок критичного мислення //
Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету
(Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ, 2008. – С.57-62.
3. Гетманова А. Д. Посібник з логіки. К., 2000. 304 с.
4. Гладунський В. Н. Логіка для студентів економічних спеціальностей: Навчальний посібник. Л.: Афіша, 2002. 359 с.
5. Гладунський В. Н. Логіка: навч. посіб. для студ. дистанційної форми навчання. Л.: Видавництво Національного ун-ту «Львівська політехніка», 2003. 194 с.
6. Губенко Л. Г., Немцов В.Д. Культура ділового спілкування. Навч. посібник. K.: «Альфа прес», 2000. 189 с.
7. Дороніна М. С. Культура спілкування ділових людей: Посібник для студентів гуманітарних факультетів вищих навчальних закладів. К., 1997. 192 с.
8. Евдокимов В. И., Олейник Т.А. Практикум по развитию критического мышления. Х.: Торнадо, 2002. 146 с.
9. Евдокимов В. И., Микитюк М.В. Практикум по развитию критического мышления. Х., 2001. 124 с.
10. Жеребкін В. Є. Логіка. Харків: Основи, К.: Знання, 2008. 256 с.
11. Жоль К. К. Вступ до сучасної логіки. К.: Вища школа, 1992. 400 с.
12. Кислюк К. Логіка. Конспект лекцій. К.: Кондор, 2016 р. 92.
13. Конверський А. Є. Логіка. К.: Четверта хвиля, 2017. 272 с.
14. Конверський А. Є. Логіка. Підручник для студентів юридичних факультетів. К., 2017. 424 с.
15. Олійник Т. О. Використання комп'ютерних експериментів для розвитку критичного мислення. Збірка конспектів уроків за методиками розвитку критичного мислення. Ч. ІІ Харків: ХДПУ, 2002.
16. Ряшко В. І. Логіка. К., 2019. 328 с..
17. Тофтул М. Г. Логіка. К.: Академія, 2009. 336 с.
18. Хоменко І. В., Алексюк І. А. Основи логіки. Підручник К.: Золоті ворота, 2008. 256 с.
19. Хоменко І. В. Логіка – юристам. К.: Четверта хвиля, 1998. 392 с.
20. Щербина О. Філософія логіки, філософська логіка, аргументація. Філософська думка, 2013. № 5. С. 103-112.
21. Кови С. Семь навыков высокоэффективных людей / Стивен Р. Кови. – Львов : Изд-во «Світ», 2001. – 452 с.
22. Козира В.М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі: навчально-методичний посібник для вчителів. Тернопіль: ТОКІППО,2017. - 60 с.
23.
Ліпман,
М. Чим може бути критичне мислення? [Текст] // Вісник програм шкільних обмінів,
2006, № 27. – С. 17-23.
24. Матюшкин А. М. Мышление как продуктивный процесс совместного решения проблемных ситуаций / А. М. Матюшкин // Психологический журнал. – 2008. – Т. 29. – № 2. – 124-129.
25.
Мороченкова,
И. А. Проблемы и пути формирования критического мышления студентов университета.
Проблемы высшего и среднего образования, №6, 2005. -С. 12–18.
26. Терно С. Світ критичного мислення: образ та мімікрія / Сергій Терно // Історія в сучасній школі. – 2012. – № 7-8. – С. 27-39.
27. Терно С.. Критичне мислення – середньовічна відсталість? Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. - 2013, Вип. XXXVII, 301-306.
28. Тягло А. В. Критическое мышление: проблема мирового образования ХХI века / Тягло А. В., Воропай Т. С. // Постметодика. – 2001. – № 3 (35). – С. 19-26.
29. Халабузар О.А. Характеристика помилок та утруднень під час формування критичного мислення як одного з показників культури логічного мислення студентів /О.А.Халабузар // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ, 2008. – С. 118-125.
30. Lipman M. Critical thinking: What can it be? / Matthew Lipman. – Institute of Critical Thinking. Resource Publication, 1988. – Series 1. – № 1. – 12 p.
25. Lipman M. Thinking in education / Matthew Lipman. – Cambridge : Cambridge university press, 1991. – 188 p.
26. Paul R. Critical Thinking: What every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World / Richard Paul. – [Edited by A. J. F. Binker]. – Center for Critical Thinking and Moral Critique Sonoma State University, 1990. – 575 p.
27. Resnick L. B. Cognition and instruction / L. B. Resnick // Psychology and learning: The master lecture series / B. L. Hammonds (Ed.). – Washington, DC: American Psychological Association, 1985. – P. 127-186.
28. Critical Thinking Skills Success in 20 Minutes a Day, by Lauren Starkey, 2004.
29. Frameworks for Thinking. A Handbook for Teaching and Learning. David Moseley, Vivienne Baumfield, Julian Elliott, Maggie Gregson, Steven Higgins, Jennifer Miller and Douglas Newton. Cambridge University Press, 2005.
11. Інформаційні ресурси
1. Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/
2. Бібліотека Гумер. https://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/index_philos.php
3. Бібліотека e-reading. URL: http://www.e-reading.by/bookbytypes.php?type=17
4. Бібліотека royallib. URL: https://royallib.com/
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла