ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ

 Галузь знань, спеціальність, освітня програма, освітній ступінь 

Освітній ступінь

«Бакалавр»

Спеціальність

035.043 «Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша англійська)»

Освітня програма

«Англійська мова та друга іноземна»

 Характеристика навчальної дисципліни 

Вид

Обовязкова (вибіркова)

Мова викладання

Українська

Загальна кількість годин

120

Кількість кредитів ECTS

4

Кількість змістових модулів

3

Форма контролю

Екзамен

 Показники навчальної дисципліни для денної та заочної форм навчання 

 

денна форма навчання

 

Рік підготовки

2

3

Семестр

3

2

Лекційні заняття

15 год.

2 год.

Практичні, семінарські заняття

30 год.

-

Самостійна робота

75 год.

118 год.

Кількість тижневих годин
для денної форми навчання: аудиторних

 
2 год.

 

ВИКЛАДАЧ

image (2).png

  Теслюк Валентина Михайлівна

  канд. психол. наук, доцент

  Кафедра психології

  корп. 1, кім. 23

  ел. пошта – tesliuk46@gmail.com

Консультації: п'ятниця – 4-та пара, корп. 1, кім. 23

Передумови вивчення курсу. Вивчення курсу передбачає, що ви знаєте філософію та логіку, зарубіжну історію, українську мову та літературу.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

основні категорії, поняття загальної психології;

історичні передумови, перспективи розвитку психології;

головні теоретичні напрями сучасної психології;

теоретично обґрунтовані методи дослідження психічних процесів та особистості.

вміти:

дотримуватися певного методологічного підходу до психологічного дослідження та аналізу психічних процесів та особистості;

орієнтуватися у різноманітних теоріях, критично аналізувати різні підходи до основних психологічних категорій, враховувати отримані знання в практичній діяльності;

- визначати основні властивості особистості, психологічні механізми детермінації її поведінки;

враховувати індивідуальність, неповторність, внутрішній потенціал самотворення особистості.

Набути компетентностей:

загальні компетентності (ЗК): здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні (ЗК 1).

Досягти програмних результатів навчання (ПР): здатність застосовувати базові принципи становлення і розвитку психології, особливості її використання на практиці, вміння послуговуватися у власній практиці ключовими знаннями в сфері психології (ПР1).

ОПИС ДИСЦИПЛІНИ 

Під час вивчення дисципліни «Психологія» студенти пізнають факти, закономірності, особливості психіки та її явищ, методи їх дослідження. Дисципліна забезпечує розуміння сутності основних категорій психології; надання інформації, важливої для вирішення практичних проблем, про фізіологічні основи психічних явищ, особливості психічних процесів та специфіку їх розвитку, особливості психічних властивостей особистості та специфіку розвитку, особливості психічних станів людини та умови їх розвитку, структуру особистості та основні чинники її формування; розвиток навичок аналізу психічних явищ, добору та застосування методів розвитку психічних процесів; розвиток уміння добирати методи для вивчення психічних процесів, властивостей, станів, застосовувати їх у своїй професійній діяльності, аналізувати їх результати та робити висновки; формування професійного психологічного мислення (уміння розрізняти особливості психічних явищ, визначати причинно-наслідкові зв’язки у поведінці людей).

Тема

Години

(лекції/ практичні/

самостійна робота)

Результати навчання

Завдання

Оцінювання

 

1 семестр

 

Модуль 1. Психологія як наука

 

Тема 1. Психологія як наука та етапи її становлення

2/4/9

Знання кола явищ, що вивчаються психологією, етапів її становлення.

Розвиток уміння аналізувати психічні явища; психічні процеси;

психічні стани. Розуміти основні характеристики психічних станів; психічних властивостей.

1.Здійснити аналіз предмету, об’єкту психології.

2. Здійснити аналіз класифікацій психічних явищ.

3. Розглянути основні характеристики психічних станів.

4. Характеристика основних психічних властивостей.

1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Тема 2. Поняття про психіку, свідомість, діяльність. Принципи та методи психології.

2/4/9

Знання: основних властивостей психіки та рівнів її розвитку; основних принципів та методів психології.

Розвиток уміння аналізувати базові категорії психології.

Розуміння несвідомих явищ психіки. Уміння добирати методи дослідження несвідомого.

1. Здійснити аналіз визначень «психіка», «свідомість», «механізми психіки», «діяльність».

2.Охарактеризувати основні функції психіки; основні принципи психології.

3.Здійснити аналіз основних методів психології.

4.Узагальнити основні проблеми походження психіки людини.

5.Зʼясувати та обґрунтувати звʼязок понять «самосвідомість» та «я-концепція».

6.Огляд методів дослідження діяльності людини.

7.Розробити презентацію на тему «Переваги та недоліки методу…» (метод за вибором студента).

1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Проміжний контроль

1

Узагальнення набутих знань та умінь.

Виконати тест

 

 

 

 

Перевірка виконання тестів на ЕНК

30 балів

Модуль 2. Психічні процеси та стани.

Тема 1. Відчуття і сприймання.

2/4/9

Знання: визначення поняття відчуття, сприймання; види відчуттів; основні властивості і характеристики відчуттів; властивості сприймання; Уміння добирати й застосовувати методи дослідження відчуттів і сприймань. Уміння добирати й застосовувати методи дослідження відчуттів і сприймань.

1. Пояснити фізіологічні механізми відчуття.

2. Здійснити аналіз класифікацій відчуттів.

3. Охарактеризувати основні властивості сприймання.

4. Підібрати методики дослідження відчуттів і сприймань


1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Тема 2. Пам’ять. Мислення та інтелект.

 

2/4/9

Знання: визначення пам'яті; основних механізмів пам'яті: запам'ятовування, збереження, впізнання і відтворення; фізіологічних основ пам'яті; основних видів пам'яті; сутності мислення та його основних операцій, фізіологічного підґрунтя, видів і форм мислення.

Розуміння особливостей розвитку мислення та інтелекту.

Уміння добирати й застосовувати методи дослідження та розвитку мислення й інтелекту.

 

1.Охаракеризувати основні процеси і механізми пам'яті.

2.Охарактеризувати мнемічні прийоми.

3.Теоретичний аналіз навчально-наукової літератури з проблем мислення та інтелекту.

4.Методики дослідження памʼяті, мислення та інтелекту.

5.Психологічні прийоми розвитку памʼяті та мисленнєвих операцій.

1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Тема 3. Увага. Мовлення

2/4/9

Знання: сутності та властивостей уваги, її фізіологічного підґрунтя, видів і форм; сутності та видів мовлення, його фізіологічного підґрунтя, основних функцій.

Розуміння особливостей розвитку уваги мовлення.

Уміння добирати й застосовувати методи дослідження та розвитку уваги, мовлення.

Уміння управляти увагою.

Теоретичний аналіз навчально-наукової літератури з проблем уваги та мовлення.

Методики дослідження уваги, мовлення.

Психологічні прийоми розвитку уваги, мовлення.

1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Тема 4.

Уява. Емоції та почуття. Воля

2/4/9

Знання: визначення уяви її ролі у психічній діяльності; механізми процесу уяви; види уяви; прийоми створення уявних образів. Видів емоцій та їх загальна характеристика; класифікація емоцій; визначення почуття, як вищої форми емоційного переживання; класифікація почуттів.

Уміння добирати й застосовувати методи дослідження уяви, волі, емоцій та почуттів.

1.Дати характеристику основних видів мислення.

2. Пояснити взаємозв'язок мислення і мови.

3.Дати характеристику уяви та визначити її роль у психічній діяльності людини.

4. Пояснити фізіологічні основи уяви.

5. Проаналізувати класифікації уяви.

6.Співвіднести поняття «емоції» і «почуття».

7. Охарактеризува-ти основні види емоцій.

8. Підібрати методики дослідження мислення, інтелекту, уяви.

1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Проміжний контроль

1

Узагальнення набутих знань та умінь.

Виконати тест

30

 

Модуль 3. Особистість та її індивідуально-психологічні особливості

 

Тема 1. Особистість, мотиваційна сфера особистості

2/2/10

Знання сутності та психологічної структури особистості.

Розуміння особливостей розвитку і формування особистості. Уміння оперувати поняттями: «особистість», «індивід», «індивідуальність», «субʼєкт діяльності», «спрямованість особистості».

Уміння добирати й застосовувати методи дослідження особистості та мотиваційної сфери особистості, а також методи розвитку необхідних особистісних якостей.

1. Теоретичний аналіз навчально-наукової літератури з проблем особистості та її мотиваційної сфери.

2. Методики дослідження особистості та мотиваційної сфери особистості.

3. Психотренінгові методики розвитку певної якості особистості (на власний вибір).

1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Тема 2. Здібності, темперамент, характер

1/4/11

Знання сутності та видів здібностей, рівнів їх розвитку, темпераменту, характеру.

Розуміння: особливостей та чинників розвитку здібностей; впливу темпераменту на особистість та її діяльність; особливостей акцентуацій характеру та особливостей його формування.

Уміння добирати й застосовувати методи дослідження та розвитку здібностей людини, рис характеру, властивостей темпераменту.

1. Теоретичний аналіз навчально-наукової літератури з проблем здібностей, темпераменту, характеру.

2. Методики дослідження здібностей.

3. Методики дослідження властивостей темпераменту, характеру.

4. Психологічні прийоми розвитку комунікативних здібностей, виховання бажаних рис характеру дитини.

5. Аналіз проблеми індивідуального підходу до учнів різних типів темпераменту.

1-3 бали – усна доповідь.

1-6 бали – доповідь з презентацією.

1-5 бали – підбір та проведення діагностичних методик.

 

Проміжний контроль

1

Узагальнення набутих знань та умінь.

Виконати тест

30

 

Всього за 1 семестр

70

 

Екзамен

 

Розуміння змісту загальної психології як науки.

Виконати тест, пройти усну співбесіду за відкритими питаннями тесту.

30

 

Всього за курс

100

 

 ПОЛІТИКА ОЦІНЮВАННЯ

Політика щодо дедлайнів та перескладання:

Відтермінування здачі завдань самостійної роботи, практичних занять у випадках хвороби чи якоїсь іншої вагомої для студента причини може бути дозволене за умови надання необхідної документації.

Відтермінування здачі екзамену може бути дозволене за умови погодження з деканатом.

Проведення навчальних занять, терміни та умови виконання навчальних завдань можуть бути адаптовані до запитів студентів із документально підтвердженими особливими потребами. Відповідальністю студента залишається вчасне надання таких документів.

Політика щодо академічної доброчесності:

Вступаючи на цей курс, студенти повинні дотримуватися норм поведінки, прописаних у Положенні про академічну доброчесність у Національному університеті біоресурсів і природокористування України (https://nubip.edu.ua/node/12654).

Ви повинні знати та дотримуватись академічної доброчесності з усіх питань цього курсу. Порушення академічної доброчесності тягне за собою академічну відповідальність.

Політика щодо відвідування:

Відвідування лекцій та практичних занять з курсу є обов’язковим, воно забезпечує краще розуміння матеріалу, дає можливість простежити зв’язок між теоретичною інформацією та її прикладним аспектом, сформувати систему знань та ґрунтовно підготуватись до екзамену.

За об’єктивних причин (наприклад, хвороба, міжнародне стажування) навчання може відбуватись індивідуально (в он-лайн формі за погодженням із деканом факультету).

 ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ СТУДЕНТІВ 

Формами контролю знань студентів є поточний контроль, проміжна атестація (у межах кожного модуля) та підсумковий контроль. Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних занять шляхом усного опитування та перевірки завдань самостійної роботи, виконаних в електронному вигляді, і має на меті перевірку рівня підготовки студента у вивченні поточного матеріалу. Проміжна атестація для студентів очної форми навчання має на меті визначити сукупність знань студента з дисципліни по завершенню певного етапу вивчення дисципліни і проводиться у формі тестування за усіма темами модуляУ випадку виникнення спірних питань з приводу оцінювання на практичних заняттях чи завдань самостійної роботи студент може звернутись із письмовою заявою до завідувача кафедри з проханням призначити комісію для повторного оцінювання знань чи виконаних завдань. Підсумковий контроль проводиться в кінці семестру для визначення обсягу знань студента по закінченню курсу і здійснюється у формі екзамену, що передбачає письмове опитування за двома відкритими питаннями з курсу та тестування (10 тестових завдань з курсу), окрім того за відкритими питаннями здійснюється також усне опитування; підсумковий контроль проходить в обов’язковій присутності двох викладачів. У випадку виникнення спірних питань з приводу оцінювання на екзамені студент може написати на імя декана заяву-апеляцію на результати складання екзамену. Відповідно до пункту 5 «Положення про екзамени та заліки у НУБіП України» у такому випадку буде створена комісія для повторного складання екзамену. До її складу буде уведений завідувач кафедри та досвідчений науково-педагогічний працівник, який не брав участі в контрольному заході.

Рейтинг здобувача вищої освіти, бали

Оцінка національна за результатами складання екзамену

 

90-100

Відмінно

74-89

Добре

60-73

Задовільно

0-59

Незадовільно

Література до курсу

Основна

1. Бондарчук О. І., Туриніна О. Л. Загальна психологія: навч. посіб. Київ: Логос, 2004. 140 с.

2. Варій М. Й. Загальна психологія: навч. посіб. 2-ге вид., випр. і доп. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 288с.

3. Загальна психологія: навч. посібник / О.Скрипченко, Л.Долинська, З.Огороднійчук та інш. Київ: ”А.П.Н.”, 1999. 436 с.

4. Загальна психологія: підруч. для студентів вищ. навч. закладів. / С.Д.Максименко, В.О.Зайчук, В.В.Клименко, В.О.Соловієнко. За загальною редакцією акад. С.Д.Максименка. Київ: Форум, 2000. 543 с.

5. Загальна психологія: Хрестоматія: навч. посібник / О.В. Скрипченко, Л.В. Волинська, З.В. Огороднійчук та ін. Київ: Каравела, 2007. 640 с.

6. М’ясоїд П.А. Загальна психологія. Київ: Вища школа, 2001. 487 с.

7. Психологія: підручник / Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред. Ю.Л.Трофімова. 3-тє вид., стереотип. Київ: Либідь, 2001. 560 с.

8. Сергєєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П., Пасєка О.В. Загальна психологія: навч. посіб. Київ «Центр учбової літератури», 2012 р. 296 с.

Допоміжна

9. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В.Долинська та ін. Київ: Каравела, 2007. 400с.

10. Галян І.М. Психодіагностика: навч. посібн. Київ: Академвидав, 2011. 464 с.

11. Демківський А.В., Безус П.І. Основи методології наукових досліджень: навч. посіб. Київ: Акад. муніц-го управління, 2012. 276 с.

12. Заброцький М. Основи вікової психології. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2002. – 112 с.

13. Загальна психологія / За ред. С. Д. Максименка. 2-ге вид. Вінниця: Нова Книга, 2004. 360 с.

14. Загальна психологія / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. Київ: Либідь, 2005. 284 с.

15. Корольчук М.С., Осьодло В.І. Психодіагностика: навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Ельга, Ніка – Центр, 2012. 400 с.

16. Максименко С. Д. Розвиток психіки в онтогенезі: у 2 т. Київ: Форум, 2002. Т.1. 319 с.; Т.2. 335с.

17. Максименко С. Д. Загальна психологія: навч. посіб. Вінниця: Нова книга, 2004. 701с.

18. Москаленко В.В. Соціальна психологія: підруч. для вузів. Київ: Центр учбової літератури, 2005. 624 с.

19. М’ясоїд П. А. Загальна психологія: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2004. 329 с.

20. М’ясоїд П. Задачі з курсу загальної психології: навч. посіб. Київ: Вища шк., 1998.184с.

21. Основи психології: підручник / за ред О. В. Киричука, В. А. Роменця. Київ: Либідь, 1995. 632с.

22. Психологія: підручник / за ред. Ю.Л. Трофімова та ін. Київ: Либідь, 1999. 558 с.

Інтернет-джерела

1. Максименко С.Д. Загальна психологія: навч.посіб. Київ, 2000. 256 с. URL: http://univer.nuczu.edu.ua/tmp_metod/875/Maksimenko_S.D._-_Zagal%27na_psihologiya.pdf (дата звернення 11.05.2022).

2. Варій М.Й. Психологія: навч.посіб. Київ: «Центр учбової літератури. 2007. URLhttps://textbooks.net.ua/content/category/41/57/47/ (дата звернення 11.05.2022).

3. Васянович Г.П. Основи психології: навч.посіб. Київ: Педагогічна думка, 2012. 114 с. http://lib.iitta.gov.ua/9961/1/Васянович%20(2).pdf (дата звернення 11.05.2022).

4. Неурова А.Б., Капінус О.С., Грицевич Т.Л. Діагностика індивідуально-психологічних властивостей особистості: навч.-меотод.посіб. Львів: НАСВ.2016. 181 с. URLhttps://dovidnykmpz.info/wp-content/uploads/2018/07/%D0%94%D1%96%D0%B0%D0%B3%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0.pdf (дата зверення 06.07.2022).

5. Трофімов Ю.Л. Психологія: підручник. Київ: Либідь. 558 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/526-psihologya-trofmov-yul-.html (дата звернення 11.05.2022).


Остання зміна: середа, 15 березня 2023, 18:23