Метою дисципліни «Інформаційні технології в маркетингу» є надання аспірантам теоретичних та практичних знань, необхідних для удосконалення управління маркетин­говою діяльністю за рахунок застосування інформаційних систем, що базу­ються на використанні сучасних апаратно-програм­них за­собів, інформаційних технологій та еконо­міко-мат­ема­тич­них методів.

Завдання дисципліни «Інформаційні технології в маркетингу» полягають в отриманні здобувачами знань щодо організації маркетингової діяльності підприємства на основі використання сучасних інформаційних технологій; ознайомлення з прийомами сучасної практики розробки моделі маркетингової та інформаційної системи на основі комплексу маркетингу; вивчення прийомів побудови корпоративних інформаційних систем (КІС); а також оволодіння навичками визначення найбільш доступної форми подання необхідної інформації, методами обробки даних маркетингових досліджень, технологіями визначення статистичних показників при аналізі маркетингової інформації і технологіями вирішення завдань кореляційного і регресійного аналізу, прикладами використання МІС в різних галузях.

У результаті вивчення навчальної дисципліни необхідно знати:

□      загальні відомості про теорії інформації, інформаційних систем і технологій в управлінні маркетинговою діяльністю;

□      поняття і сутність маркетингової інформаційної системи;

□      інформаційні і телекомунікаційні технології і системи в маркетингу;

□      особливості планування інформаційного забезпечення маркетингової діяльності;

□      методи аналізу маркетингової інформації;

□      особливості ринку МІС;

□      класифікацію програмних продуктів в галузі маркетингових інформаційних систем організацій різних галузей;

□      проблеми і бар'єри реалізації МІС в різних галузях.

 вміти:

o    обґрунтовувати місце і роль інформації в системі маркетингу;

o    здійснювати структурно-функціональний аналіз існуючих моделей МІС;

o    моделювати процеси інформаційного забезпечення маркетингової діяльності на основі МІС;

o    використовувати мережеві технології для вирішення завдань маркетингу;

o    виявляти постійні інформаційні потреби маркетингу організації;

o    складати план-графік надання інформації;

o    планувати проведення маркетингових досліджень в структурі МІС;

o    використовувати методи аналізу маркетингової інформації;

o    оцінювати реалізацію МІС в різних галузях і сферах діяльності.


 Набуття компетентностей:

загальні компетентності (ЗК):

здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;

здатність до генерування нових ідей та прийняття обґрунтованих рішень для досягнення поставлених цілей;

фахові (спеціальні) компетентності (ФК):

здатність застосовувати сучасні інформаційні технології, бази даних та інші електронні ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та навчальній діяльності;

здатність визначати комплекс необхідних кабінетних і польових методів і методик дослідження ринків, споживачів, конкурентів тощо з отриманням достовірних результатів відповідно до поставленої мети;

здатність розуміти призначення та застосовувати необхідне професійне обладнання, інструментарій, програмне забезпечення  тощо, необхідні для проведення маркетингових досліджень;

здатність знаходити шляхи можливого використання отриманих результатів маркетингових досліджень для подальшого розвитку науки, підвищення якості навчального процесу та/або економічної ефективності виробництва.

 Змістовий модуль 1. Інформація, інформаційні системи та інформаційні технології в маркетингу

Тема лекційного заняття 1. Інформація в управлінні маркетинговою діяльністю - 15 год

 Поняття інформації, даних, знань. Вимоги до інформації. Інформаційна культура. Інформаційне суспільство. Закон України "Про інформацію". Маркетингова інформація, її види, джерела і методи збирання. Економічна інформація, її характерні риси. Класифікація маркетингової інформації. Стабільність інформації. Нормативно-довідкова інформація, її види. Адекватність інформації. Форми адекватності інформації: синтаксична, семантична, прагматична. Підходи до визначення міри кількості інформації. Оцінка якості маркетингової інформації. Споживчі показники якості маркетингової інформації: об’єктивність, обсяг, повнота, доступність, своєчасність, точність, достовірність, цінність. Структура маркетингової інформації. Логічна структура: символ, реквізит, показник, документ, масив, інформаційний потік, інформаційна підсистема, інформаційна система. Фізична структура даних: символ, поле, агрегат даних, запис, файл, база даних.

Тема лекційного заняття 2. Маркетингова інформаційна система: класифікація видів, сучасні інформаційні технології - 15 год

Роль маркетингу в умовах інформатизації суспільства. Сутність циклічної інформаційної моделі маркетингової діяльності підприємства. Інформаційні процеси, що відбуваються при виробництві та споживанні товарів / послуг, розробці та реалізації комплексу маркетингу, забезпеченні маркетингової діяльності. Історичні передумови виникнення поняття «маркетингова інформаційна система». Основні характеристики поняття «маркетингова інформаційна система». Призначення міждержавних і регіональних інформаційно-маркетингових центрів. Системи управління взаємовідносинами з клієнтами в маркетингу. Основні класифікаційні ознаки і види маркетингової інформації. Характеристика основних вимог, пропонованих до формування і використання маркетингової інформації. Моделі МІС Ф. Котлера, А. Л. Розумовської, О. В. Китової, І. І. Кретова, Г. Я. Гольдштейна і А. В. Катаєва, Г. Л. Багієва та ін. Декомпозиція процесів «Отримання та обробка внутрішньої інформації», "Отримання і обробка зовнішньої інформації", "Проведення маркетингових досліджень", "Аналіз маркетингової інформації", "Планування маркетингових заходів", "Інформаційне забезпечення комплексу маркетингу", "Визначення значень основних маркетингових категорій "функціональної моделі МІС.

Тема лекційного заняття 3. Інформаційні і телекомунікаційні технології і системи в маркетингу - 15 год

Компоненти інформаційних і телекомунікаційних технологій і систем: апаратні засоби і програмне забезпечення. Суть сучасного терміну "інформаційні технології". Концепція MRP II. Поняття системи планування ресурсів підприємства (ERP-системи). Сутність і основні складові управління взаємовідносинами з покупцями (CRM), управління ланцюгами поставок (SCM), бізнес-аналізу (BI), управління знаннями (КМ). Поняття "телекомунікаційна обчислювальна мережа", "протокол" і "інтерфейс". Ознаки, що відображають властивості мережі: територіальна поширеність, відомча приналежність, швидкість передачі інформації, тип середовища передачі. Поняття "локальні обчислювальні мережі" і їх приклади - Arcnet, Ethernet і Token Ring. Програмні компоненти Oracle CRM. Поняття "корпоративні інформаційні системи". Поняття "інтранет" і "екстранет". Основні поняття в системі управління: системи обробки транзакцій (OLTP); інформаційні системи управління, системи підтримки прийняття рішень (DSS). Розробка і виробництво програмного забезпечення через аутсорсинг. Стандарти управління підприємством MRP, стандартом CSRP. Розробка телекомунікаційних мереж па базі моделі взаємодії відкритих систем - еталонної моделі OSI. Розробка модулів, що утворюють область взаємодії прикладних процесів і фізичних засобів на семи рівнях: прикладному, представницькому, сеансовому, транспортному, мережевому, канальному і фізичному (моделі OSI / ISO, IPS). Схема інформаційної підтримки покупця і інтерфейсом модуля Marketing Online.

Тема лекційного заняття 4. Планування інформаційного забезпечення маркетингової діяльності - 15 год

 Етапи планування інформаційного забезпечення маркетингової діяльності. Функції і типовий перелік обов'язків відповідального за інформаційне забезпечення маркетингової діяльності. Інформаційні потреби маркетингу. Принципи і правила планування інформаційного забезпечення. Переваги і недоліки використання внутрішнього і зовнішнього постачальників інформації. Документація етапів планування інформаційного забезпечення маркетингової діяльності. Форми документів щодо надання інформації. Форми плану-графіка надання інформації. Типовий перелік обов'язків відповідального за інформаційне забезпечення маркетингової діяльності: функція пошуку, збору інформації, проведення досліджень; функція аналізу та аналітичної обробки інформації; функція представлення інформації. Інформаційні потреби маркетингу. Основні принципи затвердження внутрішнього "Стандарту інформаційно-аналітичної забезпеченості маркетингу організації".

Тема лекційного заняття 5. Маркетингові дослідження в структурі маркетингової інформаційної системи - 15 год

Мета маркетингових досліджень в системі інформації маркетингових досліджень. Види, типи маркетингових досліджень. Сутність статистичних та економіко-математичних методів дослідження. Основні методи аналізу інформації, види шкал в маркетингових дослідженнях. Поняття і сутність рядів розподілу маркетингової інформації. Середні величини в статистичному розумінні. Групи методів аналізу інформації про ринок: статистичні та економіко-математичні. Обробка та аналіз маркетингової інформації: попередні етапи (редагування, кодування, табулювання та подання табульованих даних; оцінка відмінностей (перевірка згоди, перевірка Колмогорова-Смирнова, аналіз середніх вибірки); методи дослідження (простий регресійний і кореляційний аналіз, множинний регресійний аналіз). Перевірка анкет. Польове та офісне редагування. Кодування даних, перетворення даних, очищення даних, статистичне коригування даних.


Змістовий модуль 2. Інформаційна технологія розв'язання маркетингових задач

Тема лекційного заняття 1. Методи аналізу маркетингової інформації - 15 год

 Основні методи аналізу ринку. Основні результати дослідження ринку: прогнози розвитку, оцінка кон'юнктурних тенденцій, виявлення ключових факторів успіху. Система методів вивчення ринку включає в себе: аналіз попиту; аналіз пропозиції; аналіз вимог споживання, перспектив розвитку ринку; оцінку діяльності конкурентів, вивчення фірм-покупців, комерційної та торгово-політичної практики, власної діяльності і конкурентоспроможності фірми. Системний збір, обробка та аналіз інформації про стан ринку. Основні джерела інформації про ринок: державна статистика; галузевий облік і статистика; інформація, що надходить від оптової та роздрібної торгівлі; дані спеціальних обстежень. Методи вимірювання попиту: методи вимірювання потенційного попиту; методи вимірювання реального попиту; методи прогнозування попиту; загальні методи прогнозування. Методи економіко-математичного моделювання. Методи обробки експертних даних. Методи кореляційного і регресійного аналізу. Моделі прогнозування в аналізі маркетингових процесів. Технологія вирішення завдань кореляційного і регресійного аналізу.

Тема лекційного заняття 2. Практика застосування систем інформаційно-аналітичного забезпечення маркетингу - 15 год

Теорії інформаційних систем управління підприємством і теорія інформаційних систем управління маркетингом. Принципи формування та використання маркетингових баз даних. Принципи роботи та застосування систем побудови взаємовідносин з клієнтами. Специфіка організації маркетингових досліджень в Інтернеті. Технології збору маркетингової інформації, її обробки та аналізу. Провідні вітчизняні та зарубіжні маркетингові інформаційні Інтернет-ресурси. Ринок маркетингових інформаційних систем. Ринок інформаційних послуг. Класифікація інформаційних систем, використовуваних у діяльності сучасних підприємств: стратегічні інформаційні системи (призначені для отримання організацією стратегічних і конкурентних переваг шляхом використання інформаційних технологій і систем в якості елемента ділової стратегії); системи управління взаємовідносинами з клієнтами. Розвиток корпоративних маркетингових систем. Програмне забезпечення "для маркетологів" ("Ластівка", "Бест-маркетинг", Marketing Expert, "Маркетинг-Мікс") з додатковими модулями (Marketing Geo, Marketing Analytic).

Тема лекційного заняття 3. Класифікація програмних продуктів в галузі маркетингових інформаційних систем організацій різних галузей - 15 год

Класифікація програмних продуктів в галузі маркетингових інформаційних систем організацій різних галузей. Облікові програми і CRM-програми. CRM-продуктів на ринку: Sales Expert, MySAP CRM, Монітор 3.0 CRM. Програми для аналізу продажів і продуктів: "Парус-Аналітика", С.М.А.Р.Т., "Галактика", Business Intelligence, "Прогнозування продажів". Програми для моніторингу зовнішнього маркетингового середовища: "Конкурентний бенчмаркінг і конкурентна розвідка", "Ціновий моніторинг і порівняння цін". Програми для проведення маркетингових досліджень: Ulter Systems Pulsar, Ulter Systems i Mercury, VORTEX, "Комплекс програм для визначення оптимальної ціни на продукт" (існує декілька модифікацій). Програми для роботи з текстовими масивами: "Галактика ZOOM", Text Analyst. Інформаційно-аналітичні онлайн-системи: системи "Медіалогія", "Інтегрум". Статистичні програми: SPSS, StatSoft Statistica, "Так-Система". Геоінформаційні системи: ESRI ArcGIS, Maplnfo, "Консія - Регіональний маркетинг". Програми для підтримки рекламної діяльності: Galileo, SuperNova, Polar, PaloMARS, iPaloMARS, TV Planet, Schedule Builder. Програми для стратегічного і тактичного планування: "Ластівка", "БЕСТ-маркетинг", "Маркетинг-Мікс 3", "SWOT-аналіз", "Сегментування ринку і позиціонування бренду". Маркетингові пакети "повного циклу": Програма Marketing Analytic. Аналітичні програми підтримки прийняття маркетингових рішень. Класифікація аналітичних систем.

Тема лекційного заняття 4. Маркетингові інформаційні системи в промисловості і торгівлі - 15 год

Проблеми і бар’єри реалізації маркетингових інформаційних систем в різних галузях. Прямі вигоди. Непрямі результати впровадження. Вигоди від реалізації маркетингових інформаційних систем в організаціях різних галузей. Форми використання інформаційної системи. Приклади використання маркетингових інформаційних систем в різних галузях. Маркетингові інформаційні системи в туризмі. Програмне забезпечення автоматизації роботи туроператора і турагента. Програма V-PRICE. Програмні комплекси САМО-Тур, Майстер-Тур і Комтури. Маркетингові інформаційні системи на підприємствах сфери громадського харчування. Комплексна система автоматизації. Система автоматизації Intellect Style компанії East Concept. Keeper - лідер ринку автоматизації закладів сфери громадського харчування та розваг. Маркетингові інформаційні системи в роздрібній торгівлі: "1C" ("Патерсон"), SAP Retail ("Копійка", "Ельдорадо"), Х5 Retail Group ("Перехрестя"), Navision та ін. Маркетингові інформаційні системи в промисловості: Система управління фінансово-господарською діяльністю System 21 (Business 400); Програмно-апаратний комплекс SAP R / 3; Пакет Unigraphics корпорації Electronic Data Systems; Платформа для управління виробництвом і розподілом електроенергії SPIDER SCADA.

Тема лекційного заняття 5. Клієнтоорієнтовані інформаційні системи - 15 год

Еволюція стратегії CRM. Еволюція концепції CRM. Роль інформаційних технологій у стратегії CRM. Вплив технологій на культуру продажів. Причини застосування і відмов компаній від застосування стратегії CRM. Застосування стратегії CRM урізних галузях. Автоматизація маркетингу. Маркетингові ініціативи CRM-стратегії. Використання стратегії CRM у сфері сервісного обслуговування, автоматизація контакт-центрів та їх роль в утриманні і привабленні нових клієнтів. Використання стратегії CRM у сфері продаж. Функції в сучасних CRM-систем, що забезпечують продажі. Сучасні технології зв’язку при автоматизації продаж. Аналітичні можливості CRM. Єдина база даних клієнтів. Основні типи аналізу і аналітичні можливості CRM. Аналіз Web-активності і персоналізація. Сучасний інтегрований контакт-центр. Принципи його побудови, можливості, питання щодо створення контакт-центру. Концепція eCRM, роль CRM-стратегії в ньому, використання Internet-технологій в автоматизації управління ресурсами, матеріально-технічним постачанням, ланцюгом постачань та взаємовідносин з партнерами. Програмне забезпечення для підтримки CRM стратегії. Класифікація CRM-програм. Огляд CRM-систем. Аналітичні CRM. Оперативні CRM-системи. Колаборативні CRM-системи.

Остання зміна: понеділок, 11 жовтня 2021, 05:44
Accessibility

Шрифти

Розмір шрифта

1

Колір тексту

Колір тла