Питання для підготовки до іспиту
Модуль 1. Основи екологічної етики
1. Роль етики в розумінні та розв’язанні екологічних проблем.
2. Екологічна етика як різновид прикладної етики.
3. Завдання і функції екологічної етики на сучасному етапі.
4. Екологічна етика та гуманізм.
5. Екологія, філософія, релігія як джерела екологічної етики.
6. Історія взаємовідносин суспільства й природи та їх відображення в суспільній свідомості.
7. Історія екологічної етики.
8. Історія та перспективи екологізації суспільства.
9. Етика землі.
10. Забезпечення правового статусу живих істот.
11. Глибинна екологія.
12. Сучасні екологічні сценарії та прогнози.
13. Конституційні та правові засади екологічної етики.
14. Кодекс екологічної етики (Хартія Землі).
15. Демократія, ненасилля та мир.
16. Загальноетичні принципи та ставлення до природи.
17. Біорізноманітність.
18. Сталість біосфери.
19. Права майбутніх поколінь.
20. «Екологічна етика» як сфера практичної діяльності для правознавців.
21. Природоохоронні операції.
22. Права живої та неживої пpиpоди.
23. Сучасні тенденції відстоювання прав живої та неживої природи.
24. Екологічна етика та релігія.
25. Природа як рекреаційний ресурс.
26. Етичне сприйняття полювання та риболовлі.
27. Естетичне ставлення до природи.
28. Співвідношення правової та етичної охорони тваринного світу.
29. Екологічна етика та заповідна справа.
30. Наявність екологоетичних правовідносин у різних галузях права.
31.
Громадський екологічний рух як прояв екологоетичної свідо-
мості громадян.
32. Антропоцентризм та екоцентризм у громадському русі за екологічну чистоту.
33. Політика та етика екологічної боротьби.
34. Космічна діяльність людства.
35. Етичні аспекти (проблеми) діяльності з дослідження та вико- ристання космічного простору.Модуль 2. Основи екологічної освіти
1. Чинне законодавство України відповідно до державної екологічної політики, орієнтованої на сталий розвиток та підзаконні акти.
2. Основні положення європейської стратегії з освіти для cталого розвитку та досвід її реалізації в Україні.
3. Місцеві традиції екологічної культури.
4. Міжнародні та національні стандарти сталого розвитку, зокрема, освітні.
5. Формування освіти для сталого розвитку в Україні.
6. Взаємозв’язок між Цілями розвитку тисячоліття та освітою для сталого розвитку.
7. Освіта для сталого розвитку. 8. Інтеграція освіти для сталого розвитку у навчальний план.
9. Педагогічні методи і техніки,що потрібні для особистісних змін учня.
10. Основні характеристики моделі навчання емпауермент- педагогіки.
11. Вимоги до компетентності вчителів шкіл, викладачів вищих навчальних закладів в контексті екологічної освіти для сталого розвитку.
12. Історія формування екологічної освіти в Україні.
13. Сучасний стан екологічної освіти.
14. Сучасні системні знання, що на них має базуватися екологічна освіта.
15. Методологічний взаємозв’язок між екологічною освітою для сталого розвитку та інтегрованою системою освіти для сталого розвитку.
16. Роль екологічної освіти у формуванні екологічною культури і свідомості.
17. Роль екологічної освіти у формуванні екологічної свідомості та культури молоді.
18. Основні орієнтири розвитку суспільства, що забезпечують розвиток екологічної освіти.
19. Співвідношення понять “екологічна компетентніст” і “екологічна культура”.
20. Громадськість у сприянні розвитку екологічної освіти.
21. Суперечності між запитами освіти сталого розвитку і особливостями вітчизняної екологічної освіти.
22. Відображеність екологічної проблематики у шкільних предметах.
23. Особливості сучасної сім’ї і їх вплив на формування екологічної компетентності.
24. Сучасні теоретико-методологічні основи екологічної освіти.
25. Основоположні принципи та функції безперервної екологічної освіти.
26. Системні складові екологічної освіти.
27. Фундаментальна базова екологічна освіта.
28. Прикладна екологічна освіта.
29. Спеціальна професійна екологічна освіта.
30. Роль післядипломної екологічної освіти в реалізації принципу безперервності.
31. Види екологічної компетентності.
32. Структура екологічної компетентністі.
33. Сучасні форми і засоби формування екологічної компетентності.
34. Сім’я як чинник формування екологічної компетентності.
35. Неформальна екологічна освіта.
Модуль 3. Основи екологічної культури
1. В чому полягає сутність екологічного права?
2. В чому полягають права людини на сприятливе природне середовище?
3. Як змінювалися світоглядні засади осягнення сутності взаємин людини з довкіллям?
4. Які визначальні риси сучасного ставлення людини до природи?
5. Проаналізуйте феномен природокористуванням як людське ставлення до довкілля.
6. Якими рисами характеризується привласнююче природокористування? Чи збереглось воно в наші час?
7. Проаналізуйте сутність продукуючого природокористування та його значення для утвердження людини в біосфері.
8. В чому є потреба заповідання певних об'єктів? Яку функцію повинна виконати система біосферних заповідників.
9. Чи можлива глобальна катастрофа? Проаналізуйте можливі шляхи коеволюції людини і біосфери.
10. В чому сутність "криз"? Порівняйте кризи з катастрофами.
11. Дайте визначення екологічних криз. Як вони впливають на суспільство та біосферу?
12. Проаналізуйте види та історичну динаміку екологічних криз.
13. Порівняйте природні та антропогенні екологічні кризи.
14. Які існують класифікації екологічних криз? Порівняйте переваги та недоліки різних систем.
15. Чи існують шляхи подолання екологічних криз?
16. Які джерела енергії існують на планеті?
17. Простежте кругообіг енергії в біосфері.
18. Проаналізуйте структуру сучасного енергоспоживання.
19. Які існують шляхи енергетичної оптимізації екосистем?
20. Якими є подальші шляхи розвитку енергетики?
21. Проаналізуйте харчові потреби людини, збалансованість енергетичної та якісної сторін їжі.
22. Якими показниками характеризується реальна та потенційна біопродуктивність біосфери? Порівняйте біопродуктивність природних та штучних екосистем.
23. Окресліть основні шляхи розв'язання продовольчої проблеми,
24. В чому полягає соціокультурний статус їжі?
25. Що можна віднести до передумов людської життєдіяльності?
26. В чому полягає революційне значення технологій для прогресу людства? Чи існують негативні наслідки їх впровадження?
27. В чому суть феномена екологізації?
28. Які основні напрями екологізації людської діяльності?
29. Окресліть взаємозв'язки екології та світогляду.
30. Яким чином екологічна культура пов'язана з долею людства?
31. Що таке культура і в чому полягає своєрідність екологічної культури?
32. Окресліть підстави діяльнісного підходу до культури.
33. В чому полягає сенс екологічної життєдіяльності?
34. Проаналізуйте основні виміри екологічної культури.
35. Порівняйте екологічну культуру з іншими напрямами життєдіяльності людини.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла