Лекція 1. Суспільний інтерес як джерело екологізації об’єктів готельно-ресторанного бізнесу
Лекція 1. Суспільний інтерес як джерело екологізації об’єктів готельно-ресторанного бізнесу.
1. Об’єкт, предмет вивчення і завдання навчальної дисципліни «Еко-тренди в ГРБ».
Одним із перших та найпростіших кроків на шляху до екологічно усвідомленого життя є усвідомлене споживання, зокрема правильне сортування та утилізація сміття.
Якщо дотримуватися правила трьох R (Reduce, Reuse, Recycle), то більшість відходів як мінімум не буде знаходитися під ногами людей або на дні океану.
За даними державного сайту США Environmental Protection Agency за 2018 рік, майже третина американців усвідомлено утилізує свої відходи.
Об'єкт – готелі, орієнтовані на надання екологічних послуг у загальній структурі міжнародного еко-бізнесу у готельно-ресторанній сфері.
Предмет дослідження – діяльність еко-готелів в готельно-ресторанній сфері в сучасний період як в Україні, так і за кордоном.
Завданнями дисципліни є:
Еко-тренд
у готельно-ресторанному бізнесі - усвідомлене споживання, натхнення природою і
бажання бути ближче до неї.
Еко-готель – це підприємство гостинності, яке виконує функції за принципом гармонії сусідства з природою, не забруднюючи довкілля.
З кожним роком еко-готелі стають все більш популярними та відкриваються по всьому світу.
Багато з них пропонують свої послуги вдалині від міста, в лісах, поблизу водойм, забезпечуючи своїм клієнтам екологічно чисте харчування, воду та оздоблення номерів з натуральних матеріалів.
Еко-готель – це не тільки безвідходне виробництво та екологічно чисті продукти, але й місце, де можна з комфортом відпочити та усвідомити власну відповідальність перед світом.
2. Історія виникнення поняття “екологізація” і її прояв у минулому та сьогоденні.
З 80-х років XX століття по теперішній час - становлення «екологізації» науки.
Особливу та найважливішу роль в становленні та розвитку екологізації відіграв Володимир Іванович Вернадський — творець вчення про біосферу, набагато випередив свій час.
Відкриття біосфери В. І. Вернадським на початку XX століття належить до найбільших наукових відкриттів людства, у порівнянні з теорією видоутворення, законом збереження енергії, загальною теорією відносності, відкриттям спадкового коду у живих організмів і теорією Всесвіту.
В. І. Вернадський довів, що життя на землі — явище планетарне і космічне, що біосфера — це добре відрегульована за багато сотень мільйонів років еволюції загальнопланетарна речовинно-енергетична (біогеохімічна) система, що забезпечує біологічний кругообіг хімічних елементів і еволюцію всіх живих організмів, включаючи і людину.
Не тільки складом атмосфери та гідросфери зобов'язані ми роботі біосфери, але і сама земна кора — це продукт біосфери.
Екологізація - це
Готельне та ресторанне господарство є колосальним споживачем енергії та води у світовому масштабі, які збільшуються з кожним роком, тому воно має суттєвий вплив на навколишнє середовище.
Окремими новими напрямами в ГРБ є:
Основними джерелами забруднення є:
Протягом останніх десятиліть у різних країнах було розроблено програми, орієнтовані на гармонізацію відносин між туризмом і природним середовищем:
які декларують дбайливе та розумне природокористування на засадах сталого розвитку суспільства, а також збереження і збільшення туристичних ресурсів.
Суть екологізації полягає у зведенні до мінімуму негативного впливу туристичної діяльності на навколишнє природне середовище внаслідок споживання значної кількості традиційних енергоресурсів.Концепція стійкого (сталого) розвитку туризму ООН-ВТО (UNWTO):
У 1995 р. спільними зусиллями Всесвітньої туристичної організації, Всесвітньої ради з подорожей і туризму та Ради Землі був розроблений документ "Порядок денний на ХХІ століття для галузі подорожей і туризму" (Agenda 21 for the Travel and Tourism Industry).
У цьому документі
Документ визначив конкретну програму дій державних відомств, національних туристських адміністрацій (НТА), галузевих організацій і туристичних компаній зі сталого розвитку туризму.
Для урядових відомств визначені наступні пріоритетні сфери діяльності:
Завданнями туристичних компаній є:
вироблення та визначення напрямків діяльності з розвитку сталого туризму.
Пріоритетними сферами діяльності є:
збереження і відновлення навколишнього середовища:
Розгляд економічних, соціальних, культурних критеріїв та охорони навколишнього середовища має бути складовою частиною всіх управлінських рішень, у тому числі при включенні нових елементів в існуючі програми.
Глобальний етичний кодекс туризму:Міжнародний документ з питань туризму, прийнятий на ХІІІ сесії Генеральної асамблеї Всесвітньої туристської організації в Сантьяго (Чилі) у 1999 р.,
у ньому висвітлюються такі питання у сфері туризму:
Туризм розглядається як
Кодекс містить 9 статей, що визначають "правила гри" для туристичних напрямків, урядів, туроператорів, забудовників, туристських агентств, працівників туристичної сфери та самих мандрівників.
10 стаття присвячена вирішенню спірних питань і вперше знаменує собою наявність у такому кодексі механізму його реалізації.
Кодекс заснований на примиренні представників усіх регіонів світу і всіх учасників туристичного процесу - урядів, приватного сектору, працівників туристичної індустрії та неурядових організацій за допомогою створеного Всесвітнього комітету з етики туризму.
Хартія туризму:Міжнародний документ, схвалений на VІ сесії Генеральної Асамблеї UNWTO в м. Софія 22.09.1985 р., в якому зафіксовані
Основні принципи:
а) право кожної людини на відпочинок і дозвілля, включаючи право на розумне обмеження робочого дня і на оплачувану періодичну відпустку, а також право вільно пересуватися без обмежень, крім тих, які передбачені законом;
б) держави мають розробляти і проводити політику, спрямовану на забезпечення гармонійного розвитку внутрішнього і міжнародного туризму, а також займатися організацією відпочинку на благо всіх тих, хто ним користується;
в) держави мають приводити туристичну політику у відповідність з політикою загального розвитку, що здійснюється на різних рівнях – місцевому, регіональному, національному і міжнародному, розширювати співробітництво в галузі туризму як на двосторонній, так і на багатосторонній основі.
Частиною Хартії туризму є Кодекс туриста, який визначає
під час участі в туристичних поїздках, що мають своєю поведінкою сприяти взаєморозумінню і дружнім відносинам між народами й у такий спосіб сприяти збереженню миру.
Екологізація готельно-ресторанного бізнесу повинна стосуватись абсолютно всіх його сфер.
Сьогодні в світі надзвичайно популярною є концепція екологічних готелів, метою якої є зменшення негативних явищ між наданням послуг з розміщення та природою.
В екологічних готельних підприємствах встановлено енергозберігаюче технічне обладнання, засоби гігієни виготовлені виключно з органічних речовин, в номерах не використовується синтетика, постільна білизна з бавовни та шовку.
Усі страви готують з натуральних продуктів.
Еко-готелі функціонують за принципом гармонійного сусідства з природою, не забруднюючи навколишнє середовище продуктами життєдіяльності туристів.
Наприклад, деякі готельні підприємства збудовані з біорозкладних матеріалів.Відповідно до європейських стандартів екологічні готелі повинні задовольняти наступні вимоги:
Основними напрямками екологізації закладів ресторанного господарства є:
3. Перспективи екологізації.
Екологізація підприємств готельного господарства має низку переваг:
1. Економія природних ресурсів (води, тепла, електроенергії, природного газу, тощо).
2. Попит таких готелів зі сторони споживачів, які є екологічно усвідомленими.
3. Конкурентоспроможність готельно-ресторанного бізнесу. Зараз еко-свідомість користується великим попитом, так як природні ресурси нашої планети є вичерпними і частина з них є не відновлювальними. Все більше і більше готелів долучаються до раціонального використання багатств нашої планети.
4. Збільшення прибутку підприємства. За рахунок використання альтернативних джерел енергії, готельна і ресторанна сфери допомагають рятувати Землю від техногенних катастроф, ще й додатково можуть збільшити свій дохід.
До (умовно) негативних переваг переходу на екологізацію для готельно-ресторанної сфери належать:
1. Відмова від дешевих аналогів у будівництві (натомість використовувати еко-матеріали), використання пластикового посуду одноразового використання (використовувати багаторазові тари), відмова від агресивних хімікатів, які забруднюють воду та ґрунти (краще використовувати замінники побутової хімії, яка пройшла сертифікацію і не наносить шкоди довкіллю).
2. Зростання цін на ресторанний продукт (еко-продукти, які не несуть шкоди довкіллю, але є дорожчими по своїй собівартості) та готельний (вищі ціни на номери у зв’язку з переходом на «еко», готельне підприємство потребує капіталовкладень).
Основними перспективами екологізації готельної індустрії в макроекономічних умовах можуть бути:
Перспективи екологізації діючих підприємств готельно-ресторанної індустрії зводяться до:
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла