Семінарське заняття 8. Філософське вчення про буття
Мета: філософський аналіз поняття «буття», розгляд основних концепцій буття, вивчення взаємозв’язку матерії, простору, часу і руху.
Методичні рекомендації:
В процесі підготовки до цього семінарського заняття суттєву увагу необхідно приділити основним концепціям буття, основним формам буття, з’ясувати сутність простору і часу, їхні характеристики та взаємозв’язок. Доцільно зосередити увагу на понятті субстанції та її інтерпретації в різних філософських традиціях. Суттєву увагу необхідно приділити поняттю матерії, проблемі взаємозв’язку та взаємопереходу рівнів системної організації матеріального світу (неорганічної матерії, органічної матерії, суспільства).
Питання для вивчення
- Філософський зміст категорії „буття”
- Розмаїття форм буття (природний, соціальний, духовний світ)
- Багатоманітність просторово-часових рівнів буття. Сучасні уявлення про Всесвіт
- Специфіка окремих форм буття. Буття і людина.
- Вчення про категорії як онтологічні предикати (Платон, Арістотель, Фома Аквінський, Кант, Гегель, Гайдеггер)
- Діалектика як всезагальна теорія розвитку.
Завдання:
1. Створити схему, яка розкриватиме позиції щодо розуміння буття в різних філософських традиціях: ідеалізмі й матеріалізмі, об'єктивізмі й суб'єктивізмі, субстанціоналізмі та несубстанціоналізмі. Схема повинна відображати зв'язки між різними позиціями, демонструвати їхню ієрархію та порядок формування. Додатковий бал - для тих, хто вкаже імена авторів/прихильників цих онтологічних концепцій.
Або
2. Проаналізуйте та порівняйте протилежні концепції буття: матеріалізм-ідеалізм, об'єктивізм-суб'єктивізм, субстанціоналізм-несубстанціоналізм. В чому вони схожі, а в чому протистоять одна одній?
3. Проаналізуйте та порівняйте реляційну та субстанційну концепції простору і часу. В чому вони схожі, а в чому протистоять одна одній? Як це пов'язано з часом їхнього виникнення?
Література:
- Воронкова, В.Г. Філософія: навч. посібник. – ВД «Професіонал», 2004. – 192 с. - с. 71-80
- Причепій, Є. М. Філософія: посіб. для студ. вищ. навч. закл. /
Є. М. Причепій, А. М. Черній, Л.А. Чекаль. – К.: Академвидав, 2009. – 592 с. - с. 291-330
Форми подання: усна відповідь на семінарському занятті, участь в обговоренні (аргументовані виступи з посиланнями на першоджерела). Письмова робота - завантажити файл в форматі *.doc (*.docx)..
Критерії оцінювання:
доповідь, участь в обговоренні на сем. занятті
або
письмова робота – макс. 10 балів.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла