Семінарське заняття 12. Соціальна філософія й основні підходи до розуміння суспільства
Мета: аналіз поняття «суспільство» у широкому і у вузькому значенні слова, вивчення концепцій виникнення і розвитку суспільства.
Методичні рекомендації:
В процесі вивчення цієї теми необхідно визначити зміст понять «суспільство», «суспільний», «соціальний»; проаналізувати поняття «суспільство» у широкому і у вузькому значенні слова; розглянути інтерпретації сутності суспільства в історії філософії; дослідити концепції щодо сутності суспільства, його виникнення та функціонування (теорія суспільного договору, утопічні концепції, соціальний органіцизм); дослідити основні підходи до вивчення суспільства (історичний, філософський, етичний) та їх методи.
Питання:
- Поняття соціальної філософії.
- Соціальна філософія як методологія суспільних наук
- Функції соціальної філософії.
- Основні напрямки розвитку соціально-філософської думки
- Концепції лінійного та циклічного розвитку суспільства
1. Основні напрямки розвитку соціально-філософської думки:
а) виникнення і розвиток позитивістської соціальної філософії (О. Конт, Г. Спенсер, Е. Дюркгейм);
б) теорії соціального конфлікту (К. Маркс);
в) психологічний напрямок соціальної філософії (Л. Уорд, Г. Тард, В. Парето);
г) представники неокантіанства в соціальній філософії (В. Віндельбанд, Г. Ріккерт);
д) теорія соціальної дії М. Вебера;
є) соціальна мобільність і соціальна стратифікація в працях П. Сорокіна;
ж) структурні функціоналісти про філософію суспільства;
з) соціально-філософські погляди уявлення Е. Вілсона, З. Фрейда, неофрейдистів, фрейдомарксистів;
і) технологічний детермінізм (У. Ростоу, Р. Арон, Д. Белл, О. Тоффлер, З. Бжезінський).
Література:
- Воронкова, В.Г. Філософія: навч. посібник. – ВД «Професіонал», 2004. – 192 с. - с. 130-143
- Новая философская энциклопедия: в 4-х томах – М.: Мысль, 2010. – Т.1 – 744 с.; Т.2 – 634 с.; Т.3 – 692 с.; Т.4 – 736 с.
- Причепій, Є. М. Філософія: посіб. для студ. вищ. навч. закл. /
Є. М. Причепій, А. М. Черній, Л.А. Чекаль. – К.: Академвидав, 2009. – 592 с. - с. 493-529
Форми подання: усна доповідь на семінарському занятті, участь в обговоренні (аргументовані виступи з посиланнями на першоджерела)
Критерії оцінювання:
доповідь під час сем. заняття,
участь в обговоренні на сем. занятті – 1-10 балів.
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла