Практичне заняття 1.
Практичні завдання
Завдання 1. Проаналізуйте наведені нижче афоризми.
1. Не засмучуюся, якщо люди мене не розуміють, засмучуюся, якщо я не розумію людей. Конфуцій.
2. Додане наостанок завжди здається найважливішим. Тит Лівій.
3. Коли сказати нічого, завжди говорять погано. Вольтер.
4. Скарга на те, що нас не розуміють, найчастіше походить від того, що ми не розуміємо людей. Василь Ключевський.
5. Насолоджуватися спілкуванням – головна ознака дружби. Арістотель.
6. Спілкування з поганими людьми псує хороші устої. Ієронім.
7. Часто під час спілкування з людьми необхідно з доброзичливості симулювати, нібито нам незрозумілі мотиви їхніх дій. Фрідріх Ніцше.
8. Будь-яке спілкування, що не підносить, тягне вниз, і навпаки... Фрідріх Ніцше.
9. У спілкуванні варто триматися так, щоб друзів не робити ворогами, а ворогів друзями. Піфагор.
10. Близьке спілкування – ось звідки беруть початок ніжна дружба й сильна ненависть. Антуан де Рівароль.
11. Без дружби ніяке спілкування між людьми не має цінності. Сократ.
12. Спілкування облагороджує й підносить; у суспільстві людина мимоволі, без будь-кого удавання тримає себе інакше, ніж на самоті. Людвіг
Фейєрбах.
13. Люди, пізнання яких однакове, недовго залишаються кращим товариством одне для одного. Ральф Емерсон.
14. Обмеження в їжі повертають нам тілесне здоров’я, а обмеження в спілкуванні з людьми – душевний спокій. Б. Сен-П’єр.
15. Треба набагато частіше слухати, ніж говорити, бо дуже важко говорити багато, не сказавши чогось зайвого. Людовик XIV Бурбон.
16. Критика подібна до поштового голуба: вона завжди повертається назад. Дейл Карнегі.
Завдання 2. Виконайте завдання з продуктивних технологій спілкування.
Технологія «Ви – підходу»
Галузь застосування: у ситуації важливості виявлення інтересу партнера.
Практичний ефект: стандартні фрази прозвучать інакше, що полегшить співрозмовнику сприйняття нашої думки. Розмова ведеться на рівних, партнери уникають тиску й маніпуляції.
Суть: здатність людини подивитися на ситуацію очима свого співрозмовника й продемонструвати значущість його думки для нас.
Стандартний варіант «Ви – підхід»
Ми вважаємо, що... Як Ви вважаєте?
Я переконаний, що ... Ви погодитеся з тим, що ...?
Нам необхідно, щоб Ви Вас це влаштує?
Завдання: перетворіть фрази, використовуючи технологію «Ви –підходу»:
Стандартний варіант «Ви – підхід»
Ми хочемо, щоб Ви зрозуміли … ..............................
Я Вам зараз поясню ..............................
Мені це необхідно ..............................
Пересядьте, Ви мені заважаєте ..............................
Технологія «Я – твердження» (спілкування без звинувачень)
Галузь застосування: у ситуації необхідності висловлення свого невдоволення поведінкою іншої людини, уникаючи звинувачень.
Практичний ефект: ми позбавляємося від негативних емоцій у коректній формі, що дозволяє нам обговорювати суть справи, а не з’ясовувати стосунки з партнером. Чи дає ця технологія гарантію того, що партнер прийме нашу
модель спілкування? Гарантії немає, але ми так само пропонуємо йому чесні правила гри.
Суть: не давати оцінки поведінці й особистості співрозмовника, а говорити про ситуацію, про своє сприйняття його поведінки. Можна запропонувати рецепт нейтральної форми висловлювань.
Обвинувальна форма: «Ти мені брешеш» – «Я – твердження»: «Мені здається, що це не відповідає дійсності».
Завдання: перетворіть фрази, використовуючи технологію «Я –твердження»:
Обвинувальна форма висловлювань «Я – твердження»
Ти безвідповідальна людина, завжди запізнюєшся ..............................
Ти мене підвів ..............................
Ви не хочете мене зрозуміти ..............................
Ви нічого ясно не пояснили ..............................
Ти думаєш тільки про себе, тобі байдуже щодо ..............................
моїх проблем
Технологія «Позитивного спілкування»
Галузь застосування: у ситуації, коли ми хочемо домогтися позитивної відповіді
Практичний ефект: існує взаємозв’язок між нашими очікуваннями й поведінкою партнера. Негативні очікування вірогідно реалізовуються (з людиною часто трапляється те, чого вона найбільше боїться).
Суть: питання, що містить заперечення, провокує негативну відповідь.
Якщо нам потрібна позитивна відповідь, необхідно прибирати з формулювань питань заперечення «не», «чи не можна», «ні» тощо.
Негативний варіант Позитивне спілкування
Не могли б Ви...? Могли б Ви ...?
Чи немає у Вас ...? Чи є у Вас...?
Це недалеко Це близько
Завдання: перебудуйте фрази, користуючись технологію «Позитивного
спілкування»:
Негативний варіант Позитивне спілкування
Чи немає у Вас цього документа? ..............................
Чи не можна від Вас зателефонувати? ..............................
Чи не дозволите скористатися Вашим комп’ютером? ..............................
Це не небезпечно? ..............................
Завдання 3. Ознайомтесь із прийомами переконання ділового партнера для подальшого виконання практичних завдань з метою навчання переконання в діловому спілкуванні.
1. Черговість аргументів, що наводяться, впливає на їхню переконливість.
Найпереконливіший такий порядок аргументів: сильні – середні – один найсильніший.
Не кількість аргументів вирішує результат справи, а їхня надійність. Не рекомендовано також починати з прохання, варто починати з аргументів: оскільки прохання без аргументів має найменші шанси на позитивне рішення.
Важливо враховувати ще одну обставину: один і той самий аргумент для різних людей може бути і сильним, і слабким
2. Для отримання позитивного рішення з дуже важливого для Вас питання поставте його на третє місце, нехай йому передують два коротких, простих для співрозмовника питання, на які він без проблем скаже Вам «так». Підтверджено, що коли людина говорить або чує «ні», у кров надходять гормони норадреналіну, які налаштовують її на боротьбу. Навпаки, слово «так» призводить до виділення морфіноподібних речовин – «гормонів задоволення». Одержавши дві порції «гормону задоволення», співрозмовник розслабляється, налаштовується доброзичливо, йому психологічно легше погодитися, ніж вступати в боротьбу. Такі питання повинні бути короткими, щоб не втомити співрозмовника, не забирати в нього багато часу.
3. Переконливість аргументів значною мірою залежить від іміджу й статусу того, хто переконує. Одна справа, коли говорить людина авторитетна, шанована, інша ситуація – коли це незначна особа, яка не сприймається серйозно. Високий посадовий чи соціальний статус, видатні успіхи в якійсь галузі, освіченість, визнання оточенням, високі особистісні якості піднімають статус та імідж людини, а разом із ними – і вагу її аргументів.
4. Не заганяйте в кут себе, не знижуйте свій статус. Невпевнена поведінка принижує людину й асоціюється з її низьким статусом. Варто уникати вибачень (без належних для цього причин), проявів ознак непевності. Наведемо декілька типових прикладів «самогубного» початку бесіди: «Вибачте, я не завадив?», «Будь ласка, якщо у Вас є час мене вислухати».
5. Не принижуйте статус та імідж співрозмовника. Будь-який прояв неповаги, зневаги до співрозмовника – це замах на його статус, який спричиняє негативну реакцію. Не намагайтеся вказати співрозмовнику на помилку або його неправоту – це негативно впливає на імідж того, кого критикують. Відвідувач відчуває себе менш значущим, якщо його крісло стоїть далеко від столу господаря кабінету.
6. До аргументів приємного нам співрозмовника ми ставимося поблажливо, а до аргументів неприємного – критично. Приємне враження, як відомо, створюється багатьма обставинами: поважним ставленням, умінням вислухати, грамотною промовою, приємними манерами, зовнішнім виглядом тощо.
7. Бажаючи переконати співрозмовника, починайте не з моментів, які розділяють Вас, а з того, у чому Ви згодні з ним. Кожен із великим задоволенням вислуховує те, із чим він згоден і що не суперечить його поглядам. І навпаки, ми дратуємося, коли почуте суперечить сформованій у нас думці. Перше – робить того, хто говорить, приємним співрозмовником, друге – неприємним.
8. Будьте хорошим слухачем.
Уважне слухання – запорука Вашої переконливості. Ніколи не переконаєш, якщо не зрозумієш хід думок співрозмовника. Крім того, уважний
слухач привертає до себе співрозмовника.
Тест опитувальник акцентуацій характеру Леонгарда-Шмішека. https://onlinetestpad.com/ua/testview/1468329-test-opituvalnik-akcentuacij-kharakteru-leongarda-shmisheka
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла
Кернінг шрифтів
Видимість картинок
Інтервал між літерами
Висота рядка
Виділити посилання