Семінарське заняття 4. Філософія Нового часу та Просвітництва
Мета: з’ясування сутності філософської думки Нового часу, її світоглядних орієнтирів.
Методичні рекомендації:
Висвітлюючи філософію Нового часу і Просвітництва, необхідно з’ясувати, які світоглядні орієнтири лежать в основі переходу від аристотелівсько-томістського розуміння всесвіту як космосу до модерного тлумачення всесвіту як універсуму; зрозуміти особливості специфічного модерного явища - наукової картини світу; зосередити увагу на «новій» філософії Ф. Бекона, Р. Декарта, Дж. Локка; сконцентрувати увагу на відмінності між двома формами теорії суспільного договору, представленими в абсолютистській концепції Т. Гоббса та конституціоналістській концепції Дж. Локка; розтлумачити засадничі принципи Просвітництва як філософського та політичного руху.
Завдання: Підготувати усну промову на задану тему тривалістю 8-10 хв. (Тема обирається довільно та узгоджується зі старостою групи).
1. Проблема методу пізнання: індукція та дедукція.
2. Філософія Ф. Бекона.
3. Механістичний матеріалізм Т. Гоббса.
4. Раціоналізм Р. Декарта.
5. Пантеїзм Б. Спінози.
6. Монадологія Г.В. Ляйбніца.
7. Класичний сенсуалізм Дж. Локка.
8. Суб’єктивний ідеалізм Дж. Берклі та Д. Юма.
9. Характерні риси Просвітництва. Просвітницькі ідеї Вольтера і Ж.Ж. Руссо
10. Представники механістичного матеріалізму ХVІІІ ст.
Література:
1. Бичко, А. К. Історія філософії: підручник / А. К. Бичко, І. В. Бичко, В. Г. Табачковський. – К.: Либідь, 2001. – 648 с. - с. 91-111
2. Кремень, В. Г. Філософія: мислителі, ідеї, концепції: підручник /
В. Г. Кремень, В. В. Ільїн. – К.: Книга, 2005. – 528 с. - с. 166-193
3. Причепій, Є. М. Філософія: посіб. для студ. вищ. навч. закл. /
Є. М. Причепій, А. М. Черній, Л.А. Чекаль. – К.: Академвидав, 2009. – 592 с. - с. 88-117
- Філософія як історія філософії: підручник, за ред.В. Ярошовця. К.: Центр учбової літератури, 2010. 648 с. с. 110-131
Форми подання: – усна відповідь на семінарському занятті, участь в обговоренні (аргументовані виступи з посиланнями на першоджерела), доповідь з електронною презентацією.
Критерії оцінювання:
Доповідь, участь в обговоренні на сем. занятті, письмова робота - 1-5 балів.Письмове завдання: написати есе (обсягом 2 стор., кегль - 14) на одну з тем:
"Психофізична проблема"
"Емпіризм чи раціоналізм: що важливіше для здобуття істини"
"Свобода, рівність, братерство: утопія чи можлива реальність"
"Традиційна мораль проти природної моралі просвітників: за і проти"
- 24 червня 2023, 23:07
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту
Колір тла