Вимоги до організації самостійної роботи студентів при підготовці до семінарських занять

Підготовку до кожного семінарського заняття студент повинен почати з ознайомлення з планом семінарського заняття, який відображає зміст запропонованої теми. Ретельне продумування та вивчення питань плану ґрунтується на опрацюванні поточного матеріалу лекції, а також вивченні обов’язкової та додаткової літератури, рекомендованої до даної теми. Студенту необхідно самостійно вибрати тему доповіді з проблеми семінару та по можливості підготувати презентацію на дану тему. Всі нові поняття з досліджуваної теми необхідно вивчити напам’ять і внести в глосарій, який доцільно вести з самого початку вивчення курсу.

Результат такої роботи повинен проявитися у здатності студента вільно відповісти на теоретичні питання семінару, у його доповіді й участі в колективному обговоренні питань досліджуваної теми, у правильному виконанні практичних завдань та контрольних робіт.

Структура семінару

Залежно від змісту і кількості відведеного часу на вивчення кожної теми семінарське заняття може складатися з чотирьох-п’яти частин:

  1. Обговорення теоретичних питань, визначених програмою дисципліни.
  2. Доповідь та / або виступ з презентаціями з проблеми семінару.
  3. Обговорення виступів по темі - дискусія.
  4. Виконання практичного завдання та обговорення отриманих результатів.
  5. Підведення підсумків заняття.

Перша частина - обговорення теоретичних питань - проводиться у вигляді фронтальної бесіди з усією групою і включає вибіркову перевірку викладачем теоретичних знань студентів. Орієнтовна тривалість - до 15-20 хвилин.

Друга частина - виступ студентів з доповідями, які бажано супроводжувати презентаціями з метою посилення наочності сприйняття. Орієнтовна тривалість - 20-25 хвилин.

Третя частина - дискусія. В ході цього етапу семінарського заняття можуть бути поставлені уточнюючі питання до доповідачів. Орієнтовна тривалість - до 15-20 хвилин.

Четверта частина - практичне завдання (творча робота). Якщо програмою передбачено виконання практичного завдання в рамках конкретної теми, то викладачами визначається його зміст і дається час на його виконання, а далі йде обговорення результатів. Якщо практичне завдання мало бути виконано вдома, то на семінарському занятті викладач перевіряє його виконання (усно чи письмово). Орієнтовна тривалість - 15-20 хвилин.

П’ята частина - підбиття підсумків - завершує семінарське заняття. Студентам повинні бути оголошені оцінки за роботу і дано їх чітке обґрунтування. Орієнтовна тривалість - 5 хвилин.

 

Робота з літературними джерелами

У процесі підготовки до семінарських занять студентам необхідно звернути особливу увагу на самостійне вивчення рекомендованої навчально-методичної, наукової та популярної літератури. Самостійна робота з підручниками, навчальними посібниками, науковою, довідковою та популярною літературою, матеріалами періодичних видань та інтернет-джерелами, а також статистичними даними є найбільш ефективним методом отримання знань, який дозволяє суттєво активізувати процес оволодіння інформацією, сприяє глибокому засвоєнню досліджуваного матеріалу, формує у студентів власне розуміння проблеми. Глибшому розкриттю питань сприяє знайомство з додатковою літературою, рекомендованою викладачем по кожній темі семінарського заняття, що дозволяє студентам проявити свою індивідуальність в рамках виступу на даних заняттях, виявити широкий спектр думок з досліджуваної проблеми. 

Для поглиблення розуміння теми семінарського заняття студент може написати творчу роботу (ессе), в якій викладе власне розуміння питань, які вивчаються. Це - творча, самостійна робота студента.

 

Самостійна робота

(виконання творчого домашнього завдання)

 

Самостійна робота студентів передбачена навчальними планами. Вона сприяє поглибленню знань, виробленню стійких навичок самостійної роботи. Самостійна робота, як і творче завдання, містить більший або менший елемент невідомого і має, як правило, декілька підходів. Її ознаками є високий ступінь самостійності; вміння логічно обробляти матеріал; вміння самостійно порівнювати, зіставляти і узагальнювати матеріал; вміння класифікувати матеріал за тими чи іншими ознаками; вміння висловлювати своє ставлення до описуваних явищ і подій; вміння давати власну оцінку.

Список тем, рекомендованих для самостійного вивчення (домашнього творчого завдання), представлений в програмі дисципліни. Студенту доцільно виділити в рамках обраної теми проблемну зону, постаратися самостійно її вивчити і творчо підійти до отриманих результатів.

 

Вимоги до написання та оформлення самостійної роботи:

Робота виконується на комп’ютері, гарнітура Times New Roman, кегль 14, через 1,5 інтервалу з берегами: верхній, нижній - 2; лівий - 3; правий - 1,5. Відступ першого рядку абзацу - 1,25. Виноски - посторінкові. Повинна бути нумерація сторінок. Таблиці та малюнки вбудовуються в текст роботи. Обсяг роботи, без урахування додатків, складає 3-5 сторінок. Значне перевищення встановленого обсягу є недоліком роботи і вказує на те, що студент не зумів відібрати і переробити необхідний матеріал.

                                                        Підготовка есе

Творча робота пишеться в довільній формі. Змістовна частина самостійної роботи (творчого завдання) повинна чітко відповідати темі і повністю її розкривати. Матеріал повинен бути представлений стисло, логічно й аргументовано. Заключна частина передбачає послідовний, логічно стрункий виклад узагальнених висновків з даної теми.  

Есе – це вид самостійної дослідницької роботи студентів, який поглиблює і закріплює теоретичні знання та практичні навички. Мета есе полягає у розвитку самостійного творчого мислення та письмового викладу власних думок. В залежності від теми форми есе можуть бути різними. Це може бути аналіз концепцій, існуючих поглядів, наявних статистичних даних з досліджуваної проблеми,  аналіз матеріалів із засобів масової інформації і детальний аналіз проблемної ситуації.

У процесі написання есе студенту необхідно виконати наступні види робіт:

  • скласти план есе;
  • відібрати джерела;
  • систематизувати і проаналізувати зібрану інформацію з проблеми;
  • представити проведений аналіз з власними висновками і пропозиціями.

Есе виконується студентом під керівництвом викладача самостійно. Тему есе студент вибирає з пропонованого переліку. Для кожного студента вона повинна бути індивідуальною (теми в одній групі збігатися не можуть). Керівники есе повинні надавати допомогу при написанні роботи.

Текстовий виклад матеріалу (основна частина) передбачає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій з цього питання. У цьому полягає основний зміст есе. У процесі побудови есе треба пам’ятати, що один параграф повинен містити тільки одне твердження і відповідний доказ, тобто в межах параграфу необхідно обмежити себе розглядом однієї головної думки. Таким чином, основна частина – це міркування й аргументація. У цій частини необхідно представити судження і точки зору за досліджуваною темою, привести основні аргументи «за» і «проти», сформулювати свою позицію та аргументувати її.


Остання зміна: понеділок, 21 грудня 2020, 19:55