Словник
Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Все
R |
---|
RyokanРіокан (ryokan) – є одним з видів традиційних японських готелів, котрий виник в період Едо (1603-1868 рр.). Такі готелі служили мандрівникам шляхами Японії. Вони, як правило складаються з кімнат, вкритих татамі, традиційних японських бань та інших місць загального користування, де гості можуть носити традиційний одяг юката та спілкуватися з власниками ріокану. | |
А |
---|
АнізотропністьАнізотропність (грец. anisos – нерівний і thropos – властивість) – різке розходження властивостей в залежності від спрямування волокон. | |
АскетизмАскетизм – принцип поведінки і спосіб життя, який характеризується гранично можливою помірністю у задоволенні потреб, «умертвіння плоті», відмовою від земних благ з метою досягнення морального чи релігійного ідеалу. | |
Асортимент меблів
Асортимент меблів – склад і співвідношення окремих
видів виробів або у випуску продукції, наприклад підприємства,
або у сфері розподілу, або у сфері споживання. Асортимент повинен
формуватися на основі вивчення розвитку споживчих вимог і попиту
методом модернізації старих і створення нових виробів. | |
Б |
---|
БаухаусБаухаус (нім. Bauhaus, Hochschule für Bau und Gestaltung – Вища школа будівництва та художнього конструювання, або Staatliches Bauhaus) – навчальний заклад, який існував в Німеччині з 1919 р. по 1933 р., а також художнє об'єднання, яке виникло в рамках цього закладу, та яке відповідає напрямку в архітектурі. | |
В |
---|
ВолютаВолюта (італ. – завиток, спіраль) – архітектурний мотив, що представляє собою спіралеподібний завиток із кружком у центрі. Є складовою частиною іонічної, коринфської і композитної капітелей. Волюта – основний мотив орнаментики бронзового століття. Пізніше цей архітектурний мотив став використовуватися у всіх стилях. Іноді форму волюти мають архітектурні деталі, що зв'язують частини будинку, консолі карнизів, обрамлення порталів, дверей, вікон. Рідше волюти використовуються в протилежну сторону (нагору). | |
ВХУТЕМАСВХУТЕМАС (Вищі художньо-технічні майстерні) – навчальний заклад, утворений в 1920 році в Москві шляхом об'єднання перших та других Державних вільних художніх майстерень (які були утворені раніше на основі Строгановського художньо-промислового училища та Московського училища живопису, ліплення та зодчества). | |
Г |
---|
Гарнітур меблівГарнітур меблів – це група виробів, зв'язаних між собою за архітектурно- художньою і конструктивною ознаками, призначених для обстановки певної функціональної зони приміщення. | |
Д |
---|
ДжутДжут – волокно, що добувається з рослини джут, а також груба тканина із цього волокна. | |
ДизайнДизайн – це творча діяльність, метою якої є визначення формальних якостей промислових виробів. Ці якості включають як зовнішні риси виробу, так і, головним чином, ті структурні та функціональні взаємозв'язки, що перетворюють виріб у єдине ціле як з погляду споживача, так і з погляду виробника. Дизайн прагне охопити всі аспекти навколишнього середовища людини, що обумовлене промисловим виробництвом. Дизайн – творчий метод, процес та результат художньо-технічного проектування промислових виробів, їх комплексів та систем, орієнтовані на досягнення найбільш повної відповідності створюваних об'єктів та середовища в цілому можливостям та потребам людини, як утилітарним, так і естетичним. | |
Е |
---|
ЕклектизмЕклектика, також еклектизм (грец. – вибраний, добірний, вибираю, відбираю, обираю) – змішування, поєднання різнорідних стилів, ідей, поглядів і т. п., засноване на їх штучному з’єднанні. Термін введений у вживання в II столітті родоначальником філософської школи еклектизму Потамоном. | |
ЕклектикаЕклектика, також еклектизм (грец. – вибраний, добірний, вибираю, відбираю, обираю) – змішування, поєднання різнорідних стилів, ідей, поглядів і т. п., засноване на їх штучному з’єднанні. Термін введений у вживання в II столітті родоначальником філософської школи еклектизму Потамоном. | |
ЕргономікаЕргономіка – у традиційному розумінні – наука про пристосування посадових обов'язків, робочих місць, обладнання та комп'ютерних програм для найбільш безпечної та ефективної праці робітника, виходячи з фізичних і психічних особливостей людського організму. Більш широке визначення ергономіки, прийняте в 2010 році Міжнародною Асоціацією Ергономіки (IEA), звучить так: «Наукова дисципліна, що вивчає взаємодію людини та інших елементів системи, а також сфера діяльності по застосуванню теорії, принципів, даних і методів цієї науки для забезпечення благополуччя людини та оптимізації загальної продуктивності системи». | |
ЕстетикаЕстетика – філософська дисципліна, основним предметом вивчення якої є естетичне та його дійсність, закони та норми, форми та типи (прекрасне, піднесене та ін.), його відношення до природи та мистецтва, його походження та роль у художній творчості та насолоді; філософське вчення про сутність і форми прекрасного в художній творчості, у природі та у житті, про мистецтво як особливий вид суспільної ідеології. | |
І |
---|
ІнтарсіяІнтарсія – вид декоративно-прикладного мистецтва, інкрустація, яка виконується деревом по дереву. Сьогодні, як і багато століть тому, інтарсія створюється виключно вручну і є атрибутом дорогих меблів. Для виготовлення інтарсії підбирають різну за кольором деревину, яку нарізають на найтонші стрічки шпону, попередньо видаливши всі дефекти. Отримані стрічки-смужки склеюють до листів необхідного розміру, з яких вирізають деталі для мозаїки. Деталі, що утворюють візерунок, щільно підганяються один до одного, склеюються і вкладаються предмети, які прикрашаються. Потім зовнішня сторона набору ретельно полірується. | |
Інтер’єрІнтер’єр – архітектурно і художньо оформлений внутрішній простір будинку, який забезпечує людині сприятливі умови життєдіяльності; внутрішній простір будинку або окремого приміщення, архітектурне рішення якого визначається його функціональним призначенням. В основі дизайну інтер'єру лежить синтез прагматичних і художніх ідей та рішень, спрямованих на поліпшення умов існування людини у цілісній естетично зробленій формі. Інтер'єр складається із трьох складових: будівельна оболонка – підлога, стіни, стеля; предметне наповнення (меблі, обладнання); функціональні процеси, що формують і простір, і чуттєво-психологічну атмосферу. | |
К |
---|
Канелюра, каннелюраКанелюра, каннелюра – вертикальний жолобок на стволі пілястри або колони (такі колони називають каннелюрованими, на відміну від гладких). Часто каннелюрами прикрашають меблеві ніжки. Цей прийом використовується, в основному, при виготовленні меблів у класичному стилі. | |
Композицією в інтер'єріКомпозицією в інтер'єрі називають художній зв'язок всіх елементів в конкретному просторі, які повинні розташовуватися в ньому в певному порядку й кількості, щоб підтримати загальну ідею гармонійного образу. | |
КомпозиціяКомпозицією в інтер'єрі називають художній зв'язок всіх елементів в конкретному просторі, які повинні розташовуватися в ньому в певному порядку й кількості, щоб підтримати загальну ідею гармонійного образу. | |
КубізмКубізм – революційна течія в образотворчому мистецтві початку XX століття, яка передувала абстрактному мистецтву. Його засновники, Жорж Брак і Пабло Пікассо, захоплювалися роботами Поля Сезанна і були натхненні його спробою створити об'ємну структуру на поверхні полотна. У 1907-1910 роках у Франції кубісти почали усе більше абстрагуватися від дійсності, їхні картини усе менше нагадували реальність. Кубізм оголосив, що мистецтво існує заради самого себе, а не для відтворення дійсності. Кубізм мав бути мистецтвом, котре, за словами Пабло Пікассо, відтворює світ не таким, яким його бачить митець, а таким, яким він його мислить. Шляхом розкладання всіх предметів і форм на прості геометричні фігури та їх перекомбінування відповідно до задуму митця кубісти сподівалися прийти до створення інтелектуального й аналітичного живопису, здатного розкривати структуру речей і їхню внутрішню сутність, виражати «константи буття», підніматися до рівня вимог сучасності, входити в неї і сприяти її перебудові. Кубізм залучив таких художників, як Хуан Ґріс, Ф. Легер і Р. Делане. | |
Л |
---|
ЛевкасЛевкас (грец. – білий, світлий, ясний) – назва ґрунту, який представляє собою крейду, розмішану на тваринному або рибному клею з додаванням льняної олії. Наноситься декількома шарами на спеціально підготовлену дерев’яну поверхню. Чеканний левкас – левкас, покритий сусальним золотом та оброблений орнаментом, виконаним чеканами. | |
М |
---|
МаркетріМаркетрі – мозаїчні зображення, виконані шляхом наклеювання на основу тонких фігурних пластинок фанери із різних порід деревини. У ряді випадків додаються пластинки із слонової кістки, перламутру, металу. Широко використовується при виготовленні меблів. | |
МеандрМеандр – відомий ще з часів неоліту та розповсюджений тип ортогонального орнаменту. Бордюр, який складається з прямих кутів у вигляді безперервної лінії. Отримав назву від звивистої ріки Меандр (нині Великий Мендерес) в Малій Азії (Ефес). У меандровій стрічці орнаменту древні бачили глибокий магічний смисл, вона відображала перебіг людського життя. Прямизна, прямий шлях символізували чесноту. Меандр може складатися тільки з прямих кутів, які придають лінії додаткову жорсткість та відповідають зростанню в чесноті. Як орнамент меандр часто застосовувався в етруській та древньогрецькій, а потім давньоримській, візантійській, романській архітектурі на меблях, вазах, дрібних предметах побуту. Меандром прикрашали поділ одягу, в архітектурі він використовувався в рельєфах і фризах. В Стародавній Греції меандр символізував вічність, яка досягається відтворенням: істоту, що старіє, зміняється молодою, стає тим самим безсмертною; стара сутність стискується, а нова розвертається. | |
МебліМеблі – пересувні або вбудовані вироби для обладнання житлових та громадських приміщень, садово-паркових та інших зон перебування людини. Асортимент меблів – склад і співвідношення окремих видів виробів або у випуску продукції, наприклад підприємства, або у сфері розподілу, або у сфері споживання. Асортимент повинен формуватися на основі вивчення розвитку споживчих вимог і попиту методом модернізації старих і створення нових виробів. Гарнітур меблів – це група виробів, зв'язаних між собою за архітектурно- художньою і конструктивною ознаками, призначених для обстановки певної функціональної зони приміщення. Набір меблів – це група виробів, зв'язаних між собою загальним архітектурно-художнім завданням обстановки приміщень, із широкою варіабельністю за складом та призначенням. З виробів одного набору можна утворювати різні варіанти комплектів меблів. Номенклатура меблів – склад виробів для меблювання приміщень певного призначення або перелік функціональних типів виробів, які утворюють будь-який комплект. Визначається плануванням приміщення, його призначенням, змістом трудових і побутових процесів, кількісним і професійним складом людей у приміщеннях.
| |
МетизиМетизи (від словосполучення російських слів «металлические изделия»). Під нього підходить широкий спектр різних товарів з металу. У поняття «металовироби» входять всі вироби, які виробляються із металу. Типи металовиробів і будівельного кріплення: болти, гвинти, гайки, шурупи, саморізи, шайби, цвяхи, шплінти, дюбелі, анкери, троси, сітка, сталева стрічка тощо. | |
Н |
---|
Набір меблівНабір меблів – це група виробів, зв'язаних між собою загальним архітектурно-художнім завданням обстановки приміщень, із широкою варіабельністю за складом та призначенням. З виробів одного набору можна утворювати різні варіанти комплектів меблів. | |
Номенклатура меблівНоменклатура меблів – склад виробів для меблювання приміщень певного призначення або перелік функціональних типів виробів, які утворюють будь-який комплект. Визначається плануванням приміщення, його призначенням, змістом трудових і побутових процесів, кількісним і професійним складом людей у приміщеннях. | |
П |
---|
ПальметаПальмета – рослинний орнамент у вигляді віялоподібного листа пальмового дерева, квітки аканта або жимолості. Був розповсюджений у єгипетській і елліністичній архітектурі – як антефікси, у завершеннях пам'ятних стел і надгробків, у капітелях іонічних і коринфських колон, у прикрасах карнизів. Уперше мотив пальмети зародився в Єгипті і являв собою стилізовану віялоподібну квітку лотоса; зафіксовані різні типи єгипетських пальмет – прості, з одиночною квіткою; одиночні з мотивом висхідного сонця; кисті із квіток; квітка або пальмова гілка, що опираються на сувій. З Єгипту мотив пальмети поширився на Крит, у Межиріччя та Персію, де знайдені одні із самих ранніх зразків пальмет, імовірно, засновані на найдавніших єгипетських мотивах. | |
ПатинуванняПатинування – це створення фізичним шляхом на поверхні, що декорується, плівки, яка могла б утворитися з плином деякого періоду часу. Залежно від стилю інтер’єру, вимог архітектора або замовника, можливі різні виконання: як з техніки, так і за матеріалами. | |
Пост-модернПост-модерн – соціологічна, історико-філософська концепція сприйняття світу в епоху постіндустріалізму, що спирається на недовіру до традиційних реалістичних концепцій, до істинності відображення реальності людськими органами чуття. | |
Р |
---|
РіоканРіокан (ryokan) – є одним з видів традиційних японських готелів, котрий виник в період Едо (1603-1868 рр.). Такі готелі служили мандрівникам шляхами Японії. Вони, як правило складаються з кімнат, вкритих татамі, традиційних японських бань та інших місць загального користування, де гості можуть носити традиційний одяг юката та спілкуватися з власниками ріокану. | |
РустикаРустика (від лат. rusticus – простий, грубий; буквально – сільський) в архітектурі, рельєфна кладка або облицювання будівлі камінням із грубо обтесані або опуклою лицьовою поверхнею (так звані рустами). Оживляючи площину стіни багатою грою світлотіні, рустика створює враження мощі, масивності будівлі. При обробці фасаду штукатуркою рустикою імітується розбивкою стіни на прямокутники або на смуги. | |
Т |
---|
ТектонікаТектоніка (в дизайні, архітектурі, образотворчому мистецтві) – художнє вираження закономірностей будови, співвідношення навантаження та опори, властиві конструктивній системі спорудження або витворів скульптури.
| |
У |
---|
Уток
Уток – система ниток, які в тканині розташовуються
поперек довжини шматка, проходячи від однієї кромки до
іншої
| |
Ф |
---|
ФацетФацет – шліфована або полірована смуга, що оздоблює поверхню твердого тіла, скошена до її краю і утворює з нею тупий кут. Такими смугами забезпечуються, наприклад, скло, дзеркала, вироби з каменю, дерев'яні фільонки, сталеві знаряддя та ін. | |
Функціональний комфортФункціональний комфорт – одне з фундаментальних понять у дизайні, яке означає сферу взаємодії об’єкта дизайну із навколишнім середовищем. | |
Ч |
---|
Чеканний левкасЧеканний левкас – левкас, покритий сусальним золотом та оброблений орнаментом, виконаним чеканами. | |
Колір тла
Шрифти
Розмір шрифта
Колір тексту