Глосарій курсу Філософія
Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Все
А |
---|
Абсолют
| |
Абстракція
| |
Абсурд
| |
Агностицизм
| |
Аксіологія | |
Аксіома(грец. ахіота — значуще, сприйняте положення) — твердження, яке при побудові теорії приймається за очевидну істину, на якій грунтуються інші твердження. | |
Алогізмнепослідовність у міркуваннях, зумовлена порушенням законів логіки. | |
Альтернатива(лат. alterno — чергую, змінюю) — вибір між двома суперечливими можливостями. | |
Альтруїзмморальний принцип, в основі якого бажання блага іншому. А. протилежний егоїзму. | |
Аморалізмнігілістичне ставлення до моральних норм. | |
Аналіз | |
Аналітична філософіянапрям у сучасній західній філософії, який зводить філософську діяльність до аналізу мови. | |
Аналогія | |
Антиномія(грец. antinomia — суперечність у запоні) — суперечність між двома твердженнями, в основі якої не логічні помилки, а обмеженість системи тверджень, з якої вони виводяться. Зустрічаються у філософії (Кант) і математиці. Поняття А. близьке до апорії. | |
Антитеза(грец. antitesis — протиставлення) — твердження, яке заперечує тезу (вихідне твердження). | |
Антропологізм
| |
Антропологія філософськафілософське вчення про людину (Шелер, Гелен, Тейяр де Шарден), яке виводить культуру зі специфіки природи людини. | |
Антропоцентризм
| |
Апологети
| |
Апорія
| |
Апостеріорі(лат. a posteriori — з наступного) — знання, набуте в процесі досвіду. | |
Апріорі(лат. a priori — з попереднього досвіду) — ідеї, форми пізнання, які, на думку деяких мислителів, наявні в свідомості до досвіду, не набуті з досвіду. У філософії Канта категорії проголошуються апріорними формами мислення. Апріоризм близький до концепції вроджених ідей. Протилежним до А. є поняття апостеріорі. | |
Архетип | |
Аскетизм(грец. asketes — добре навчений, подвижний) — моральне вчення, яке пропагує крайнє обмеження потреб людини, відмову від життєвих благ. Протилежне гедонізмові. | |
Атмандух, душа, активне свідоме начало в індійській ведичній традиції. | |
Атрибут(лат. attributum —додане) — невід’ємна властивість речі, субстанції. За Декартом, А. матерії є протяжність, душі — мислення. | |
Б |
---|
Безкінечнепротяжність, кінець якої безперервно віддаляється. Діалектично пов’язане з конечним, складається з конечного. | |
Безперервністьзв’язок, стирання граней між розрізненим, дискретним (роздільним), перервним. | |
Біблія
| |||
Брахман | |
Буддизм
| |||
Буття1) найзагальніша визначеність речей, з якої розпочинається процес пізнання (Гегель). Перш ніж визначати, яка річ, відбувається констатація її буття; 2) найзагальніша властивість всього сущого (і матеріальні речі та ідеї, і цінності мають буття й об’єднуються людиною в єдиний світ); 3) буття як об’єктивне існування на противагу фантому, ілюзії. | |
В |
---|
Великі соціальні групи | |
Верифікаціяу неопозитивізмі операція, за допомогою якої встановлюють осмисленість висловлювання. Полягає у зведенні висловлювань до чуттєвих фактів. Неопозитивісти прийшли до висновку, що релігійні та філософські твердження, на відміну від наукових, не підлягають верифікації. Поппер розвинув принцип В. до фальсифікації. | |
Відчуження
| |
Відчуття
| |
Віра
| |
Г |
---|
Гедонізм
| |
Генетичний метод | |
Герменевтика | |
Гілозоїзм
| |
Гіпотеза
| |
Гіпотетико-дедуктивний метод
| |
Гносеологія | |
Громадянське суспільство
| |
Гуманізм
| |
Д |
---|
Дао | |
Даосизм | |
Дедукція | |
Деїзм
| |
Декадентство
| |
Державний суверенітетверховенство, незалежність, повнота, загальність і винятковість влади держави, що грунтується на принципі права. | |
Детермінізм(лат. determinans — той, що визначає, обмежує) — пояснення явищ на основі причинної зумовленості. Принцип Д. є провідним у науці та матеріалістичній філософії. | |
Дефініція | |
Дилема(грец. dilemma — подвійний засновок) — судження за принципом або… або. | |
Дискретність
| |
Діалектика(грец. dialectike — мистецтво вести бесіду) — один з методів філософії, згідно з яким будь-яке явище перебуває в зміні, розвитку, в основі якого взаємодія (боротьба) протилежностей (Геракліт, Гегель, Маркс). Основні ідеї Д. за Гегелем: перехід кількісних змін в якісні, взаємопроникнення протилежностей і заперечення заперечення. | |
Діалектичний матеріалізмтермін, яким позначалась філософія К. Маркса в радянському марксизмі. Діалектика Гегеля була ідеалістичною, а матеріалізм Фейєрбаха був недіалектичним (метафізичним). Маркс поєднав матеріалізм і діалектику. | |
Досвідсукупність переживань людини. Виділяють зовнішній досвід, зумовлений відносинами з іншими людьми чи речами світу, і внутрішній, в основі якого — саморефлексія, роздуми. | |
Дуалізм | |
Дух | |
Е |
---|
Евдемонізм
| |
Евристика(грец. heuristike — находжу) — наукова дисципліна, яка досліджує процес творчості й намагається віднайти його закономірності. | |
Егоїзм(франц. egoisme — себелюбство) — спосіб мислення і поведінки, в якому вихідними є власні інтереси. | |
Екзистенціалізм
| ||
Еклектика | |
Елеати | |
Елемент
| |
Еманація | |
Емпіризм | |
Енциклопедисти
| |
Етикарозділ філософії, що вивчає мораль, правила поведінки та підстави людської моральності | |
З |
---|
Закон
| |
Заперечення | |
Заперечення заперечення
| |
Змісткатегорія філософії; те, що підлягає «формуванню» — елементи (складові) певної системи (форми). В процесі пізнання відбувається формалізація змісту (переведення його в графіки, формули). | |
Знак
| |
Значення | |
І |
---|
Ідеал | |
Ідеалізація | |
Ідеалізм
| |
Ідеальне
| |
Ідеологія
| |
Іманентний
| |
Індетермінізм
| |
Індивідуалізм | |
Індукція
| |
Інструменталізм
| |
Інтеграція
| |
Інтенція
| |
Інтерсуб’єктивний
| |
Інтроспекція | |
Інтуїтивізмтечія у філософії, яка абсолютизує роль інтуїції в пізнанні (Шопенгауер, Бергсон). | |
Інтуїція | |
Ірраціоналізм | |
Істина
| |
Історизм
| |
Історичний матеріалізм
| |
Історія філософії
| |
К |
---|
Карма | |
Картезіанство
| |
Категоричний імператив
| |
Категорії | |
Каузальність(лат. causa — причина) — те ж, що і причинність. | |
Кількість | |
Конвенціоналізм
| |
Конечнефілософська категорія, яка характеризує обмеженість речей і процесів; протяжність, яка почалась і закінчилась. Конечне діалектично пов’язане з безкінечним: містить безкінечність (його можна ділити до безкінечності) і, навпаки, безкінечне складається з конечного. | |
Конфуціанство
| |
Космополітизм(грец. kosmopolites — громадянин світу) — вчення, в основу якого покладено заклик відмовитися від національного суверенітету, національних традицій і культури задля абстрактного поняття вселюдської культури і традицій. | |
Креаціонізм(лат. creatio — творення) — вчення, що пояснює походження і різноманітність світу божественним творчим актом. | |
Культу́ра | |
Л |
---|
Лібералізм(лат. liberal’s — вільний) — вільнодумство, переконання, що виступають проти традицій, звичаїв і догм. У політиці Л. протистоїть консерватизму, в економіці виступає за вільну конкуренцію проти втручання держави; Підкреслює цінність особистості. | |
Лінгвістична філософіянапрям у сучасній філософії, який вважає головним завданням аналіз буденної мови (Райл, Остін, пізній Вітгенштейн). | |
Логіка | |
Логосу давньогрецькій філософії— світовий розум, закон (Геракліт); у неоплатоніків і гностиків — думка і слово Бога. | |
М |
---|
Малі соціальні групи
| |
Марксизм
| |
Матеріалізмнапрям в історичному розвитку філософії, який вважає матерію першоосновою всього сущого, намагається пояснити всі явища і процеси через матеріальні причини. Протистоїть ідеалізму і релігії. М. був притаманний давньогрецьким філософам (Демокріт), Просвітництву XVII— XVIII ст. (Дідро, Ламетрі), Марксу. | |
Матерія | |
Метафізика
| |
Метод
| |
Механіцизм | |
Мислення
| |
Міра | |
Містицизм
| |
Міф
| |
Мова | |
Н |
---|
Натуралізм(лат. naturalis — природний) — філософський напрям, який вважає природу універсальним принципом усього сущого. | |
Нація(лат. natio — народ) — духовно-соціальний різновид стійкої людської спільності, що склалась історично на певній території і характеризується глибоким внутрішнім відчуттям, самоусвідомленням власної належності до певної етнічної групи та спільністю мови, культури, побуту й звичаїв, історичних переживань, психічного складу, антропологічних особливостей, економічних інтересів у творенні матеріальних цінностей, території («життєвого простору»). | |
Неоплатонізм
| |
Номіналізм
| |
О |
---|
Об’єкт
| |
Об’єктивний ідеалізм
| |
Об’єктивністьвідтворення об’єкта за його власною мірою (вимірювання твердості, теплоти об’єкта, тощо за певними еталонами). Характеризує відношення суб’єкта до об’єкта. | |
Онтологія(грец. ontos — єство і logos — слово, вчення) — вчення про першооснови буття. | |
Операціоналізм | |
Опис
| |
Оцінка
| |
Очевидністьвихідний принцип деяких філософських систем (Декарт, Гуссерль), який полягає в прийнятті певних істин за безумовні та безсумнівні, побудові на них усієї системи філософії. За Гегелем, будь-яке знання є безпосереднім (очевидним) і опосередкованим. | |
П |
---|
Панлогізм
| |
Пантеїзм(грец. pan — усе і theis — бог) — філософське і релігійне вчення про присутність Бога у єстві самої природи, ототожнення Бога з природою, розчинення Бога в природі, або, навпаки, природи у Богові. | |
Парадокс(грец. paradocos — несподіваний, дивний) — в широкому розумінні — неочевидне висловлювання, істинність якого встановлюється досить важко; в такому смислі парадоксальними вважають будь-які неочікувані висловлювання, особливо коли неочікуваність їх смислу виражена в дотепній формі. В логіці парадоксом називають висловлювання, які в точному сенсі слова суперечать логічним законам. | |
Патристика(лат. pater — батько) — сукупність філософських доктрин християнських мислителів (отців церкви) II—VII ст. | |
Первиннізгідно з вченням матеріалістів XVII—XVIII ст. (Гоббса, Локка) — якості, притаманні самим речам і можуть бути описані механікою (протяжність, величина, фігура). | |
Перервність (дискретність)категорія діалектики, що характеризує квантовість, дробність, порційність просторово-часових параметрів речей, фізичних сил. | |
Перипатетикиучні та послідовники Арістотеля. Назва походить від звички мислителя викладати своє вчення під час прогулянки в саду. | |
Персоналізмрелігійно-філософська течія, яка вищою реальністю і цінністю вважає персону — людину, Бога (американське відгалуження Боун, Хокінг, французьке — Муньє, Лакруа). Світ — сукупність духовних персон (на зразок монад Лейбніца). | |
Підсвідоме
| |
Пізнання | |
Піфагореїзм | |
Плюралізм
| |
Позитивізм | |
Поняття | |
Постулат(лат. postulatum — вимога) — вихідне твердження, яке при побудові теорії приймається без доведення. Те ж, що й аксіома. | |
Правова держава
| |
Правова рівністьрівність вільних і незалежних суб’єктів права за загальним для всіх масштабом, єдиною нормою та рівною мірою. | |
Правовий законадекватне вираження права в його офіційному визнанні, загальнообов’язковості, визначеності й конкретності. | |
Правосвідомість
| |
Прагматизм
| |
Праксеологіянаукова дисципліна, що вивчає умови і методи ефективної практичної діяльності. | |
Практика | |
Причинність (каузальність)взаємовідношення речей і процесів матеріального світу, за якого одні (причини) породжують інші (наслідок). Причинність — основний принцип наукового пояснення світу, протистоїть диву (в релігії) — явищу, яке не має природних причин. В історії філософії Юм і Кант, а також неопозитивісти заперечують об’єктивність П., зводять її до суб’єктивної форми упорядкування досвіду. | |
Проблема | |
Провіденціалізм(лат. providentia — провидіння) —тлумачення історії як вияву волі зовнішніх сил, Божого провидіння, остаточної перемоги добра над злом. | |
Прогресзміни явищ у природі чи суспільстві від нижчого до вищого, від простого до складного. | |
Просвітництво
| |
Простіродна з основних ознак матеріальності речей, форми існування матерії, що фіксує їх протяжність і порядок розташування. Субстанційна концепція простору і часу (Ньютон) визнає можливість існування їх без матерії, реляційна (Лейбніц, Ейнштейн) вважає, що простір і час є характеристиками матерії, які без неї не існують. Простір взаємопов’язаний з часом, визначається через час і навпаки. Якісно відмінним структурним рівням матерії притаманні якісно відмінні просторово-часові характеристики. | |
Протилежність
| |
Психоаналіз
| |
Р |
---|
Раціоналізм | |
Реалізм
| |
Редукція(лат. reductio—відсування назад, повернення до колишнього стану) — дії, процеси, які призводять до спрощення структури будь-якого об’єкта. | |
Релігійна свідомість | |
Релігійний культ(лат. cultus — поклоніння) — один із основних елементів релігійного комплексу, система дій і засобів впливу на надприродне. | |
Релігійні організаціїоб’єднання послідовників певного віросповідання, цілісність і єдність якого забезпечується змістом віровчення та культу, системою організаційних принципів, правил і ролей. | |
Релятивізм(лат. relativus — відносний) — підхід, який абсолютизує мінливість, суб’єктивність істини. Притаманний суб’єктивістським напрямам філософії (софісти, сенсуалісти-суб’єктивісти). | |
Рефлексія(лат. reflexio — вигин, відображення) — акт пізнання, предметом якого є пізнавальна діяльність свідомості, «Я». Пізнання можна досліджувати через результати — зміну наукових ідей, теорій — об’єктивний метод, або через аналіз суб’єктивної діяльності пізнання — рефлексія. В цьому розумінні використовується Декартом, Локком, Гуссерлем. | |
Розсудок
| |
Розум
| |
Романтизм
| |
С |
---|
Самосвідомість
| |
Свідомістьвідображення дійсності у формах, пов’язаних (прямо чи опосередковано) з практичною діяльністю. Можлива лише як суспільне явище, існує на основі мови. Феноменологія розглядає С. як потік актів (сприймання, пригадування, міркування та ін.), спрямовані на певні предмети (інтенціональність) і певним чином організовані часовим потоком свідомості. | |
Свідомість людининова якість психічної діяльності, за якої дійсність відображається у формах культури, тобто в штучних, неприродних формах, витворених людством у процесі історичного розвитку, практичних настанов, які регулюють ставлення людини до світу. | |
Світогляд
| |
Свободаодна з характерних рис людини, яка полягає в тому, що вона (подібно до Бога) може діяти (чи не діяти) з власної волі, не детермінуючись обставинами. С. є підставою моральності людини. В політичній сфері розширення свобод передбачає посилення відповідальності. | |
Семантика | |
Семіотика
| |
Сенсуалізм | |
Середні (локальні) соціальні груписпільності людей, які формуються за стратифікаційною, функціональною, регіональною та іншими ознаками. | |
Силогізм(грец. sillogismos) — дедуктивний умовивід, в якому з двох суджень (засновків) робиться висновок. | |
Силогістика | |
Синтез | |
Сім’я як мікросоціальна групасоціально-біологічна спільнота, що існує на основі шлюбних зв’язків, кровної спорідненості або всиновлення, яка регулює стосунки між чоловіком і дружиною, батьками і дітьми й відповідає за виконання притаманних їй різноманітних функцій. | |
Скептицизм(грец. skeptikos — той, що розглядає, досліджує) — філософські погляди, які сповідують сумнів у можливості досягнення істини, здійснення ідеалів та ін.; давньогрецька філософська школа IV—III ст. до н. е., яка сповідувала ці ідеї (Піррон, Секст Емпірик). | |
Соліпсизм(лат. solus — один, єдиний і ipse — сам) — форма суб’єктивного ідеалізму, в якій справжньою реальністю визнається лише суб’єкт, щм мислить, а все решта оголошується таким, що існує лише у свідомості індивіда | |
Софізм | |
Софісти
| |
Соціальна група
| |
Соціальна роль
| |
Соціальна спільнота
| ||
Спіритуалізм | |
Сприйняттяцілісний образ предмета, безпосередньо даний у живому спогляданні в сукупності всіх його сторін, синтез певних окремих відчуттів. | |
Стоїцизм(грец. stoa —портик в Афінах, де збиралися стоїки) — напрям давньогрецької філософії епохи еллінізму, який, зосереджуючись на етичних проблемах, проповідував незворушність, відстороненість від бід і радощів життя. | |
Структура
| |
Структуралізм
| |
Суб’єктивізм(лат. subjectivus — підметовий) — філософський напрям, який пояснює все суще через наявність свідомості суб’єкта. | |
Суб’єктивний ідеалізм
| |
Суб’єктивністьнав’язування свого мірила об’єкта, не узгоджене з його властивостями. | |
Субстанція | |
Судження | |
Суперечність | |
Сутністьвнутрішні, усталені, суттєві риси, які осягаються розумом. Одні філософи стверджують, що людина здатна пізнати лише явище (Берклі, Юм, Кант, позитивісти), діалектики ведуть мову про взаємозв’язок і взаємопроникнення явищ і сутності. | |
Схоластика | |
Сцієнтизм | |
Т |
---|
Телеологія
| |
Теологія
| |
Теорія
| |
Теоцентризм
| |
Томізм
| |
Трансцендентальне(лат. transcendens — той, що виходить за межі) — поняття, яким в деяких філософських системах позначаються правила (принципи) функціонування свідомості. В свідомості можна вичленити індивідуальні чуттєві (психічні) акти та однакові для всіх людей правила, схеми функціонування свідомості, які кантіанство та феноменологія називають трансцендентальними. Вони, отже, є потойбічними щодо чуттєвого «матеріалу» свідомості. Кант, зокрема, вважав трансцендентальними категоріальні схеми, за допомогою яких синтезувався чуттєвий досвід. | |
Трансцендентальний ідеалізм | |
У |
---|
Умовивід | |
Універсали
| |
Універсум— філософський термін, що позначає всю буттєву реальність (як досяжну, так і недосяжну для людини) у часі й просторі. | |
Утилітаризм(грец. utilitas — користь, вигода) — етичне вчення, згідно з яким основу моральних вчинків людини складає вигода. Засновником У. є французький просвітитель П. Гольбах та англійський філософ Є. Бентам. | |
Уявлення
| |
Ф |
---|
Фальсифікаціонізмпринцип демаркації науки від «метафізики» (як альтернатива принципу верифікаціонізму), згідно з яким універсальне твердження є істинним, якщо жодне одиничне твердження, яке логічно випливає з нього, не є хибним. Запропонований К. Поппером. | |
Феномен
| |
Феноменологія(грец. phainomenon — те, що з’являється) — філософське вчення про феномен, який постає не чим іншим, як з’явою певної реальності, її самовияв і саморозкриття. Ф. не розкриває реальності, а засвідчує її такою, якою вона є. | |
Фетишизм(франц. fetiche — амулет) — викривлене відображення в суспільній свідомості певних явищ, за якого речі наділяються не притаманними їм властивостями (фетишизація грошей, золота, символів влади іт. ін.). І Філософія (грец. philosophia — любов до мудрості) — теоретичний світогляд, вчення, яке прагне осягнути всезагальне у світі, в людині і суспільстві. Філософія вибудовується із сумнівів і обґрунтовувань, доведень, живе у і вільних дискусіях, а тому по-справжньому можлива лише в демократичному ‘ суспільстві. Філософськими дисциплінами є метафізика, онтологія, гносеологія, філософська антропологія, логіка, етика, естетика та ін. Ф. вивчає всі феномени культури під кутом зору всезагальності, тобто їх суті, місця та функції в культурі. | |
Філософія життя
| |
Філософія історії
| |
Філософія культурифілософське знання про сутнісні засади культури як процесу й цілісності її архетики, закономірності та перспективи розвитку. | |
Філософія права | |
Філософія релігіїсукупність актуальних і потенційних філософських установок щодо релігії і Бога, філософське осмислення їхньої природи, сутності та сенсу. | |
Філософська антропологія
| |
Формазовнішній вияв предмета, певного змісту, внутрішня структура, певний порядок предмета або перебігу процесу. | |
Формалізація(лат. formalis — складений за формою) — відображення змістового знання у формалізованій мові, яка створюється для точногм вираження думок з метою запобігання можливості неоднозначного розуміння. | |
Ц |
---|
Цивілізація(лат. civilis — громадянський) — в широкому розумінні — те ж, що й культура; у вужчому — певний рівень розвитку культури, який передбачає наявність державності, письма, техніки тощо. Представники «філософії життя» (Шпенглер) Ц. тлумачили як раціональні здобутки культури (бюрократію, науку, техніку), що легко передаються від народу до народу і є свідченням занепаду культури. | |
Цілеінтегроване поєднання нових якостей, які не властиві окремим частинам, але виникають в результаті їхньої взаємодії у певній системі зв’язків. | |
Цінність
| |
Я |
---|
Якість
| |