Огляд глосарія за абеткою

Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Все

Сторінка:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  ...  25  (Далі)
  Все

А

Абсолют

(лат. absolutus — довершений, безумовний, необмежений) — те, що нічим не зумовлене, ні від чого не залежне. У філософії під абсолютом розуміють Бога, субстанцію, ідею (Гегель). Абсолютне протилежне відносно­му (зумовленому, залежному).



Абстракція

(лат. abstractio — віддалення) — мислене відокремлення окремих властивостей предметів і перетворення їх на самостійні об’єкти (на­приклад, електропровідність, твердість, вартість тощо). Більшість наукових понять утворені в такий спосіб.



Абсурд

(лат. absurdus — немилозвучний, безглуздий) — нісенітниця, по­збавлена сенсу дія. У філософії Камю — одне з головних понять, яке характеризує життя людини.



Агностицизм

(грец. agnostos — непізнаний) — напрям у філософії, прихильники якого заперечують пізнаванність суті речей, об’єктивної істини (Юм, Кант, позитивісти). Агностики протиставляють світ як він нам даний (пізна­ваний) і світ сам по собі (принципово недрсяжний). Знання, з їх точки зору, не дає відображення сутності дійсності, а в кращому разі обслуговують утилітарні потреби людей. Корені агностицизму в принциповій незавершеності процесу пізнання.



Аксіологія

(грец. ax/os— цінний)— вчення про цінності, філософська дисципліна, яка вивчає ціннісне ставлення людини до світу — етичне, естетичне, релігійне та ін.



Аксіома

(грец. ахіота — значуще, сприйняте положення) — твердження, яке при побудові теорії приймається за очевидну істину, на якій грунтуються інші твердження.



Алогізм

 непослідовність у міркуваннях, зумовлена порушенням законів логіки.



Альтернатива

(лат. alterno — чергую, змінюю) — вибір між двома супе­речливими можливостями.



Альтруїзм

моральний принцип, в основі якого бажання блага іншо­му. А. протилежний егоїзму.



Аморалізм

нігілістичне ставлення до моральних норм.



Аналіз

метод пізнання, який полягає в розчленуванні цілого на частини.



Аналітична філософія

напрям у сучасній західній філософії, який зво­дить філософську діяльність до аналізу мови.



Аналогія

умовивід, в якому на основі схожості предметів за одними ознаками робиться висновок про їх можливу схожість за іншими ознаками. А. складає основу моделювання.



Антиномія

(грец. antinomia — суперечність у запоні) — суперечність між двома твердженнями, в основі якої не логічні помилки, а обмеженість сис­теми тверджень, з якої вони виводяться. Зустрічаються у філософії (Кант) і математиці. Поняття А. близьке до апорії.



Антитеза

(грец. antitesis — протиставлення) — твердження, яке запе­речує тезу (вихідне твердження).



Антропологізм

(грец. anthropos — людина і centrum — центр) — філософ­ська концепція, яка всі світоглядні проблеми (що таке світ, суспільство, Бог та ін.) розглядає крізь призму людини. Людина є мірою всіх речей (Протагор).



Антропологія філософська

філософське вчення про людину (Шелер, Гелен, Тейяр де Шарден), яке виводить культуру зі специфіки природи людини.



Антропоцентризм

(грец. anthropos — людина і centrum — центр) — філософський принцип, згідно з яким людина вважається центром Всесвіту, найвищою метою всього, що відбувається у світі.



Апологети

(грец. apologetikos — захисний)— ранньохристиянські письменники (Юстін, Тертулліан, Оріген) III ст., які захищали від критики хри­стиянське вчення; захисники певних течій, учень.



Апорія

(грец. арогіа — непрохідність, безвихідь) — проблема, що важ­ко піддається вирішенню, пов’язана із суперечністю між даними спосте­реження і досвідом та їх аналізом у мисленні; суперечність у міркуванні, корені якої перебувають за межами логіки. Відкрив А. Зенон з Елеї (апо­рії руху — Ахілл і черепаха, простору і часу). Поняття А. близьке за зміс­том до антиномії.



Апостеріорі

 (лат. a posteriori — з наступного) — знання, набуте в про­цесі досвіду.



Апріорі

(лат. a priori — з попереднього досвіду) — ідеї, форми пізнання, які, на думку деяких мислителів, наявні в свідомості до досвіду, не набуті з досвіду. У філософії Канта категорії проголошуються апріорними формами мислення. Апріоризм близький до концепції вроджених ідей. Протилежним до А. є поняття апостеріорі.



Архетип

первинні, вроджені психічні структури, первинні схеми об­разів фантазії, що містяться в так званому колективному несвідомому й апріорно формують активність уяви; складають основу загальнолюдської сим­воліки, виявляються у міфах і віруваннях, снах, творах літератури тощо.



Аскетизм

 (грец. asketes — добре навчений, подвижний) — моральне вчення, яке пропагує крайнє обмеження потреб людини, відмову від життє­вих благ. Протилежне гедонізмові.



Атман

дух, душа, активне свідоме начало в індійській ведичній традиції.



Атрибут

(лат. attributum —додане) — невід’ємна властивість речі, суб­станції. За Декартом, А. матерії є протяжність, душі — мислення.



Б

Безкінечне

протяжність, кінець якої безперервно віддаляється. Діа­лектично пов’язане з конечним, складається з конечного.



Безперервність

зв’язок, стирання граней між розрізненим, дис­кретним (роздільним), перервним.



Біблія

 священна книга християнства та іудаїзму, створена протя­гом І тис. до н. е. та ІІІІ ст. н. е. шляхом відбору, редагування та канонізації текстів, які іудейські, а пізніше християнські традиції вважали богонатхненними. Складається із двох частин — Старого Завіту, визнаного іудеями та християнами, та Нового Завіту, котрий визнається священним лише хри­стиянами. Мовами Біблії є давньоєврейська та арамейська у Старому За­віті та грецька (койне)у Новому. Містить сакралізовану історію світу та люд­ства, наголошує на їх залежності від волі Бога — творця і промислителя. Основою людського життя, за Біблією, є правдиве боговшанування та богопоклоніння. За своєю суттю Біблія — одна-єдина книга, хоча й складена вона з багатьох книг, а тому характеризується величезною жанровою та тематичною різноманітністю: виклади міфологічних систем, історичні опо­віді, релігійна публіцистика, філософсько-моралістичні твори, лірична по­езія, зразки релігійної містики.

Історія Біблії в Україні розпочинається з часів появи на її землях пер­ших християнських місіонерів, які, поширюючи християнство, принесли із собою і книги Святого Письма, які з часом перекладались церковносло­в’янською мовою. Найдавнішою в Україні книгою Святого Письма є Остромирове Євангеліє (1056—1057). Найціннішим із перекладів на народну тогочасну мову є Пересопницьке Євангеліє (1556—1561), що вийшло з монастиря в Пересопниці (Волинська область). Дуже популярною в Україні книгою Старого Завіту був Псалтир, який вживався не тільки як богослуж­бова, а й як навчальна книга для домашнього читання. Популярними були й книги Нового Завіту (Четвероєвангеліє і Апостол). У 1581 р. побачила світ повна збірка книг Біблії церковнослов’янською мовою — Острозька Біблія, надрукована І. Федоровим у м. Острозі. Перший переклад Біблії жи­вою народною літературною мовою здійснили П. Куліш, І. Пулюй та І. Нечуй-Левицький(ХІХст.). Протягом XX ст. повний текст Бібліїу перекладі укра­їнською мовою здійснили І. Огієнко (1912), І. Хоменко (1963).





Брахман

світова душа, духовне абсолютне начало в індійській ве­дичній філософії.



Буддизм

одна з трьох світових релігій (поряд з християнством та іс­ламом). Виходячи з положення, що життя є страждання, в основі якого ле­жать бажання, буддизм пропонує свій шлях подолання страждань. Учить прм перевтілення душі (сансара); про закон відплати за вчинені проступки (карма). Метою життя буддиста є досягнення нірвани — злиття з божественною першоосновою Всесвіту.




Буття

1) найзагальніша визначеність речей, з якої розпочинається процес пізнання (Гегель). Перш ніж визначати, яка річ, відбувається конста­тація її буття; 2) найзагальніша властивість всього сущого (і матеріальні речі та ідеї, і цінності мають буття й об’єднуються людиною в єдиний світ); 3) буття як об’єктивне існування на противагу фантому, ілюзії.



В

Великі соціальні групи

(мікросоціальні спільноти) — довготривалі, ста­лі спільноти людей, що існують у масштабах усього суспільства - класи, етнічні спільноти, страти.





Верифікація

у неопозитивізмі операція, за допомогою якої встанов­люють осмисленість висловлювання. Полягає у зведенні висловлювань до чуттєвих фактів. Неопозитивісти прийшли до висновку, що релігійні та філо­софські твердження, на відміну від наукових, не підлягають верифікації. Поппер розвинув принцип В. до фальсифікації.





Відчуження

стан напруги, ворожості щодо суб’єктивного і об’єктив­ного, духовного і матеріального, розумного і стихійного, особистого і сус­пільного. У загальному значенні — це відношення між творцем і творінням, яке збунтувалось і живе власним життям, нав’язуючи свою логіку творцю; термін широко вживався в німецькій класичній філософії (Фіхте, Гегель, Фейєрбах) і марксизмі.



Відчуття

відображення у свідомості людини певних сторін, якостей предметів, які безпосередньо діють на органи чуття.



Віра

не обгрунтоване розумом прийняття існування чогось (Бога, до­лі, моральних чеснот іншого, Атлантиди, наукових об’єктів) за істину та дії, що відповідають цим прийняттям.



Волюнтаризм

(лат. voluntahus — залежність від волі) — течія в метафі­зиці (і психології), яка в основу світових процесів (і психологічного життя лю­дини) ставить волю як ірраціональне, тобто несвідоме начало. Найвідоміші представники — Шопенгауер, Ніцше, які проголосили основою всіх явищ світу і людського життя волю.



Г

Гедонізм

(грец. hedono — насолода) — етичне вчення, яке проголошує метою життя людини насолоду (Епікур, просвітники та ін.).



Генетичний метод

(грец. genetikos — походження) — метод досліджен­ня явищ на основі аналізу їх розвитку.



Герменевтика

(грец. hermenevein — пояснювати, тлумачити) — філософ­ський метод тлумачення та розуміння феноменів культури, зокрема текстів, їх залежності від контексту культури, в якому він існував, і від культури су­б’єкта, який здійснює інтерпретацію.



Гілозоїзм

 (грец. лу/е — тут, zoe — життя) — погляд, згідно з яким мате­рія наділена чуттєвістю, яка різною мірою властива неживим, живим тілам і людині (Бруно, Спіноза).



Гіпотеза

(грец. hypothesis — основа, припущення) — форма знання, основою якого є передбачення, сформульоване за допомогою певних фак­тів, але це знання є невизначеним і потребує доведення.



Гіпотетико-дедуктивний метод

спосіб теоретичного дослідження, який передбачає створення системи дедуктивно пов’язаних між собою гіпо­тез, з яких виводять твердження про емпіричні факти.



Гносеологія

(грец. gnosis — пізнання і logos — слово, вчення)—теорія пізнання, одна з головних філософських дисциплін, яка досліджує закономірності процесу пізнання.



Громадянське суспільство

суспільство, в якому існує і постійно роз­ширюється сфера вільного волевиявлення, яке сприяє розкриттю внутріш­нього потенціалу людей і досягається через систему інституцій і відносин, покликаних забезпечити умови для самореалізації окремих індивідів та їх­ніх об’єднань.



Гуманізм

(лат. humanus—людяний) — 1) ідейний напрям у культурі Від­родження, який обстоював право на існування незалежної від релігії світсь­кої культури; 2) риса світогляду, яка в розумінні людини виходить з «вічних цінностей» і «природних прав». Г. долає національні, расові, релігійні та соці­альні обмеженості у ставленні до людини.



Д

Дао

одне з основних понять китайської філософії, означає першо­причину, що породжує речі, шлях, долю, пустоту.




Даосизм

філософське вчення, згідно з яким природа і життя людей підпорядковані не волі неба, а загальному божественному законові дао.



Дедукція

(лат. cfeduct/o — виводжу) — метод пізнання, в основі якого рух думки від загального до одиничного.



Деїзм

(лат. deus — Бог) — філософське вчення, згідно з яким Бог ство­рив світ, дав першопоштовх і надалі не втручається у справи.



Декадентство

(франц. decadence, пізн. лат. decadentia — занепад) — загальна назва настроїв безнадії; несприйняття життя, індивідуалізму.



Державний суверенітет

верховенство, незалежність, повнота, за­гальність і винятковість влади держави, що грунтується на принципі права.



Детермінізм

(лат. determinans — той, що визначає, обмежує) — пояс­нення явищ на основі причинної зумовленості. Принцип Д. є провідним у науці та матеріалістичній філософії.



Дефініція

(лат. definitio — визначаю) — визначення поняття через під­ведення під ширше (родове) поняття і вказівку видових особливостей. На­приклад, «береза — дерево з білою корою».



Дилема

(грец. dilemma — подвійний засновок) — судження за принци­пом або… або.



Дискретність

(лат. discretus — перервність) — розподільність, перервність.



Діалектика

(грец. dialectike — мистецтво вести бесіду) — один з мето­дів філософії, згідно з яким будь-яке явище перебуває в зміні, розвитку, в основі якого взаємодія (боротьба) протилежностей (Геракліт, Гегель, Маркс). Основні ідеї Д. за Гегелем: перехід кількісних змін в якісні, взаємопроник­нення протилежностей і заперечення заперечення.



Діалектичний матеріалізм

термін, яким позначалась філософія К. Маркса в радянському марксизмі. Діалектика Гегеля була ідеалістичною, а матеріалізм Фейєрбаха був недіалектичним (метафізичним). Маркс поєд­нав матеріалізм і діалектику.



Досвід

сукупність переживань людини. Виділяють зовнішній досвід, зумовлений відносинами з іншими людьми чи речами світу, і внутрішній, в основі якого — саморефлексія, роздуми.



Дуалізм

(лат. dualis —двоякий) — світогляд, який вихідними вважає два рівноправні та протилежні начала (матерію і дух, світле і темне).



Дух

ідеальне начало (принцип) на противагу природі як матеріально­му началу. В людині розрізняють тіло (матеріальне), душу (сукупність психіч­них процесів) і дух — настанова на всезагальне — моральні, релігійні та пра­вові цінності, естетичні ідеали, світоглядні істини.



Е

Евдемонізм

 античний принцип життєрозуміння, пізніше в етиці — принцип тлумачення й обгрунтування моралі, за яким щастя (блаженство) є найвищою метою життя.



Евристика

(грец. heuristike — находжу) — наукова дисципліна, яка до­сліджує процес творчості й намагається віднайти його закономірності.



Егоїзм

(франц. egoisme — себелюбство) — спосіб мислення і поведін­ки, в якому вихідними є власні інтереси.



Екзистенціалізм


(лат. existentia — існування) — суб’єктивістське вчення, в якому вихідні значення сущого (що таке річ, просторовість, часовість, інша людина та ін.) виводяться з існування (екзистенції) людини.



Еклектика

(грец. eklektikos — той, що вибирає) — поєднання в одному вченні несумісних, часто суперечливих елементів. Е. свідчить про кризу в духовному розвитку, відсутність довершеної системи, яка б подолала ці суперечності.



Елеати

представники давньогрецької філософської школи VI— V ст. до н. е., яка протиставляла мислення чуттєвому сприйняттю, висунула вчення про ілюзорність всіх помітних змін і відмінностей між речами, про незмінну сутність справжнього буття. Виникла в м. Елеї.



Елемент

 прийнятий уданій системі найпростіший компонент (атом, слово, норма і т. ін.). Взаємозв’язок елементів називається структурою. В сучасній науці на зміну дослідженню одноканальних причинних зв’язків при­ходить багатоканальний (системний або системноструктурний) метод, який допомагає найповніше відтворити всі зв’язки елементів.



Еманація

(грец. emanatio — витікання) — у вченні неоплатоніків «ви­промінювання» вищими формами буття нижчих.



Емпіризм

(грец. empeiria —досвід) — філософський напрям, який ос­новою пізнання вважає чуттєвий досвід (емпірію).



Енциклопедисти

французькі мислителі-просвітники (Дідро, Даламбер, Монтеск’є, Вольтер, Руссота ін.), які брали участь у виданні «Енциклопе­дії» — першого твору, що систематизував наукове знання того часу.



Етика

розділ філософії, що вивчає мораль, правила поведінки та підстави людської моральності


З

Закон

об’єктивний, істотний, необхідний, сталий зв’язок або відно­шення між явищами.



Заперечення

протиставлення твердженню (тезі) протилежного за змістом твердження (антитези). Наприклад, теза «Ця подія — випадкова»; антитеза «Ця подія — не випадкова».



Заперечення заперечення

один із основних принципів діалектики Гегеля, який полягає в тому, що друге заперечення (синтез) знімає проти­лежності тези і антитези. (Ця подія і випадкова, і не випадкова.)



Зміст

категорія філософії; те, що підлягає «формуванню» — елемен­ти (складові) певної системи (форми). В процесі пізнання відбувається фор­малізація змісту (переведення його в графіки, формули).



Знак

предмет, який для людини заміщує інший предмет. Завдяки зна­кам отримується, зберігається і передається інформація.



Значення

зміст, пов’язаний з певними знаками, зокрема з мовни­ми виразами.



І

Ідеал

(франц. idea — поняттяуявлення) — взірець досконалості, який є орієнтиром діяльності людини.



Ідеалізація

один з методів наукового пізнання, який полягає в абсо­лютизації певних властивостей предметів і перетворення їх в ідеальні об’єк­ти, наприклад, абсолютно чорне тіло тощо.



Ідеалізм

напрям у філософії, який первинним вважає ідеальне на­чало — Бога, духрозум тощо. Згідно з І. духовна субстанція є творцем сві­нгу. Відрізняють об’єктивний (Платон, Гегель) і суб’єктивний (Берклі, Мах) ідеалізми.



Ідеальне

протилежне матеріальному. До сфери ідеального відносять­ся поняття, цінності, ідеї, Бог. Матеріальні речі характеризуються речовин­ністю, просторовістю, часовістю, причинністю; ідеальне позбавлене цих рис. Відношення між ідеальними предметами засноване на логічності.



Ідеологія

сукупність поглядів нації, класу, суспільної групи на їх місце в світі, на розвиток історії та ін. І. подібна світській релігії, вона цементує соціальну одиницю, підносить її у власних очах.



Іманентний

(лат. immanens — властивий, притаманний чомусь) — вну­трішньо притаманний предметам або явищам, той, що випливає з їх приро­ди; напрям у філософії, який проголошує об’єктивний світ іманентним (внут­рішнім) змістом свідомості суб’єкта.



Індетермінізм

 (лат. in — не) — заперечення детермінізму, причинності.



Індивідуалізм

тип світогляду, сутність якого є абсолютизація позиції окремого індивіда в його протиставленні суспільству.



Індукція

(лат. inductio — наведення) — логічний умовивід від частково­го, одиничного до загального.



Інструменталізм

різновид прагматизму, прибічники якого вважають свідомість (за Дьюї, інтелект) одним із засобів пристосування до мінливих умов середовища, а тому логічні поняття, ідеї, наукові закони, теорії — лише інструменти (звідси й назва), знаряддя, «ключі до ситуації», «плани дії».



Інтеграція

(лат. integratio — відновлення) — момент розвитку, який по­лягає в поєднанні розрізненого в ціле.



Інтенція

(лат. intentio — стремління) — спрямованість акту свідомості на певний предмет. Наприклад, у сприйманні дерево, будинок, в міркуван­ні — числа, в фантазії — русалки і т. ін.



Інтерсуб’єктивний

такий, що існує лише в межах взаємодії суб’єктів. Інтерсуб’єктивними є, наприклад, моральні чи правові норми: вони не су­б’єктивні і не об’єктивні.



Інтроспекція

(лат. introspectare —дивитися в середину) — спостережен­ня за перебігом власних психічних процесів. Один з допоміжних методів пізнання в психології.



Інтуїтивізм

течія у філософії, яка абсолютизує роль інтуїції в пізнанні (Шопенгауер, Бергсон).



Інтуїція

(лат. intueri—уважно дивлюсь) — безпосереднє охоплення сутно­сті предмета. В основі І. вроджена здатність (талановитість), тривалий досвід, які допомагають осягнути сутність явища, опускаючи опосередковані ланки.



Ірраціоналізм

(лат. irrationalis — несвідомий, нерозумовий) — вчення, згідно з яким основою світу є щось нерозумне (воля, інстинкт), а джерелом пізнання — інтуїція, почуття.



Істина

адекватне відтворення дійсності в пізнанні, відповідність знан­ня дійсному стану речей (див. конвенціоналізм і прагматизм). Регель вва­жав, що І. є системою знання, яка постійно перебуває в розвитку. Звідси поняття абсолютної (повної) і відносної (неповної) істини. Інші філософи не сприймають цієї концепції істини.



Історизм

принцип пізнання, згідно з яким будь-яке явище слід роз­глядати в розвитку. І. почав активно пробиватися в науку після Дарвіна.



Історичний матеріалізм

соціальна концепція марксизму, згідно з якою історичний розвиток суспільства визначається економічними факто­рами. Взаємодія продуктивних сил і виробничих відносин, згідно з Марк­сом, визначає основні етапи (формації) історії людства — первісний лад, ра­бовласництво, феодалізм, капіталізм і майбутній комунізм. Претендує на роль єдино наукової теорії суспільства.



Історія філософії

галузь філософських знань, предметом яких є за­кономірності та особливості пізнання відношення людини і світу на різних етапах розвитку філософії.



К

Карма

в буддизмі, джайнізмі та індуїзмі означає закон відплати за моральні вчинки в минулому, який діє при перевтіленні після смерті людини в іншу істоту.



Картезіанство

напрям у філософії у XVII—XVIII ст., теоретичною осно­вою якого було вчення Декарта (латинізоване ім’я — Картезіус), що обстою­вало раціоналізм у теорії пізнання та механістичний матеріалізм у пояснен­ні явищ природи.



Категоричний імператив

безумовний моральний обов’язок, велін­ня. Термін, запроваджений Кантом. Суть його Кант формулював так: пово­дься так, щоб правила твоєї поведінки могли стати законом для діяльності всіх людей.



Категорії

(грец. kategoria — вислів, вираз) — загальні структури або властивості сущого — речей, процесів, живого, ідеальних предметів (всьо­го, що утворює світ; загальні форми мислення.



Каузальність

(лат. causa — причина) — те ж, що і причинність.



Кількість

число, величина, чисельна визначеність; відмінність речей однієї якості (вага, довжина) або міра сукупності речей однієї якості. Згідно з Гегелем, К. на певному етапі переростає в якість.



Конвенціоналізм

(лат. conventio —угода, договір) — філософський на­прям, згідно з яким наукові теорії та поняття є наслідком довільної угоди (конвенції) між ученими, укладеної за принципом «зручності», «економії мис­лення».



Конечне

філософська категорія, яка характеризує обмеженість ре­чей і процесів; протяжність, яка почалась і закінчилась. Конечне діалектич­но пов’язане з безкінечним: містить безкінечність (його можна ділити до без­кінечності) і, навпаки, безкінечне складається з конечного.



Конфуціанство

філософське вчення, яке у відношеннях людини і сві­ту проголошує верховенство добра, захищає непорушність установлених не­бом суспільних понять.



Космополітизм

(грец. kosmopolites — громадянин світу) — вчення, в основу якого покладено заклик відмовитися від національного суверенітету, національних традицій і культури задля абстрактного поняття вселюдської культури і традицій.



Креаціонізм

(лат. creatio — творення) — вчення, що пояснює походжен­ня і різноманітність світу божественним творчим актом.



Культу́ра

(лат. Culture — «обробіток», «обробляти») — сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом його історії; історично набутий набір правил усередині соціуму для його збереження та гармонізації.



Л

Лібералізм

(лат. liberal’s — вільний) — вільнодумство, переконання, що виступають проти традицій, звичаїв і догм. У політиці Л. протистоїть консер­ватизму, в економіці виступає за вільну конкуренцію проти втручання дер­жави; Підкреслює цінність особистості.



Лінгвістична філософія

напрям у сучасній філософії, який вважає головним завданням аналіз буденної мови (Райл, Остін, пізній Вітгенштейн).



Логіка

наука про закони та форми людського мислення. Арістотель відкрив основні її закони: закон тотожності; закон несуперечності; закон ви­ключеного третього. Дотримання законів і правил Л. є запорукою істинного мислення.



Логос

у давньогрецькій філософії— світовий розум, закон (Геракліт); у неоплатоніків і гностиків — думка і слово Бога.



М

Малі соціальні групи

(мікросоціальні спільноти) — спільноти, які об’єдну­ють незначну кількість людей (до кількох десятків) на основі безпосередніх тісних контактів, стійкого спілкування, певних цінностей і норм поведінки.



Марксизм

ідеологічна течія, яка охоплює філософію, політичну еко­номію і «теорію» революційного перетворення буржуазного суспільства в со­ціалістичне і комуністичне (так званий науковий соціалізм).



Матеріалізм

напрям в історичному розвитку філософії, який вважає матерію першоосновою всього сущого, намагається пояснити всі явища і процеси через матеріальні причини. Протистоїть ідеалізму і релігії. М. був притаманний давньогрецьким філософам (Демокріт), Просвітництву XVII— XVIII ст. (Дідро, Ламетрі), Марксу.



Матерія

філософська категорія, протилежна ідеї, ідеальному. Мате­ріальність речей чи процесів визначається їх речовинністю, просторово-часовим буттям, причинними зв’язками з іншими речами і процесами. В деяких філософських системах М. як неживе протиставляється живому.



Метафізика

(грец. meta — після, через і phesike — природа) — умоглядне вчення про найзагальніші види буття — світ, Бога й душу.



Метод

(грец. methodos — спосіб пізнання) — сукупність правил дії (на­приклад, набір і послідовність певних операцій), спосіб, знаряддя, які сприя­ють розв’язанню теоретичних чи практичних проблем.



Механіцизм

спрощений підхід до складних біологічних і соціальних явищ, який намагається зрозуміти їх на основі законів механіки. Властивий мислителям XVII—XVIII ст.



Мислення

активний процес узагальнення й опосередкованого відо­браження дійсності, який забезпечує розгортання на основі чуттєвих даних закономірних зв’язків цієї дійсності та вираження їх у системах понять.



Міра

філософська категорія, яка відображає співвідношення, гармо­нію кількісних і якісних ознак предмета. М. — це протяжність (інтервал) кіль­кісних змін, в межах якої якість залишається незмінною. Бути в мірі означає не виходити за межу, не переходити в іншу якість.



Містицизм

(грец. mystika — таємні обряди, таїнство) — релігійно-філософський світогляд, який вважає можливим осягнення божествен­ного (трансцендентного, надприродного) буття шляхом відходу від світу і занурення в глибини власної свідомості, віра в можливість безпосеред­нього спілкування з Богом через злиття з ним власної свідомості. Харак­терний для багатьох релігійних культів, філософських вчень (Беме, Сведенборгта ін.).



Міф

(грец. mythos — сказання, легенда) — світогляд родового і ранньо-класового суспільства, в якому одухотворені й персоніфіковані природні си­ли та соціальні явища. Міфологічне відтворення дійсності зумовлене низь­ким рівнем розвитку матеріального виробництва. В М. синтетично злиті за­чатки науки, релігії, філософії, моралі, мистецтва. М. — засіб духовного контролю роду над індивідом.



Мова

спеціалізована, інформаційно-знакова діяльність із вираженя думки, мислення, свідомості.



Н

Натуралізм

(лат. naturalis — природний) — філософський напрям, який вважає природу універсальним принципом усього сущого.



Нація

(лат. natio — народ) — духовно-соціальний різновид стійкої люд­ської спільності, що склалась історично на певній території і характеризуєть­ся глибоким внутрішнім відчуттям, самоусвідомленням власної належності до певної етнічної групи та спільністю мови, культури, побуту й звичаїв, істо­ричних переживань, психічного складу, антропологічних особливостей, еко­номічних інтересів у творенні матеріальних цінностей, території («життєвого простору»).



Неоплатонізм

(грец. neos — новий і лат. positivus — умовний, пози­тивний) — один із основних напрямів філософії XX ст., сучасна форма пози­тивізму.



Номіналізм

(лат. nomen — ім’я) — філософське вчення, що заперечує онтологічне значення універсалій (загальних понять), стверджуючи, що універсали існують не в дійсності, а тільки в мисленні.



О

Об’єкт

те, що пізнається (природа, суспільство, людина тощо).



Об’єктивний ідеалізм

філософська система, згідно з якою першоос­новою світу є духовна субстанція. Ця субстанція існує об’єктивно, незалеж­но від суб’єкта. Представниками О. і. є Платан, Гегель, неотомісти



Об’єктивність

 відтворення об’єкта за його власною мірою (вимірю­вання твердості, теплоти об’єкта, тощо за певними еталонами). Характери­зує відношення суб’єкта до об’єкта.



Онтологія

(грец. ontos — єство і logos — слово, вчення) — вчення про першооснови буття.



Операціоналізм

вчення, згідно з яким значення понять зводяться до сукупності операцій, за допомогою яких воно було сформоване. Автор його — професор Гарвардського університету Персі-Вільям Бріджмен.



Опис

етап наукового пізнання, який полягає у фіксації даних експе­рименту, спостереження мовою науки. Розрізняють емпіричне й теоретичне (напр., математичне) описування явищ.



Оцінка

ставлення людини (суспільства) до суспільних норм і цінностей, яке полягає в схваленні чи осуді їх, а також в субординації їх за важливістю.



Очевидність

вихідний принцип деяких філософських систем (Декарт, Гуссерль), який полягає в прийнятті певних істин за безумовні та безсумнів­ні, побудові на них усієї системи філософії. За Гегелем, будь-яке знання є безпосереднім (очевидним) і опосередкованим.



П

Панлогізм

філософський принцип, за яким дійсність тлумачиться як логічне вираження ідеї, саморозкриття спекулятивного поняття, як мисляча себе субстанція, «сам себе пізнаючий розум» (Г. Гегель).



Пантеїзм

(грец. pan — усе і theis — бог) — філософське і релігійне вчен­ня про присутність Бога у єстві самої природи, ототожнення Бога з приро­дою, розчинення Бога в природі, або, навпаки, природи у Богові.



Парадокс

(грец. paradocos — несподіваний, дивний) — в широкому ро­зумінні — неочевидне висловлювання, істинність якого встановлюється до­сить важко; в такому смислі парадоксальними вважають будь-які неочікувані висловлювання, особливо коли неочікуваність їх смислу виражена в дотепній формі. В логіці парадоксом називають висловлювання, які в точно­му сенсі слова суперечать логічним законам.



Патристика

(лат. pater — батько) — сукупність філософських доктрин хри­стиянських мислителів (отців церкви) II—VII ст.



Первинні

згідно з вченням матеріалістів XVII—XVIII ст. (Гоббса, Локка) — якості, притаманні самим речам і можуть бути описані механікою (про­тяжність, величина, фігура).



Перервність (дискретність)

категорія діалектики, що характеризує квантовість, дробність, порційність просторово-часових параметрів речей, фізичних сил.



Перипатетики

учні та послідовники Арістотеля. Назва походить від звички мислителя викладати своє вчення під час прогулянки в саду.



Персоналізм

релігійно-філософська течія, яка вищою реальністю і цінністю вважає персону — людину, Бога (американське відгалуження Боун, Хокінг, французьке — Муньє, Лакруа). Світ — сукупність духовних персон (на зразок монад Лейбніца).



Підсвідоме

одне з основних понять психоаналізу Фрейда, яким по­значають психічні процеси, що виникають і протікають поза свідомим конт­ролем. Проявляється в снах, обмовках та ін.



Пізнання

 процес цілеспрямованого відтворення дійсності в абст­рактних образах (поняттях, теоріях) людиною. Пов’язане з практичною ді­яльністю і зумовлене суспільним буттям людини.



Піфагореїзм

напрям у давньогрецькій філософії, який абсолютизу­вав та обожнював поняття числа і проголошував його першоосновою світу та сутністю речей.



Плюралізм

(лат. pluralis — множинний) — філософські вчення, які визна­ють множинність субстанцій (Демокріт, Лейбніц); вчення, які визнають мно­жинність поглядів на світ, істин. Характерний для соціологічних течій Заходу.



Позитивізм

 (франц. positlvisme — умовний, позитивний, побудований на думці) — філософський напрям, який єдиним джерелом істинного знання проголошує емпіричний досвід, заперечуючи пізнавальну цінність філософ­ських знань, теоретичного мислення.



Поняття

форма мислення, яка відображає загальні історичні зв’яз­ки, сутнісні ознаки явищ, поданих у їх визначеннях.



Постулат

(лат. postulatum — вимога) — вихідне твердження, яке при по­будові теорії приймається без доведення. Те ж, що й аксіома.



Правова держава

держава, в якій панує право, метою якої є утвер­дження правової форми і правового характеру взаємовідносин (взаємних прав і обов’язків) між публічною владою та підвладними структурами як су­б’єктами права, визнання і надійне гарантування формальної рівності та свободи всіх індивідів, прав і свобод людини і громадянина.



Правова рівність

рівність вільних і незалежних суб’єктів права за загальним для всіх масштабом, єдиною нормою та рівною мірою.



Правовий закон

адекватне вираження права в його офіційному ви­знанні, загальнообов’язковості, визначеності й конкретності.



Правосвідомість

міра усвідомлення особою правових норм, правил, що діють у конкретному суспільному середовищі.



Прагматизм

(грец. pragma — справа, дія) — філософська течія, яка зво­дить суть понять, ідей, теорій до практичних операцій підкорення навколиш­нього середовища і розглядає практичну ефективність ідей як критерій їх істинності.



Праксеологія

наукова дисципліна, що вивчає умови і методи ефек­тивної практичної діяльності.



Практика

цілеспрямована предметна діяльність людини щодо пере­творення світу. Практична діяльність — спосіб існування людини.



Причинність (каузальність)

взаємовідношення речей і процесів ма­теріального світу, за якого одні (причини) породжують інші (наслідок). При­чинність — основний принцип наукового пояснення світу, протистоїть диву (в релігії) — явищу, яке не має природних причин. В історії філософії Юм і Кант, а також неопозитивісти заперечують об’єктивність П., зводять її до су­б’єктивної форми упорядкування досвіду.



Проблема

(грец. problema — задача) — форма знання, змістом якої є те, що не пізнане людиною, але потребує свого пізнання.



Провіденціалізм

(лат. providentia — провидіння) —тлумачення історії як вияву волі зовнішніх сил, Божого провидіння, остаточної перемоги добра над злом.



Прогрес

зміни явищ у природі чи суспільстві від нижчого до вищого, від простого до складного.



Просвітництво

ідеологія молодої буржуазії XVIII ст., яка продовжува­ла гуманістичні традиції Відродження. Представники Локк, Вольтер, Монтеск’є, Дідро, Руссо та ін.



Простір

одна з основних ознак матеріальності речей, форми існуван­ня матерії, що фіксує їх протяжність і порядок розташування. Субстанційна концепція простору і часу (Ньютон) визнає можливість існування їх без ма­терії, реляційна (Лейбніц, Ейнштейн) вважає, що простір і час є характерис­тиками матерії, які без неї не існують. Простір взаємопов’язаний з часом, визначається через час і навпаки. Якісно відмінним структурним рівням ма­терії притаманні якісно відмінні просторово-часові характеристики.



Протилежність

поняття, що відображає такі відношення між сторо­нами взаємодії, за яких вони взаємозумовлюють і взаємовиключають одна одну. Наприклад, полюси в електриці.



Психоаналіз

(грец. psyche — душа і analysis — розкладання) — один із методів психотерапії та психологічне вчення, в основі якого лежить ви­знання домінуючої ролі підсвідомого в житті людини.



Р

Раціоналізм

(лат. rationalis — розумний) — філософський напрям, який визнає центральну роль в аналізі розуму, мислення.





Реалізм

(лат. realis — суттєвий, дійсний) — філософський напрям, згід­но з яким загальні поняття (універсалі!) існують реально як сутності речей.



Редукція

(лат. reductio—відсування назад, повернення до колишнього ста­ну) — дії, процеси, які призводять до спрощення структури будь-якого об’єкта.



Релігійна свідомість

система (сукупність) релігійних ідей, понять, принципів, міркувань, аргументацій, концепцій, сенсом і значенням яких є здебільшого віра в надприродне.



Релігійний культ

(лат. cultus — поклоніння) — один із основних елемен­тів релігійного комплексу, система дій і засобів впливу на надприродне.



Релігійні організації

об’єднання послідовників певного віросповідан­ня, цілісність і єдність якого забезпечується змістом віровчення та культу, системою організаційних принципів, правил і ролей.



Релятивізм

(лат. relativus — відносний) — підхід, який абсолютизує мін­ливість, суб’єктивність істини. Притаманний суб’єктивістським напрямам фі­лософії (софісти, сенсуалісти-суб’єктивісти).



Рефлексія

(лат. reflexio — вигин, відображення) — акт пізнання, пред­метом якого є пізнавальна діяльність свідомості, «Я». Пізнання можна дослі­джувати через результати — зміну наукових ідей, теорій — об’єктивний ме­тод, або через аналіз суб’єктивної діяльності пізнання — рефлексія. В цьому розумінні використовується Декартом, Локком, Гуссерлем.



Розсудок

початковий рівень мислення, де оперування абстракція­ми відбувається в межах певної незмінної, наперед заданої схеми.



Розум

вищий рівень раціонального пізнання, якому властиві творче оперування абстракціями та рефлексією, спрямованість на усвідомлення власних форм та передумов, самопізнання.



Романтизм

(франц. romantisme) — філософська течія, представники якої розглядали природу як художній витвір духу, проповідували культ генія, відводили провідну роль у пізнанні мистецтву, інтуїції.



С

Самосвідомість

здатність людини поглянути на себе збоку, тобто дистанціюватися від себе, побачити себе очима інших.



Свідомість

відображення дійсності у формах, пов’язаних (прямо чи опосередковано) з практичною діяльністю. Можлива лише як суспільне яви­ще, існує на основі мови. Феноменологія розглядає С. як потік актів (сприй­мання, пригадування, міркування та ін.), спрямовані на певні предмети (інтенціональність) і певним чином організовані часовим потоком свідомості.



Свідомість людини

нова якість психічної діяльності, за якої дійсність відображається у формах культури, тобто в штучних, неприродних формах, витворених людством у процесі історичного розвитку, практичних настанов, які регулюють ставлення людини до світу.



Світогляд

система найзагальніших знань, цінностей, переконань, практичних настанов, які регулюють ставлення людини до світу.



Свобода

одна з характерних рис людини, яка полягає в тому, що во­на (подібно до Бога) може діяти (чи не діяти) з власної волі, не детерміную­чись обставинами. С. є підставою моральності людини. В політичній сфері розширення свобод передбачає посилення відповідальності.



Семантика

(грец. semanticos — той, що позначає) — розділ логіки, що вивчає відношення виразів мови (знаків) до позначуваних ними об’єктів і смислів, які вони виражають.



Семіотика

(грец. semeiotike — вчення про знаки) — наука про знакові системи. Основоположник — Ч. Пірс.



Сенсуалізм

(лат. sensus — почуття, відчуття) — напрям у гносеології, згідно з яким відчуття є єдиним джерелом пізнання. Представники Локк, Берклі, Мах та ін. Поняття близьке за змістом емпіризму.



Середні (локальні) соціальні групи

спільності людей, які формуються за стратифікаційною, функціональною, регіональною та іншими ознаками.



Силогізм

(грец. sillogismos) — дедуктивний умовивід, в якому з двох су­джень (засновків) робиться висновок.



Силогістика

розділ формальної логіки, що вивчає силогізми: дедук­тивні умовиводи, в яких з двох суджень, що називаються засновками, одержують зумовлене ними третє судження — висновок.



Синтез

метод пізнання, який полягає у поєднанні частин у ціле.



Сім’я як мікросоціальна група

соціально-біологічна спільнота, що існує на основі шлюбних зв’язків, кровної спорідненості або всиновлення, яка регулює стосунки між чоловіком і дружиною, батьками і дітьми й відпові­дає за виконання притаманних їй різноманітних функцій.



Скептицизм

(грец. skeptikos — той, що розглядає, досліджує) — філо­софські погляди, які сповідують сумнів у можливості досягнення істини, здій­снення ідеалів та ін.; давньогрецька філософська школа IV—III ст. до н. е., яка сповідувала ці ідеї (Піррон, Секст Емпірик).



Соліпсизм

(лат. solus — один, єдиний і ipse — сам) — форма суб’єктив­ного ідеалізму, в якій справжньою реальністю визнається лише суб’єкт, щм мислить, а все решта оголошується таким, що існує лише у свідомості ін­дивіда



Софізм

хибний силогізм (умовивід), якому надано видимість пра­вильної форми для навмисного введення співбесідника в оману.



Софісти

давньогрецькі мислителі V ст. до н. е. (Протагор, Горгій та ін.), які вперше поставили людину в центр філософського пізнання (людина — міра всіх речей). Суб’єктивізували і релятивізували істину, не гребували різ­ними засобами, щоб збити з пантелику суперника.



Соціальна група

обмежена в розмірах спільність людей, виокрем­лених із соціального цілого на основі специфіки діяльності, соціальної на­лежності, спільності відносин, цінностей, норм поведінки, що склались у ме­жах історично визначеного суспільства.



Соціальна роль

сукупність дій, які мусить виконувати особа, маючи певний статус у соціальній системі



Соціальна спільнота


реально існуюча сукупність індивідів, що емпі­рично фіксується, відрізняється відносною цілісністю і є самостійним суб’єк­том соціальної дії.



Спіритуалізм

(лат. spihtualis —духовний) — інша назва ідеалізму, вчен­ня, яке вважає, що основою світу є духовне начало.



Сприйняття

цілісний образ предмета, безпосередньо даний у живому спогляданні в сукупності всіх його сторін, синтез певних окремих відчуттів.



Стоїцизм

(грец. stoa —портик в Афінах, де збиралися стоїки) — на­прям давньогрецької філософії епохи еллінізму, який, зосереджуючись на етичних проблемах, проповідував незворушність, відстороненість від бід і радощів життя.



Структура

закономірний зв’язок, усталене відношення між елемен­тами системи (наприклад, відношення між словами в реченні).



Структуралізм

напрям у сучасній (переважно французькій) філосо­фії, який вважає структурно-функціональний метод головним методом філо­софії. Розглядає структуру як вічне і незмінне, ігноруючи її розвиток. С. мав значний вплив у соціології, етнографії, мовознавстві та інших науках. Пред­ставники К. Леві-Стросс, М. Фуко та ін.



Суб’єктивізм

(лат. subjectivus — підметовий) — філософський напрям, який пояснює все суще через наявність свідомості суб’єкта.



Суб’єктивний ідеалізм

напрям у філософії, згідно з яким свідомість людини є творцем об’єктивного світу. Існує сенсуалістичний суб’єктивний ідеалізм (Берклі, Юм, Мах), який розглядає відчуття як суто суб’єктивне пе­реживання, заперечуючи його об’єктивні джерела, і трансцендентальний су­б’єктивний ідеалізм (Кант, Фіхте, неокантіанці, феноменологи, екзистенціа­лісти), згідно з яким категоріальна (чи інша) структура свідомості є схемою конструювання світу.



Суб’єктивність

нав’язування свого мірила об’єкта, не узгоджене з його властивостями.



Субстанція

(лат. substantia — сутність) — незмінна першооснова всьо­го сущого. Згідно з уявленням прихильників субстанційної моделі світу G. породжує всі явища світу і є їх об’єднуючим началом. Матеріалісти вважали субстанцією матерію, ідеалісти — Бога.



Судження

форма мислення, яка відображає явища, процеси дійс­ності, їх зв’язки.



Суперечність

порушення закону несуперечності, згідно з яким два судження, що суперечать одне одному, не можуть бути одночасно істинними. У філософії Гегеля (діалектиці) С. розглядається як відношення між проти­лежностями і як джерело руху, розвитку.



Сутність

внутрішні, усталені, суттєві риси, які осягаються розумом. Одні філософи стверджують, що людина здатна пізнати лише явище (Берклі, Юм, Кант, позитивісти), діалектики ведуть мову про взаємозв’язок і взаємопро­никнення явищ і сутності.



Схоластика

(лат. scholastikos — ученний, шкільний) — філософське вчення, в якому поєднані релігійно-філософські засновки з раціоналістич­ною методикою та формально-логічними проблемами.



Сцієнтизм

(лат. scientia — знання, наука) — абсолютизація науки (на­укових методів і цінностей) у філософії, соціології і суспільній свідомості взагалі. Знецінює гуманістичні (релігійні, етичні, естетичні та ін.) цінності й розглядає людину як біоробота. Поняття близьке за змістом до поняття «на­туралізм».



Т

Телеологія

(грец. telos — ціль і logos — слово, вчення) — вчення про мету, доцільність, згідно з яким все для чогось призначене, має свою ціль.



Теологія

богослов’я, вчення про Бога, система християнських догматів.



Теорія

(грец. theoria — спостереження, дослідження) — найрозвинуті­ша форма наукового знання, яка дає цілісне, системне відображення зако­номірних та сутнісних зв’язків певної сфери дійсності.



Теоцентризм

принцип, згідно з яким єдиний Бог проголошується аб­солютним началом і центром Всесвіту, що зумовлює собою буття і смисл іс­нування всього живого.



Томізм

філософське богословське вчення Ф. Аквінського і його по­слідовників. Наприкінці XIX ст. трансформоване в неотомізм.



Трансцендентальне

(лат. transcendens — той, що виходить за ме­жі) — поняття, яким в деяких філософських системах позначаються пра­вила (принципи) функціонування свідомості. В свідомості можна вичленити індивідуальні чуттєві (психічні) акти та однакові для всіх людей правила, схеми функціонування свідомості, які кантіанство та феноменологія нази­вають трансцендентальними. Вони, отже, є потойбічними щодо чуттєвого «матеріалу» свідомості. Кант, зокрема, вважав трансцендентальними ка­тегоріальні схеми, за допомогою яких синтезувався чуттєвий досвід.



Трансцендентальний ідеалізм

ідеалізм, який досліджує трансцен­дентальне — категорії, правила діяльності свідомості як джерело конститу­ювання об’єктивної дійсності.



У

Умовивід

форма мислення, завдяки якій з попередньо здобутого знання з одного чи декількох суджень виводиться нове знання теж у вигляді судження.



Універсали

загальні родові поняття. Питання про природу У. було предметом дискусії між номіналістами і реалістами.



Універсум

— філософський термін, що позначає всю буттєву реальність (як досяжну, так і недосяжну для людини) у часі й просторі.



Утилітаризм

(грец. utilitas — користь, вигода) — етичне вчення, згід­но з яким основу моральних вчинків людини складає вигода. Засновни­ком У. є французький просвітитель П. Гольбах та англійський філософ Є. Бентам.



Уявлення

узагальнений чуттєво-наочний образ предмета, який спра­вляв вплив на органи чуття в минулому, але вже не сприймається зараз.



Ф

Фальсифікаціонізм

принцип демаркації науки від «метафізики» (як альтернатива принципу верифікаціонізму), згідно з яким універсальне твердження є істинним, якщо жодне одиничне твердження, яке логічно випливає з нього, не є хибним. Запропонований К. Поппером.



Феномен

(грец. phainomenon — те, що з’являється) — в буденній мо­ві —унікальне явище; у філософії — чуттєві дані, взяті безпосередньо, як са­мі по собі. Наприклад, для художника яскравий захід сонця є Ф., і він сприй­має його як самоданість. Для вченого — це явище, за яким приховується певна закономірність, сутність.



Феноменологія

(грец. phainomenon — те, що з’являється) — філо­софське вчення про феномен, який постає не чим іншим, як з’явою певної реальності, її самовияв і саморозкриття. Ф. не розкриває реальності, а за­свідчує її такою, якою вона є.



Фетишизм

(франц. fetiche — амулет) — викривлене відображення в суспільній свідомості певних явищ, за якого речі наділяються не притаманними їм властивостями (фетишизація грошей, золота, символів влади іт. ін.). І Філософія (грец. philosophia — любов до мудрості) — теоретичний світогляд, вчення, яке прагне осягнути всезагальне у світі, в людині і суспільстві. Філософія вибудовується із сумнівів і обґрунтовувань, доведень, живе у і вільних дискусіях, а тому по-справжньому можлива лише в демократичному ‘ суспільстві. Філософськими дисциплінами є метафізикаонтологія, гносео­логія, філософська антропологіялогікаетикаестетика та ін. Ф. вивчає всі феномени культури під кутом зору всезагальності, тобто їх суті, місця та функції в культурі.



Філософія життя

напрям у так званій некласичній філософії кінця XIX — початку XX ст., представники якого проголосили життя (в біологічній чи психологічній формах) основним предметом філософії. Представники — Ніцше, Дільтей, Бергсон, Фрейд.



Філософія історії

сфера філософського знання про загальність і сутнісність історичного процесу, іманентну логіку розвитку суспільства.



Філософія культури

філософське знання про сутнісні засади культури як процесу й цілісності її архетики, закономірності та перспективи розвитку.



Філософія права

розділ філософії, що займається вивченням змісту права, його сутності й поняття, форм існування й цінності, ролі ужитті люди­ни, держави, суспільства.



Філософія релігії

сукупність актуальних і потенційних філософських установок щодо релігії і Бога, філософське осмислення їхньої природи, сут­ності та сенсу.



Філософська антропологія

вчення про природу та сутність людини.



Форма

зовнішній вияв предмета, певного змісту, внутрішня структу­ра, певний порядок предмета або перебігу процесу.





Формалізація

(лат. formalis — складений за формою) — відображен­ня змістового знання у формалізованій мові, яка створюється для точногм вираження думок з метою запобігання можливості неоднозначного розу­міння.



Ц

Цивілізація

(лат. civilis — громадянський) — в широкому розумінні — те ж, що й культура; у вужчому — певний рівень розвитку культури, який пе­редбачає наявність державності, письма, техніки тощо. Представники «фі­лософії життя» (Шпенглер) Ц. тлумачили як раціональні здобутки культури (бюрократію, науку, техніку), що легко передаються від народу до народу і є свідченням занепаду культури.



Ціле

інтегроване поєднання нових якостей, які не властиві окре­мим частинам, але виникають в результаті їхньої взаємодії у певній систе­мі зв’язків.



Цінність

 значимість, яку люди надають речам, явищам і яка складає основу ставлення до них (вибору, надання переваги тощо). Цінність наявна лише в актах Оцінки, коли вибирають, вибудовують ієрархічну структуру цін­ностей. Цінності мотивують поведінку людей. Проблему цінностей досліджу­вали неокантіанці (Ріккерт), М. Вебер, М. Шелер та ін.



Я

Якість

сукупність ознак, що вирізняють річ серед інших, відмінних від неї, і споріднює з подібними.




Сторінка:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  ...  25  (Далі)
  Все